Fått tillbaka reklamerad vara - Acceptera eller ej?

  • Thread starter Merovingian
  • Start date

Merovingian

Guest
Jag hade ett ämne förr angående min projektor som aldrig kom tillbaks från reparation. Såhär är läget:

0. Den havererar mer eller mindre omedelbart.
1. Jag skickar in projektorn på reparation i Juli månad.
2. Det tar fruktansvärt lång tid.
3. Jag frågar efter den kontinuerligt, och vill även bli uppdaterad allt eftersom. Det blir jag inte. Det tar en dryg vecka för dem att svara på mail, om alls.
4. Efter tre månader ger jag upp, åberopar konsumentköplag och reklamerar projektorn. Kräver en ny samt ersättning(förslagsvis uppgradering modellmässigt)
5. Ärendet accepteras och tas under behandling.
6. Ytterligare en vecka går utan ett ord. De svarar inte på mail, och ringer man kundtjänst får jag bara höra att "de som hanterar reklamationsärenden tar inte emot samtal".
7. Nu två veckor efter att ärendet godkändes får jag utan ett ord från någon tillbaks projektorn via UPS.

Nu är frågan:
Vems är projektorn nu? Är det min eller deras, nu när de tagit emot min reklamationsbegäran? :va
Ska jag skicka tillbaks den och bestrida deras metodik, samt kräva det jag rättligen borde fått för jävligt länge sedan?
Normalt hade jag blivit glad att få tillbaks den eftersom den varit mycket saknad, men nu blir jag faktiskt riktigt förbannad. :mad:
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Starta en facebook-grupp!

Glöm för fasen inte att ringa aftonbladet och gråta ut!
 
Last edited:

Merovingian

Guest
Internätet vägrade gå framåt när jag postade trådan, sen kraschade allting och var allmänt odugligt. Först blev det ingen tråd, sen blev det två. Efter en stund. Fy fan.


:rofl

Starta en tråd.

:crash

Starta en facebook-grupp!

Glöm för fasen inte att ringa aftonbladet och gråta ut!

Satan heller. Expressen! :fakta

Var felet åtgärdat?

Ingen aning.
Efter tre månader är jag inte lika intresserad av eventuella lagningar. Den kan knappast anses som min längre.
Jag talade med dem över telefon, och de sade att jag skulle vänta med att öppna kartongen tills det att jag får besked om huruvida reklamation kommer ske.
Sker det inte så bryter de mot lagar, då får de en jurist på halsen.
Inte för att få och få eller nytt och nytt. Rätt ska vara rätt. Jag har inte lagt
8 000 kronor på en prydnad för deras kontor. Och vi skall gå tillbaka till det faktum att den kan räknas som trasig vid ankomst eftersom den pajade INOM 10 timmars användande. Jag skulle fått den utbytt från första början. Istället har jag fått vänta i tre månader på en reparation. Allt har gått fel, och det faktum att de sitter och gömmer sig och vägrar ta ordentligt ansvar gör saken beklaglig. Den senaste månaden har det runnit över. Innan dess hade jag tagit tillbaks den utan ett ord. Jag är inte intresserad av något nytt som så, vad jag vill är att de ska ta sitt ansvar som företag.
 
Last edited:

Merovingian

Guest
Varför tog du emot paketet?

Det stod vid mitt skrivbord idag när jag kom tillbaks från lunchen.
Skickades från och nu lämnades på mitt jobb.

Vilket företag handlar det om?

Det rör sig om Dustin som återförsäljare, Epson som tillverkare och LetMeRepair Nordic som reparatör.
Att agera knutpunkt för tre separata företag i samma ärende..
Har inte så mycket att säga om det annat än att det är konstigt.

Jag inser ju givetvis att detta är dagens I-landsproblem.
Samma scenario kan dock tillämpas på vad som helst. TV, mobil, dator, you name it. De flesta här hade gått i taket om liknande hände någon av deras nämnda saker.
Jag har ingen TV, utan använder istället projektor för all mediavisning.
Ingen film, ingen serie, inget TV-spel och ingen dokumentär under tre månaders tid helt i onödan. Jag har ju uppenbarligen haft mer tålamod än tillräckligt, samt varit snäll och vidare försökt lösa situationen genom att reklamera och starta om från början.
Det är ett I-landsproblem, men fortfarande fantastiskt drygt.
Tre månader är lång tid.
Tänk om jag skulle komma och norpa er plasma-TV i morgon och inte lämna tillbaks den förrän i Januari. :fakta
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När du skriver Ärendet accepteras och tas under behandling, vad menar du då med "accepteras", vad är det de accepterar?
 

Merovingian

Guest
När du skriver Ärendet accepteras och tas under behandling, vad menar du då med "accepteras", vad är det de accepterar?

Först behöver de tydligen ett godkännande av Dustin. Så man börjar med att snacka med Dustin angående reklamation. De ringer då up Epson och har en dialog sinsemellan. När Dustin säger OK-Go! så mailar man(inte ringer, det tyckte de inte om) och ansöker reklamation hos Epson.
De säger då att de tar sig an ärendet, dvs accepterar.

Fråga mig inte varför det ska vara nödvändigt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som jag ser det var projektorn i stort sett DOA och borde utbytts mot en ny enhet av Dustin. Hur de sedan löser kreditfrågan med Epson är helt ointressant ur kundens synvinkel.

Tyvärr blev det inte så och dessutom använder sig Epson av en 3rd party för reparationer. Risken är givetvis överhängande att det brister i kommunikationen mellan dessa tre parter och då sitter du som kund där du sitter idag.

För några veckor sedan brände jag tre kort i min Marantz receiver och blev utan bild och ljud tillfälligt. Enheten är drygt ett år gammal och de fixade det under garanti (3 år på Marantz produkter) inom en vecka. Då menar jag en vecka från det att den bröt ihop tills det att en ny satt inkopplad. Rep tid kan inte ha varit mer än någon dag.
De använder sig också av fristående servicecenter, men de bryr sig tydligen mer om sina kunder. Köper jag min nästa receiver från Marantz - you bet!

Jag arbetar själv inom kvalitetssäkring/processförbättring av försälning och service och vet hur svårt det är att hantera reparationer på ett effektivt sätt. Vi sköter de flesta av våra reparationer på plats, men vissa enheter skickas in för reparation. I båda lägena håller vi dock konstant kontakt med kunden, samt följer upp ärendet efteråt så vi förstår hur vi kan förbättra våran verksamhet i framtiden.
Nu rör det sig i vårat fall om analytiska instrument i miljonkronorsklassen, men principen är densamma.

Epson borde läsa på lite angående promoters and detractors och hur deras service påverkar nyföräljningen...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Först behöver de tydligen ett godkännande av Dustin. Så man börjar med att snacka med Dustin angående reklamation. De ringer då up Epson och har en dialog sinsemellan. När Dustin säger OK-Go! så mailar man(inte ringer, det tyckte de inte om) och ansöker reklamation hos Epson.
De säger då att de tar sig an ärendet, dvs accepterar.

Fråga mig inte varför det ska vara nödvändigt.

Fullständigt horribelt, de har inte rätt att anvisa dig till tredje, eller fjärde (!), part. Du har bara varit kund hos Dustin så du skall bara behöva prata med dem. Men, det är för sent nu. Om de har avhjälpt felet inom skälig tid så har du inte mycket att komma med, det tror jag dock inte de har:

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Definition på skälig tid för en konsumentprodukt kan omöjligen vara tre månader, jag är ganska säker på att säljaren är skyldig att visa vad som är skälig tid och skälig tid är rimligtvis transport t/r samt tiden för faktiskt utfört arbete.

Problemet är ju nu att du fått tillbaka varan, det hade varit lättare att gräla medan de fortfarande hade den.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top