Får man köra en enduro på allmän väg?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag vill fortfarande ha svar om däck som funkar såväl på asfalt som is. Sist jag provade endurodubb på asfalt var det halare än slicks på is.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag vill fortfarande ha svar om däck som funkar såväl på asfalt som is. Sist jag provade endurodubb på asfalt var det halare än slicks på is.

Det finns inga sådana däck, iaf inte som uppfyller funktionen "funkar på is" definierat av någon som provat däck dubbade för just is.
En fördel med endurodubb på asfalt är att du inte kommer få böter för fortkörning.
Vibrationsskador i arslet däremot.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Andrew Dice Clays nursery rhymes var ju bäst: "Peter Peter pumpkin eater, had a wife, loved to beat her, smacked her twice across the head, f*cked her ass and went to bed". Eller "Mary Mary quite contrary, trim that p*ssy it's so damn hairy!" Blir fan aldrig gammalt :) Jag är vuxen, jag lovar

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns inga sådana däck, iaf inte som uppfyller funktionen "funkar på is" definierat av någon som provat däck dubbade för just is.
En fördel med endurodubb på asfalt är att du inte kommer få böter för fortkörning.
Vibrationsskador i arslet däremot.
Jag vet, därav min fråga. Endurodubb på is funkar men det går mer brett än fort. Finndubb dödar man bara att att knuffa hojen på grus/asfalt och de som nördat ner sig med Koldkutters verkar lägga mer tid på att vårda sina däck än att köra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Valet av däck beror ju mycket på var man bor. I Norrbotten så kan man ha endurodubbade däck och köra med samma hoj både i skogen och transportera sig på vägen.
Även där det är plogat så asfalten är framme så brukar det gå att hitta snö att köra på.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Valet av däck beror ju mycket på var man bor. I Norrbotten så kan man ha endurodubbade däck och köra med samma hoj både i skogen och transportera sig på vägen.
Även där det är plogat så asfalten är framme så brukar det gå att hitta snö att köra på.

Så är det absolut och med god vilja går det att smyga fram med endurodubb lite här och var även söderut.
Men endurodubb är rätt värdelöst på is ärligt talat. Roligt men väldigt långsamt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så är det absolut och med god vilja går det att smyga fram med endurodubb lite här och var även söderut.
Men endurodubb är rätt värdelöst på is ärligt talat. Roligt men väldigt långsamt.
På is är finn dubb bra my bättre nä
pyramid dubb.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, men finndubb slaktar man snabbt i skogen så om man vill ha en kompromiss är nog ändå endurodubbat det som är mest versatilt.

Finns det förresten någon här på sporthoj som tävlar i isbana nu under vintern?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, men finndubb slaktar man snabbt i skogen så om man vill ha en kompromiss är nog ändå endurodubbat det som är mest versatilt.

Finns det förresten någon här på sporthoj som tävlar i isbana nu under vintern?

Man har väl inte en enduro/crosshohoj med bara en uppsättning hjul?
För fan!

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ringde just Gjedsinge, dom kunde försäkra min KTM för ca 3900 kr/år, trafikförsäkring. Halvförsäkring kostade mer än 7000 kr/år hos dom.

Säljaren tipsade mig dessutom att Svedea nog var det billigaste alternativet för MC just idag.

Saker som priser beror på är väl:
1. Var man bor/vilket område
2. typ av bostad/garage/p-plats
3. Vilken hoj; sport, glidare eller tävlings/MX/enduro
4. möjligtvis ålder på ägare och tidigare olycksstatistik
5. eventuellt också ålder och värdet på hojen

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ringde just Gjedsinge, dom kunde försäkra min KTM för ca 3900 kr/år, trafikförsäkring. Halvförsäkring kostade mer än 7000 kr/år hos dom.

Säljaren tipsade mig dessutom att Svedea nog var det billigaste alternativet för MC just idag.

Saker som priser beror på är väl:
1. Var man bor/vilket område
2. typ av bostad/garage/p-plats
3. Vilken hoj; sport, glidare eller tävlings/MX/enduro
4. möjligtvis ålder på ägare och tidigare olycksstatistik
5. eventuellt också ålder och värdet på hojen
Va trist å se att priset va så högt för dig..

Jag kollar alla mina försäkringar varje år efter bästa pris..

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det gör jag med. Kan det vara så att försäkringen är så pass hög för min KTM 350 för att den är så pass lätt? (lätt att sno?)
Kan också ha att göra med hur länge du obrutet haft din behörighet. Just Gjensidige har jag haft premie på ca 3500 hel/hel på en 701sm.

När jag ifrågasatte den "för bra" premien så sa handläggare att då jag haft behörighet i över 20 år så spelar det in i totalbedömningen av mig som kund. Inte bara ålder och hemvist.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Älskar att den här tråden nästan blev hälften citat från Andrew Dice Clay :D (och The Adventures of Ford Fairlane)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Älskar att den här tråden nästan blev hälften citat från Andrew Dice Clay :D (och The Adventures of Ford Fairlane)
Värmer också i hjärtat att veta att jag inte är ensam vurmare för filmen i fråga. Ska nog damma av DVD-spelare och skiva. ? Fast kanske lever den bäst i minnet från tonåren?
Man ska inte möta sin ungdoms hjältar, liksom.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA