Får man fortsätta köra efter 100 mil utan service avklarad?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hej.

Hojen passerade 100 mil igår. Jag har en service bokat 12 maj.
Någon som vet om man får fortsätta köra fastän service inte är gjord ännu.

Märket gäller Yamaha.

Anledningen att jag frågar är att jag behöver ett fordon att ta mig till jobbet med på fredag och jag kör innan Lillemans har hunnit vaknat...

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har bara haft en ny mc och då sa de att det var inte så noga om den gått lite mer när man kom in med den .
Det var iofs Suzuki men tror det är samma hos alla.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Kommer ha rullat ca 112 mil när jag är tillbaka igen. I värsta fall blir det tåget men inte lika kul som hoj ;)

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
servade min mt-07a runt 135 mil. de va helt okej enligt verkstad

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Så klart att det inte går sönder men det är 5 års garanti och det måste följas om det ska gälla. Jag har mailat lillemans men det hjälper mig inte kl 06.30 imorgon.

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Jag skojade bara, klart att det inte är något problem med garantin om du har några "övermil". För övrigt kan man tycka att det är sjukt att man ska behöva ta en helt ny mc (100 mil) till service för tusentals kronor för att garantin skall gälla-

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Blev tåget idag, satt där med hjälm och låtsas körde med lite tuffa ljudeffekter, övriga passagerare tittade konstigt på mig.

Fick svar från Lillemans precis 130-140 mil är också okej. Så en liten runda i helgen ska man väl unna sig sen får jag snällt vänta till torsdag :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Enda sättet att vara hundraprocentigt säker är att kontakta en auktoriserad verkstad. Fråga om det är okey om du kör över si och så mycket. Ha en app på mobilen för att spela in när de säger att det är ok. Spara filen.
För om du har oturen att något pajar senare o du går tillbaka till samma verkstad som kontaktar åf som isåfall hävdar att eftersom du inte servade den vid 100 mil så gäller inte garantin. Nu har du åtminstone bevis för att den auktoriserade verkstaden godkänt det o borde i värsta fall själva få laga hojen.

Låter jävligt löjligt men tro fan att alla kommer råneka vad de sagt tidigare om det visar sig att det blir strul med garantin.

Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Fick svar från Lillemans precis 130-140 mil är också okej. Så en liten runda i helgen ska man väl unna sig sen får jag snällt vänta till torsdag :)
Det där är ju egentligen helt galet, toppstyrning av generalagenten.
Det händer ju inget med cykeln även om man kör 500 mil innan första oljebytet.
Visst, vissa hojar t.en BMW boxer ska man efterdra topparna på, men att riskera garantin för 50 mil över är ju helt absurt.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha