Får man skjutsa på motard?

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
som topic lyder, får man enligt lag ha passagerare på en Husaberg 650 motard?
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Dom enda motarder jag vet som är reggade för 2 är väl 640 SM och DUKE. Fast DUKE är ingen riktig motard för den delen...
Om man får skjutsa har ofta å göra med hur stark bakramen är, på dom 2 ovan är bakramen av stål. På dom flesta andra (625/660, Husa, XR mfl.) är dessa av aluminium.
 

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
ok, man får väl lämna flickan hemma då =)

Nån som vet straffet man åker på om man skjutsar på en mc där man inte får skjutsa?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Om du får skjutsa lagligt eller ej står i respektive hojs regbevis. Om du monterar skjutspinnar på din Husa och lyckas övertyga besiktningsgubben att det kommer hålla så är det nog ok.
Om du sen lyckas på på lilla damen bakpå en gång så vill hon nog aldrig kliva av :hihi Hon kanske t.o.m vill låna den av dig mer än du själv vill...
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
daggen skrev:
ok, man får väl lämna flickan hemma då =)

Nån som vet straffet man åker på om man skjutsar på en mc där man inte får skjutsa?


Är inte det samma som när man skjutsar på 125 när man är under 18 vill säga 300 spänn i böter?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Dom enda motarder jag vet som är reggade för 2 är väl 640 SM och DUKE. Fast DUKE är ingen riktig motard för den delen...
Om man får skjutsa har ofta å göra med hur stark bakramen är, på dom 2 ovan är bakramen av stål. På dom flesta andra (625/660, Husa, XR mfl.) är dessa av aluminium.

625or efter 05 (ny bakram) är reggade för passagerare... Kan inte säga om 660n också är det.
 

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
KTM 450 EXC
Dom enda motarder jag vet som är reggade för 2 är väl 640 SM och DUKE. Fast DUKE är ingen riktig motard för den delen...
Om man får skjutsa har ofta å göra med hur stark bakramen är, på dom 2 ovan är bakramen av stål. På dom flesta andra (625/660, Husa, XR mfl.) är dessa av aluminium.

Sherco 4.5i är även den reggad för 2 trots att den har alubakram, hittar inte ens något ställe att montera bakre fotpinnar på, men regbeviset säger 2 :p
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Här hittar vi nog vinnaren i veckans trådlyft.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dom enda motarder jag vet som är reggade för 2 är väl 640 SM och DUKE. Fast DUKE är ingen riktig motard för den delen...
Om man får skjutsa har ofta å göra med hur stark bakramen är, på dom 2 ovan är bakramen av stål. På dom flesta andra (625/660, Husa, XR mfl.) är dessa av aluminium.

Ahem. Husan, oldtajmern - har bakram i stål. Den nya är väl någon form av armerad plast.
 

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Är bakramen inte stark nog för 2 pers så kan straffet vara allt från jävligt ont och rejäla skrubbsår till grönsak för resten av livet, minst...

Hmm, tänkte på tlx ktm 525 menar du att den skulle kunna gå sönder om man sitter 2 pers på den? :O 130-170kg bör den väll klara av :O?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Hmm, tänkte på tlx ktm 525 menar du att den skulle kunna gå sönder om man sitter 2 pers på den? :O 130-170kg bör den väll klara av :O?

pröva förfan?
alltid roligare o ta reda på saker själv! :rolleyes:
men du bör tänka på om personen väg 80 kilo och ramen håller för 90-100 är de kört om du utsätter den för lite gupp osv,
du kan ju pröva o se hur mkt du väger när du gungar lite på vågen :tungan
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Jag har åkt bak, kanske 700 meter på en 640 och de var fan inte roligt!!
Obekvämt var bara förnamnet och hela jag vibrerade säkert ett par minuter extra när jag klivit av. :tungan
Nä! Motard kör man utan passagerare!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top