Får man inte öva privat på bananpiren?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Var och övade lite idag på bananpiren. Då kom det fram en lite lack lärare från Kul på hjul och påstod att piren är privatägd mark och att man inte får öva där. Självklart störde jag inte eleverna utan övar när de inte är där och har med egna koner.

Sant eller bullshit? Vart ska man öva annars?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Fråga nästa gång ni ses om det är så att dom delar hyran med Kramers mfl. i somras var det iaf vid ett par tillfällen flera körskolor där samtidigt o körde.

Kan iofs vara så att de slantar en symbolisk summa till markägaren.

Men knappast att dom betalar något för den långa rakan på pirsidan som löper längs med bro-påfarten, och där dom kör broms 50,70,90. Där är det väl allmän väg.

Gnälls det för mycket = FUCK YUO BURNOUT!

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
bananpiren

Sant eller bullshit? Vart ska man öva annars?

jo vi hyr bananpiren och det ska komma upp skyltar om att privat övningskörning inte är tillåten även på tillfartsvägarna till piren.

jag förstår att det kan vara svårt att hitta ställen att övningsköra på. det finns många industrivägar som det går att köra banorna på. den som söker han finner.

die dulci fruere

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Hoj
625 SMC -06
jo vi hyr bananpiren och det ska komma upp skyltar om att privat övningskörning inte är tillåten även på tillfartsvägarna till piren.

jag förstår att det kan vara svårt att hitta ställen att övningsköra på. det finns många industrivägar som det går att köra banorna på. den som söker han finner.

die dulci fruere

Hur kan ni hyra en allmän väg? för raksträckan som (den som är fint asfalterad) går längs bron är ju allmän väg fram till den stora asfaltsytan.:va

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
HD
Tycker det är tråkigt om någon blivit förnärmad.... Men....

Älvstranden utveckling äger all mark runt bananpiren och frihamnspiren " utfarter från cirkulationen mot radio city och bananpiren inkl den fina asfalterade vägen. Marken är numera privat mark för industrierna som finns på området. alltså har Gbg komun sålt marken och är därmed inte allmän mark. Jag förstår att personer blir lacka och sura när vi säger till att dom inte får vara där längre... Jag undrar om det är någon som har reflekterat över varför det bara är KUL PÅ HJUL som kör där nere och ingen annan skola. jo. för alla som betalar hyra får använda marken och det är ingen annan skola som gör detta. Kul på hjul har i överenskommelse med Älvstranden utveckling bestämt att informera alla som är där nere och kör om vad som gäller. just i dags läget gör inte Älvstranden något men vid halvårs skiftet kommer det info om privat mark samt nån form av kontroll på området. vill ni veta mer så ring gärna mig till skolan eller Henrik på Älvstranden. Hälsning Stefan "Kul På Hjul Trafikskola"

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hur kan ni hyra en allmän väg? för raksträckan som (den som är fint asfalterad) går längs bron är ju allmän väg fram till den stora asfaltsytan.:va

Håller med, han var på oss oxå när jag var nere och rekade för SMét, men den som han hade kommit överens med var uppenbart i en lägre position än den som vi skrev kontrakt med. Körskolläraren hade inte mycket att komma med när vi presenterade vem vi hyr av.
Samma helg som vi kör är det dragracing där oxå, ( hyr de av körskolan tro).

Kan ju vara av intresse att han visar upp ett giltigt arrende, som även gäller på allmän väg.

Men det gör väl inget att han är där dagtid, vi som är där på andra tider kan ju han inte störas av, eller sliter vi på asfalten.

Det är så mycket aktivitet på piren i sommar så vi har svårt att få tider, detta inskränker nog på deras verksamhet oxå, undrar var de ska öva när Götheborg kommer inseglande???

Mycket dumt hör man innan öronen trillar av.

//Thomas

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Kan bara säga att jag har viss förståelse för detta om det nu är så att marken inte är allmän väg utan uthyrd. Jag jobbar 100 meter därifrån och även om jag inte ifrågasätter huruvida man störde/ var där och körde när skolan var där och tränade med elever i detta fall, så kan jag tänka mig att det är ett grymt störande moment när det råkar sammanfalla. Det är inte sällan det flyger omkring hojar på piren när man sitter och fikar, även om det är pågående mclektion! allt från imponerande fina långa bakhjulsåkningar till torrgasande, tokvarvande för mig helt oförstående fordonsmisshandel. Och har man nu hyrt marken för att försöka bedriva vinstdrivande verksamhet, så kan jag förstå att man försöker efterhålla de regler (?) som gäller.

Ta reda på fakta, gilla läget och sluta gnälla på att andra är gnälliga. Det är långt ifrån det sista orörda stycke mark i gbgomr man kan utöva privat övningskörning/ stuntträning på.

baggis

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Hoj
625 SMC -06
Tycker det är tråkigt om någon blivit förnärmad.... Men....

Älvstranden utveckling äger all mark runt bananpiren och frihamnspiren " utfarter från cirkulationen mot radio city och bananpiren inkl den fina asfalterade vägen. Marken är numera privat mark för industrierna som finns på området. alltså har Gbg komun sålt marken och är därmed inte allmän mark. Jag förstår att personer blir lacka och sura när vi säger till att dom inte får vara där längre... Jag undrar om det är någon som har reflekterat över varför det bara är KUL PÅ HJUL som kör där nere och ingen annan skola. jo. för alla som betalar hyra får använda marken och det är ingen annan skola som gör detta. Kul på hjul har i överenskommelse med Älvstranden utveckling bestämt att informera alla som är där nere och kör om vad som gäller. just i dags läget gör inte Älvstranden något men vid halvårs skiftet kommer det info om privat mark samt nån form av kontroll på området. vill ni veta mer så ring gärna mig till skolan eller Henrik på Älvstranden. Hälsning Stefan "Kul På Hjul Trafikskola"

Nu är jag inte helt grön på området "lag och rätt". och mig veterligen kan man inte förbjuda någon att vara på en plats som varken är inhägnad alt uppskyltad med någon form av förbud. sedan har jag full respekt för att ni har era lektioner där vilket måste vara en perfekt plats ( centralt samt stor asfaltsyta )men har lite svårt att förstå varför det skulle störa er så mycket att andra mc kör där. då förutsätter jag att personer som är där och övningskör privat självklart kan tänka sig att flytta på sina koner till en plats lite längre bort om dem just står där ni vill köra. eller är det pga att ni betalar och dem inte som det stör? har kört på bananpiren många gånger och aldrig träffat på någon person som säger sig äga marken (alt att hans företag äger marken ):va

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Sen att gbg kommun har sålt till älvstrandens utvecklings ab är väl lite tvetydigt då det bolaget ägs av gbg kommun...
Men inga övningsfirmor där på torsdag till söndag då för då är det uthyrt...:D

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag tror personligen att de flesta får plats där bara det att de körskolor som dumma nog betalar för att få vara där ser snett på de som är smartare och inte betalar.
Finns det hjärterum finns det stjärterum.

glömde inte heller :corn -light

(Jag föredrar dom iaf smörade

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
anarki?

Jag tror personligen att de flesta får plats där bara det att de körskolor som dumma nog betalar för att få vara där ser snett på de som är smartare och inte betalar.
Finns det hjärterum finns det stjärterum.

glömde inte heller :corn -light

(Jag föredrar dom iaf smörade

gör du så i affären också? :confused:
man ska väl betala för det man köper? :va

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag hade gett mig fan på att inte delta i denna tråden, men nu måste jag bara få ur mig en liten detalj:

Så länge det inte klart framgår att området är privat mark är den att anse som allmän om vägen till området inte är enskild (också det skall vara utmärkt). I detta fall blir det industriområde ungefär. Med klart inbegrips tydliga skyltar och i vissa fall även avgränsningar med staket/bommar. Specifikt frihamnen (vissa delar) har i allmänhetens (Göteborgares) ögon varit en plats som vem som helst får beträda. Gör man en förändring av detta så skall detta tydligt framgå.
Att det sedan står någon som berättar detta fungerar inte. Den personen skall isåfall kunna uppvisa att han/hon företräder markägaren och även ha med sig de dokument som styrker ett eventuellt påstående om de inte finns tillgängliga på stadsdelskontoret/stadshuset.

Jag vill bara framföra detta i all välmening till båda sidorna i denna debatten. Det blir så himla mycket trevligare och smidigare om man gör allt rätt från början.
Hade någon för mig främmande människa kommit fram och skrikit på mig hade jag frågat vem han/hon var och med vilken rätt den personen tillrättavisar mig. Sedan är det ju bara att fortsätta med det man gjorde och så får väl den skrikande personen påkalla myndigheten för att reda ut vad som är rätt och fel.

En annan fråga: Stoppar ni bilar, promenerande pensionärer, fiskare, skateåkare och andra som rör sig på platsen?
Hela grejen känns lite skakig rent juridiskt.

Sedan som några andra redan påpekat så finns det ju andra asfaltsplaner i Göteborg med omnejd, som man kan nyttja istället för att störa blivande mc-kompisar i deras utbildning.:)

Ta fram mer popcorn, jag lär få mothugg så skjortan blir tom.:yoparty

Last edited:

J.E.L

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
BMX X Challenge
Det handlar inte om att det finns plats för fler.. Jag har ett rum som står helt tomt i min lägenhet. Men inte fan låter jag nån bo där. I så fall skall jag ta betalt för det.

Det är ju enkelt att köra på ställen man inte får som privatperson. Hur många av de fina grus/skogsvägarna man kört har inte haft bommar och skyltar. Men ett företag måste göra rätt för sig, man har både varumärket och skattemyndigheten att tänka på.

Hur kul skulle det vara om man under en svindyr mc lektion behövde åka och leta ställen att övningsköra på.

Ursäkta mig... Men jag kunde inte låta bli att lägga mig i.

Hade förresten stefan på kul på hjul som mc-lärare...

Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Det handlar inte om att det finns plats för fler.. Jag har ett rum som står helt tomt i min lägenhet. Men inte fan låter jag nån bo där. I så fall skall jag ta betalt för det.

Det är ju enkelt att köra på ställen man inte får som privatperson. Hur många av de fina grus/skogsvägarna man kört har inte haft bommar och skyltar. Men ett företag måste göra rätt för sig, man har både varumärket och skattemyndigheten att tänka på.

Hur kul skulle det vara om man under en svindyr mc lektion behövde åka och leta ställen att övningsköra på.

Ursäkta mig... Men jag kunde inte låta bli att lägga mig i.

Hade förresten stefan på kul på hjul som mc-lärare...

Jag menar absolut inte att affärsidén är fel eller att det är fel att hyra mark för egen användning. Men när man gör det så får man räkna med problem och sura miner om man inte gör rätt. Hade det varit jag som hyrde området för dyra pengar, hade jag krävt att området skyltades upp och spärrades av direkt. Alternativt att jag själv fick stå för den kostnaden om det inte ingår i avtalet. Sedan vore det ju sjukt bra reklam om man fick upp sina skyltar (speciellt runt det området).
Sedan är det ju faktiskt så att det finns lagar, regler och förordningar som man måste följa om man ändrar ett områdes användningsområde.

Jag antar att du har en dörr på din lägenhet och att vägen utanför inte leder rakt in i det tomma rummet utan väggar ivägen???? :tungan :D

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...