Får ni också dåligt samvete pga ensamföretagaren?

Smagatusk

Guest
Har i veckan haft ett gäng hantverkare här hemma som mätt och donat och lagt ett gäng timmar på att vara mig och mina krav till lags. Det handlar om en ny trappa.

Så här beter jag mig:

När jag är ute för att köpa bil, motorcykel, möbler eller annat kan jag vara ganska hård (inte otrevlig), som köpare. Säljare som söker upp mig är jag extremt tuff mot (snudd på otrevlig).

Men nu är det annorlunda. Nu har JAG bett dem komma för att mäta, visa upp vad de har gjort tidigare och sälja sin vara. Nånstans har jag skapat i mitt huvud att "här kommer en stackars ensamföretagare som sliter för brödfödan, har tagit sig tid att köra 10 mil, svara på mina frågor och möta mina krav. Rita upp en modell i ett dataprogram, räkna på hela tivolit, OCH SEN VILL JAG INTE HA SKITEN"!

Jag mår nästan illa när jag vet hur mycket jobb och tid de lagt ner på mig, endast för ett "nej, tack". Det är ju samma för våra säljare på mitt jobb men det är en stor koncern och våra säljare är kräk emellanåt som får lön i alla fall. Dessutom får de sig en avhyvling av mig varje gång de beter sig som kräk.

Är det fler som känner som jag? Jag känner även empati för plågade djur.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"Är det fler som känner som jag? Jag känner även empati för plågade djur"

Nej :mad:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade en kund (Hantverkare) som tar på sig skjorta, jeans och har snyggare anteckningsmateriel än en bit gipsskiva samt tar med sig kataloger med både egna och andras miljöbilder på produkter när han besöker sina kunder för att få underlag till jobb. Då tar han konsultarvode för att projektera t.ex ett kök. Ritningar och materielspecifikation lämnas därefter till kunden tillsammans med en offert. Konsultarvodet räknas sen i del eller helhet av i offerten han lämnar.

Gör han exakt samma jobb iklädd blåställ med timmermanspenna i handen istället för iPad vill ingen betala "för han var ju bara där och tittade på jobb".

Visst finns det de som inte ens vill att han ska komma för att räkna på jobb men förvånansvärt liten andel backar pga det och som hantverkare i eget företag får man ju många jobb på rekommendation.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man måste ju ha rätt att tacka nej också. Du har bett honom visa tillgängliga alternativ och priser, har han inget som passar så får du ju leta vidare. Han måste ju ha rätt grej att komma med för att du ska handla, så enkelt är det. Nu fick han iallafall en chans att visa vad han hade att komma med och därmed en chans att få leverera, hade han aldrig kommit till dig hade den chansen aldrig funnits alls. Någon chans är väl bättre än ingen alls? :)

Smagatusk

Guest
Gör han exakt samma jobb iklädd blåställ med timmermanspenna i handen istället för iPad vill ingen betala "för han var ju bara där och tittade på jobb".

Visst finns det de som inte ens vill att han ska komma för att räkna på jobb men förvånansvärt liten andel backar pga det och som hantverkare i eget företag får man ju många jobb på rekommendation.

Jag har ju inte sagt att jag inte vill betala för en offert, men hittills har jag sluppit. En trapptillverkare bad mig skicka mått och önskemål sen gjorde han en ungefärlig offert och skickade. Bestämmer jag mig sen för honom kommer han och måttar ordentligt för tillverkningen, vilket han tar extra betalt för. Konstigt? Ja, lite tycker jag. De som jag är van vid drar bort kostnaden för offerten om man väljer dem som leverantör.

Man måste ju ha rätt att tacka nej också. Du har bett honom visa tillgängliga alternativ och priser, har han inget som passar så får du ju leta vidare. Han måste ju ha rätt grej att komma med för att du ska handla, så enkelt är det. Nu fick han iallafall en chans att visa vad han hade att komma med och därmed en chans att få leverera, hade han aldrig kommit till dig hade den chansen aldrig funnits alls. Någon chans är väl bättre än ingen alls? :)

Jo, det har du rätt i. Vår säljchef menar att man ska kunna landa ungefär 75% av jobben man offererar. Färre än så är man för dyr, fler än så är man för billig.
Jag antar att jag sett för mycket av den där desperata försäljaren i "Simpsons":D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är ju en sån där "ensamföretagare" men jag tycker inte att det är speciellt synd om mig.
90% av mina jobb är på rekommendation, resten via annonsering eller liknande. När jag får en förfrågan på ett jobb som är intressant så åker jag och kikar på det och tar inte betalt för det. Det kanske rör sig om 1-2h/jobb och det blir i snitt 3-4/månad som jag kollar på. Det är ju ändå några timmar som går bort men det är sånt jag får räkna med som liten företagare där det är svårt att ta betalt direkt av kund för sådant.
Dock har jag ju med en viss ekonomisk kompensation för dylikt i min timpenning, i teorin behöver jag jobba runt 150h/månad för att ta ut en rimlig lön beräknad på 165h/månad efter omkostnader.
Någon gång har jag fått frågan om jag vill ha betalt för den tiden det tar att kolla på jobbet om jag inte skulle få det men då har jag svarat nej. Jag skulle själv aldrig betala en hantverkare för att de kommer ut och kollar på ett jobb som de sedan inte får helt enkelt.

Däremot så tar jag betalt för att räkna på jobb där ritningar eller liknande behövs och det blir en hel del då jag gör mycket kök och hjälper kunderna med planering, skulle jag inte få jobbet fast jag har gjort så mycket så fakturerar jag 500:-/h plus moms för sådant arbete. Får jag jobbet så betalar de min vanliga timpenning för det jobbet, inbakat i totalpriset för renovering/nybyggnad om det är fast pris för att få ROT-avdrag på det.

Kort sagt, det är inte synd om oss och du behöver inte ha dåligt samvete. Som någon sade, får vi inte jobbet så lurar vi någon annan :crash

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Var bor du om hantverkaren måste åka 10 mil för att komma dit? För att svara på frågan, nej du behöver inte känna dig dum. Som Bushido skrev måste du ju ha en möjlighet att tacka nej om hans alternativ inte passar dig. Jag har själv jobbat som säljare och kånkat runt i Skåne med produkter och förklarat (ja, det är så hemskt) för folk i fackhandeln hur saker fungerar (som de borde ha koll på). Sen hör man inte ett knyst. Kanske beror på mig som säljare, kanske beror på kundens behov eller så beror det på att kunden får ett bättre pris på en liknande produkt av någon annan. I mitt fall var det den sistnämnda anledningen. Fan vad det lät stöddigt.:hihi

Nyheter
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S