Fått natriumhydroxid/lut på ramen

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
Tjena! Har klantat till det lite. Tvättade fälgarna med en blandning som innehöll natriumhydroxid/lut ca: 10 %. Det stänkte lite på aluminiumramen så nu kan man se märken där hydroxiden har runnit :död Det är ser ut ungefär som gammalt bilschampo som torkat in.
Någon som vet vad man kan göra åt detta? Fick tips om ättikssprit men de funka inte =(

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Blir nog jobbigt att få bort,,,,,,,,, har ramen nån färg så kan det funka med nån sån vinylglans/plastglans men om det är ren aluminium då har du nog det du har. fick sånt på svingen på min förra hoj och det var bara att gilla.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Är ramen klarlackad? Är den inte det är det är det antagligen någon ytlig kemisk reaktion mellan vätskan och metallen, vilket borde gå att polera/rubba bort om det inte går för djupt. Är den klarlackad är det antagligen klarlacken som lösts upp, då det enda jag kan tänka mig är att våtslipa området och klarlacka om. Möjligtvis har inte hela lackskiktet gett sig så att det går att polera/rubba bort.

Jobbigt med frätande vätskor. Lyckades duscha sidokåpa och tail med bromsvätska förra sommaren. Omlackering! :huvet

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
ramen är inte klarlackad utan ren aluminium, det ser ganska ytligt ut och jag spolade hojen lite då och då när jag höll på så jag tror inte det gått in mycket i metallen.
har aldrig polerat nåt tidigare, vad bör jag införskaffa för prylar?
börjar helst för hand o kollar om jag kan slippa köpa nån maskin.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Kan du inte hälla syra på den? Borde neutralisera basen då ju:tummenupp

JUST KIDDING! DONT DO IT MAN! :Bugar

Lut på alu e rena döden, jag tror att du inte kan polera bort det utan måste slipa/blästra bort det....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ramen är inte klarlackad utan ren aluminium, det ser ganska ytligt ut och jag spolade hojen lite då och då när jag höll på så jag tror inte det gått in mycket i metallen.

Innan du gör ngt vidare skulle du kunna testa med alkalisk avfettning. Du vet vattenbaserad avfettning. Den är ju också basiskt men mycket svagare än luten du haft på. Alkalisk avfettning brukar göra alumiuim snygg och ta bort lättare oxid. Har du tur kan ju några vändor med sådan avfettning och sköljning med varmt vatten snygga till hela ytan så att strimman från luten försvinner.

Hur du ska polera beror på hur ytan ser ut, är det tex en borstad ytan på ramen så kommer det tex se skumt ut om du våtslipar och sedan autosolpolerar tex. Då kan det vara bättre våtslipning med scottedukar i samma riktning som ytan är borstad osv. Bilder är nog det bästa just nu.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express

autosol? värt ett försök iaf.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
kör du med Autosol kommer du troligen få en blank fläck istället.
Då blir de autosol på hela ramen.

Prova med vanlig vax/rubbing och putsa som fan

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmmm , Favorit i repris tråd

Ramen är till 99% Eloxerad, Det betyder att eloxeringen är förstörd utav lutet

Lut används just för att ta bort eloxering ( anodisering )

Finns inget annat att göra än att slipa bort eloxeringen och blankpolera hela ramen ( ett hästjobb som brukar ta en hel vinter )

Alternativt blästra och låta lackera ramen Pulverlack eller våtlack

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Se för djävulen till att man i så fall späder den alkaliska avfettningen till 2-3% som högst annars blir det samma resultat. Jag lovar.. Det är av egen erfarenhet. Enda att göra är att likt en tok polera med autosol!

Man kan också lämna iväg ramen på anodisering. Då genomförst först en betning och sedan en ny anodisering. Då kan du välja om du vill ha den neutral ("alufärgat") eller i någon annan kulör.

Hör med Ahlins i Habo http://www.ahlins.com/ jäkligt trevliga att ha att göra med och vettiga i pris (generellt billigare än simpel pulverlack)

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Se för djävulen till att man i så fall späder den alkaliska avfettningen till 2-3% som högst annars blir det samma resultat. Jag lovar.. Det är av egen erfarenhet. Enda att göra är att likt en tok polera med autosol!

Man kan också lämna iväg ramen på anodisering. Då genomförst först en betning och sedan en ny anodisering. Då kan du välja om du vill ha den neutral ("alufärgat") eller i någon annan kulör.

Hör med Ahlins i Habo http://www.ahlins.com/ jäkligt trevliga att ha att göra med och vettiga i pris (generellt billigare än simpel pulverlack)

Jag håller med.
Det enda jobbiga med ny anodisering är att ramen kommer att bli mjölkig och matt av betningen. Han kommer att vara tvungen att hitta någon som kan polera den innan anodiseringen.
Jag fick hjälp av killarna på Öhlins med polering när jag fixade mina gaffelben. Det ligger en firma som anodiserar i samma/grannkåken till Öhlins också.
Det blev som nytt!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag brukar använda den sort som säljs på mackarna, tex OKQ8:s naturavfettning. Den köper jag på 5-litersdunk och blandar 50/50 i sprayflaska och anväder på tex motorblocket på min HD samt på de polerade Akront-fälgbanorna. Aluminiumgodset blir då som nytt. Är dock åtehållsam med avfettning och undviker att på tex länkage och sant som jag inte vill ska avfettas.
Men den alkaliska avfettning du menar ej får vara starkare än 2-3% kanske är ngn mycket mer koncentrerad industrikvalite?

Om dock ramen (tvärsemot vad TS skriver) är eloxerad så gäller ju vad Andersson turbo skrivit ovan.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag brukar använda den sort som säljs på mackarna, tex OKQ8:s naturavfettning. .

Kan inte svära på vilket ph det är i den, använder inte just den. Men om man nu ska tvättas enligt "KISS", keep it simple, stupid så undvik såndär alkalisk avfettning helt och hållet på hojar. Kör med nåt som stinker av gammal diesel, det är mer skottsäkert...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man måste vara lite försiktig med alkalisk på alu.

När man lägger på det me spruta t.ex att man börjar nerifrån och upp.

Gör man tvärtom får man rinnspår då det ligger lite längre tid just där - nerifrån upp så får man en jämn missfärgning/oxidering som inte syns.

Men det är inga problem att polera upp det - om det är obehandlad alu.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Kan inte svära på vilket ph det är i den, använder inte just den. Men om man nu ska tvättas enligt "KISS", keep it simple, stupid så undvik såndär alkalisk avfettning helt och hållet på hojar. Kör med nåt som stinker av gammal diesel, det är mer skottsäkert...

Men jag använder som sagt alkalisk avfettning just för att få alu-ytor snygga och få bort den oxid som kan bli reslutatet av tex vatten från vägen etc. Så det var som sagt inte att få bort olja och fett det var frågan om här. Då använder jag petroleumavfettningssprutan som står bredvid.

Last edited:

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
röd ;)
ååå :huvet
alltså enda sättet att få det bra är att plocka isär alltihopa och lämna in ramen nånstans så dom fixar det?
vad händer om jag gnider in lite mer lut och ser till att det inte rinner? borde inte hela delen som missfärgats få samma nyans över hela delen och rinnmärkena försvinner?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
ååå :huvet
alltså enda sättet att få det bra är att plocka isär alltihopa och lämna in ramen nånstans så dom fixar det?
vad händer om jag gnider in lite mer lut och ser till att det inte rinner? borde inte hela delen som missfärgats få samma nyans över hela delen och rinnmärkena försvinner?

Just nu vet vi ju inte ens om ramen är eloxerad eller hur ytan ser ut.
Så bilder är nog (som jag skrev ovan) det bästa just nu.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0