Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav
47 § Motorcykel utan sidvagn som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två positionslyktor som kan visa vitt ljus framåt.
Motorcykel med sidvagn som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha två eller tre positionslyktor som kan visa vitt ljus framåt. På sidvagnen får endast en främre positionslykta monteras.
48 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två positionslyktor som kan visa vitt eller gult ljus framåt. Främre positionslykta på sidvagn får endast visa vitt ljus.
Kravet på främre positionslykta (parkeringslykta) gäller inte motorcykel av 1975 eller tidigare års modell.
49 § Motorcykel får vara utrustad med en eller två främre positionslyktor.
50 § Främre positionslykta skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 7 eller 50 (se 3 kap. 1 §).
Främre positionslykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Främre positionslykta på motorcykel av 1986 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när motorcykelns halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i motorcykelns halvljusstrålkastare och denna lyser.
Installationskrav
51 § En separat främre positionslykta får monteras över, under eller bredvid en annan framlykta. Om dessa lyktor sitter ovanför varandra skall den främre positionslyktans referenscentrum vara placerat inom motorcykelns symmetrilängdplan. Om dessa lyktor sitter bredvid varandra skall deras referenscentrum vara symmetriska i förhållande till motorcykelns symmetrilängdplan.
En främre positionslykta som bildar flerfunktion med en annan framlykta skall monteras så att dess referenscentrum ligger inom motorcykelns symmetrilängdplan.
Två främre positionslyktor, av vilka den ena eller båda bildar flerfunktion med en annan framlykta, skall monteras så att deras referenscentrum är symmetriska i förhållande till motorcykelns symmetrilängdplan.
På motorcykel med sidvagn får längdavståndet mellan den yttersta kanten på de två yttersta främre positionslyktornas lysande ytor och motorcykelns totala bredd inte överstiga 400 mm. Om en tredje främre positionslykta är monterad skall den vara symmetrisk i förhållande till den främre positionslyktan, annan än den som är monterad på sidvagnen, i förhållande till motorcykelns symmetrilängdplan.
52 § Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
53 § Främre positionslyktas geometriska synbarhet för motorcykel med en positionslykta skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° åt höger och 80° åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Den geometriska synbarheten för motorcykel med två positionslyktor skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 45° inåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Främre positionslykta på motorcykel av 1986 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när motorcykelns halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i motorcykelns halvljusstrålkastare och denna lyser.
54 § Främre positionslykta
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.