Föräldrar kontra barnens MCintresse

Kneedrag

Guest
Kul tråd.

Farsan lurade mig när jag var 15 år att jag skulle få en 125 cc yamaha dt det blev ingen hoj . Sedan besökte vi en del hojaffärer, prutade på hojar och så men farsgubben köpte aldrig någon hoj. Förstå min besvikelse :( :(

När jag fick jobb och tjäna egna pengar så fixa jag allt själv. Tog kort och köpte hoj.
Farsan var glad men morsan är alltid närvös när jag kör iväg så rädd att något ska hända mig.

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
xj6n 09
Tog lappen på sexton års dan..den fick man pröjsa själv utan hejar ramsor ;) När det var dax för hoj ville dom helst dra in den.. Nu är man snart 40 och har en sambo som jobbar med ryggmärgsskadade. Då smyger man med hur kul man har på hojen...

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Min pappa köpte en cross till mig när jag var 6,5. Han satte helt enkelt upp mig på den, berättade hur jag skulle göra och knuffade iväg mig, så jag lärde mig den hårda vägen!
När jag var 16 kom han en dag och sa "är det inte dags för mc-kort?" och 2 veckor senare fick jag min 125a av honom.
Resten har jag fått finansiera själv, men han är lika glad som jag att intresset höll i sig. :)
Har alltid förvarat mina hojar i föräldrarnas garage, och det har hänt flera ggr att jag kommit till hojen och trippen stått på 10 mil mer än vad den gjorde när jag lämnade den. Jag anar ju vad den varit ute på för äventyr. ;)
Men det gör inget, jag har min pappa att tacka för allt roligt jag haft med 2-hjulingarna, så han får gärna köra en sväng då och då! :)

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag var nog ganska inställd på att köra hoj redan som liten, hade fullt med klistermärken på sporthojar på rummet och diverse hojleksaker, gissa vilken det är jag verkligen kommer ihåg att jag hade bild på... Kawasaki NINJA såklart :D
Lyckades sedan tjata till mig en moppe vid 15års ålder, det var ju deras fel att vi bor ute på vischan (nån mil utanför stan) och alla polare hade ju moppe.
Så det börjades på en rieju drac black edition, som jag till min stora glädje även lyckades övertala dem om att få köra lagom trimmad. Jag kunde ju cykla snabbare än de 35 den gjorde orginal.
Jag ville självklart ha en 125a men där var det stopp, fast jag påminde dem lite då och då om att när jag fyller 18 då j*klar.
Men när jag väl var 18 så blev farsan skitsur då jag ville ta bil och mc-kort samtidigt, det gick ju inte för sig. Jag fick banne mig nöja mig med bilkörkortet om han skulle betala. Så det fick ligga på hyllan ett år till. Men så fort bilkörkortet var fixat började jag läsa mc-teori och skrev teorin samma höst för att sedan börja övningsköra så fort som möjligt (tog första lektionen körskolan hade), tog kortet den 5-jun. Hade sen tyvärr inte råd med hoj den sommaren, så den köptes i höstas och nu väntar jag på våren :)

Päronen är inte allt för oroliga, bägge tycker att jag är duktig på att köra... men klagar på att det går för fort. Farsan brukar sitta och hålla sig i handtaget på passagerar sidan då jag kör :tungan, trots att jag tar det lugnt.
Det jag alltid får höra är hur hans befäl då han gjorde lumpen sagt att man ska köra som att man är osynlig, den tar han upp så fort motorcykel kommer på tal. Men både mamma och pappa verkar faktiskt ganska stolta över att jag tagit kortet helt på egen hand och farsan ser fram emot att få provköra sen i vår :). Det som är mest irriterande är att pappa har börjat köra lagligt på väg in till stan mest för att föregå med gott exempel, känns bara jäkligt löjligt... och så går det ju mycket saktare de mornar man åker med honom för att slippa ta bussen.

Hmm_ ja det blev ju en hel uppsats det här...
Det var en lång väg från klistermärken överallt till att nu äntligen ha hoj :)

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
Har kört motocross sen barnsben o tävlat och gjort ett antal helvetes chrasher...........inga andra komentarer än att sånt som kan hända i den sporten... men när man skulle ta mc kortet... my my my vilken predikan man fick av morsan :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Många schyssta päron här inne :D

Farsan har alltid kört knarr..Övningskört med mig etc, men han tjatar rätt ofta om att jag ska köra försiktigt.. Och han vill inte att jag har 1000cc r4.. men 750 är ok :D
Han är läkare, och dom är ju ofta lite speciella när det kommer till säkerhet.. Prackar på mig reflexvästar och håller på

Mamma brukar säga "vad fin", när jag köper nya knarrar

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Man blev satt på crossen när man sex år gammal.
Morsan var den som följde med på alla träningar och tävlingar. Far hade inte tid pga lantbruket men även pga inget intresset. Mor däremot tyckte det var kul och för nåt år sedan köpte jag en fiddy och den skulle hon testa. 67bast och upp på fiddy och iväg som fan rent...kom tillbaka med ett stort leende..det här va kul.
Likadant om jag träffar på henne ute nu så kommer det alltid.."kör försiktigt" men i nästa stund kommer det...kan du inte köra lite på bakhjulet så jag får se.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har länge velat ha mc-kort men inte riktigt känt mig mogen nog, alltid haft en förkärlek till fart.
Nu när jag blev 32 och farsa i höstas så kände jag att mognaden hade satt sig och det var dags... då fick jag presentkort på första lektionen från mor min. :)

Idag var jag iväg och kollade på en hoj... så snart äger jag min första hoj. :)

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Har velat ha mc/motocross sen jag har kunnat cykla, så nu när jag fyllde 18 så knäckte jag ägget och sa lite försiktigt vid mat bordet : "a nu är det så att jag ska köpa mc och ta mc kort, vad säger ni om det?" förväntade mig ett skarpt svar tillbaka, för att jag har fått nej ända sen jag var typ 6år.
Till min förvånad säger min pappa bara: "Aha okej, gör du det om du tycker att det höjer din livskvalité" och mamma säger "jag gillar det egentligen inte, men jag vet att jag inte kan stoppa dig"

Snacka om att jag blev paff, 1 månad senare köpte jag ktm 660 och väntar just nu bara på att vägverket skall släppa tider för upp körningen:)

Just nu tycker dem att det är jätte kul för min skull, när dem märkt att jag verkligen brinner för mc. Men de är fortfarande oroliga och säger att jag inte ska göra onödiga omkörningar eller köra på bakhjulet när det är mycket trafik :)

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
När jag kläckte att jag skulle ta kort (16 år) så var det total förbud (och ev. uteslutande ur familjen:yoparty ) som rådde. Men i släkten finns det en lång historia med motorcyklar så den enkla vägen var att "lura" in päronen på att FMCK minsann var en säker och korrekt väg in i det lugna framförandet av motorcykel:rolleyes: .
När dom sedan såg vilket intresse och glädje detta gav mig så har det inte varit så stora åsikter, inte förrän första R1án kom. Då var det lite sedvanligt snack om prestanda kontra näradöden upplevelser. Nu är jag ju som person ganska sansad:hihi och vill gärna ha stenkoll på det jag gör. Så jag gick lite SMC kurser på äldre dar :3freak . Det har sedan renderat i att man själv blivit instruktör och sjukligt biten av att köra på bana.
Nu är jag själv pappa sedan några år till två döttrar, den äldsta satt på sin första minimoto när hon var tre år, körde innan hon kunde cykla. Samma med den yngre. Nu är den äldsta snart 8 år och tävlar i cross, tog sin licens samma dag hon fyllde 7. Kom 2á i sista tävlingen 2008 (stolt far:tummenupp ). Kör nästa säsong för första gången växlad KX 65. Den yngsta tar över husqvarnan och vill bli lika bra som syrran. Dock skall man inte pressa för hårt, andra intressen är av godo och den dagen dom säger att motorcyklar är tråkigt så får dom väl syssla med något annat dom älskar (jag hoppas ju dock innerligt att det aldrig händer).

Last edited:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Mamma betalade körkortet och mcn. Men hon gillar inte det tycker 16 är för litet att börja men hon blev väll trött på att åka till mc affärer och kolla hela tiden.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Ingen i min familj eller i min närhet hade mc-körkort men när jag var 15 år och på semester i Italien med familjen 1997 blev jag helt såld på sporthojar! :tuttar

Där och då bestämde jag mej för att ta MC-körkort och kände såå starkt att detta måste jag bara ha!
Åren gick men drömmen fanns hela tiden kvar. :)

Så sommaren 2002 kände jag att jag väntat länge nog,
var då 20 år gammal, traskade jag glatt och anmälde mej till körskolan i Kalmar och tänkte nu fan ska det bli av! :yoparty
Tog två lektioner och på den andra lektionen frågade min lärare hur gammal jag var. Jag svarade 20 år stolt och glad
(hade fått för mej felaktigt att det var lägsta åldern för tung mc)
och min lärare meddelade mej att man måste vara 21 år för att kunna ta lappen (tung mc) men att man får börja övningsköra när man är 20 år.
Snopet. :(

Men jag hade två alternativ:
antingen bara ta begränsad den sommaren eller fortsätta att övningsköra (på tung mc) under den sommaren för att sen invänta min födelsedag
(23mars) nästa säsong och ta lappen då.

Ville ju ta för tung mc direkt så det hela blev lite antiklimax.
Bestämde mej att invänta tills nästa säsong då jag skulle ha åldern inne!
(nåt jag ångrar djupt efterråt, då det tog låång tid innan jag kom till skott).

Så kom säsongen 2003, och jag funderade långt och länge och kom fram till att jag bara skulle ha råd med lappen och inte med en hoj så jag kunde lika gärna vänta tills nästa säsong och spara tills dess.
Säsongerna gick och det blev inget av... Alltid var det nåt som kom emellan!

Men så 2007 så orkade jag inte med mina egna ursäkter och svalde stoltheten och ringde min mamma och frågade om man kunde bli lite sponsrad.:)
(brukar aldrig be om finasiell hjälp, men vill inte vänta ytterligare)

For the fact tillhör min mamma den där ultrakonservativa befolkningen som,
speciellt i hennes generation (40-talister) kopplar samman motorcyklister med kriminella outlaws som Hells Angles och Bandidos. (när jag var 18 år och kom hem med rastaflätor var hon i chock och trodde jag börjat knarka) :rofl
Det första hon klämde ur sej var:
"-vad är det för dumheter nu du har blivit intutat, sånt ska du inte hålla på med och det där kan bara leda till trubbel, det där är bara en sådan där fas du går igenom förstår du, imorgon vill du väl göra något annat. "
För henne var det förenat med hemskheter och hon undrade vem jag träffat på som hade lett in mej på en sådan bana. Det fanns inte "någon" utan bara JAG som ville ta lappen helt enkelt.

Min mamma sa tvärt nej, hon skulle minsann inte hjälpa till att leda in mej på en sådan bana, i samma samtal föreslog och erbjöd hon sig istället att betala en trevlig resa till mej till Frankrike. (helt seriöst alltså) :gnissla :rofl
Det var enligt hennes tycke ett mycket bättre sätt att tillbringa sommaren på än på en hoj..:rolleyes:
Tja, besviken blev jag väl knappast, sa att jag förstod och att det var lugnt, hade inte förväntat mej nåt annat än ett nej, så det gällde bara att lösa det på annat sätt! :va

Två dagar senare ringer min mamma och frågar hur mycket jag behöver...! :confused: :banana :banana :banana
Trodde knappat det var sant och trots att hon var SÅ EMOT det hela så förstod hon att jag verkligen ville göra det och ställde upp!
Det är vad jag kallar en schysst mamma! !:hoppa
Är så tacksam för hennes hjälp och är fortfarande lite impad att hon ändrade sig (på eget intiativ) och sa ja! :tummenupp :tummenupp :)

förlåt att inlägget blev så långt, blev lite nostalgisk bara..

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Köpte en Kawa En 500 mamma o pappa sa "jaha, kör försiktigt" Köpte min Trajja Mamma sa "jaha, den var finare än din gamla" pappa sa med glöden i ögonen " Wow den låter brutalt" vart mamma svarade "vilket oljud ska den låta så mycket" pappas svar med en suck "Du förstår ju inte det är, det är ju tyglad kraft" :D

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jäkligt kul läsning.. Man vill ju bara gå å hälsa på alla trevliga föräldrar nu! :)

Jag har alltid haft motorintresse. Köpte min första isbil vid 14 års ålder, och sedan började det ramla på crossar och skotrar (tur att man kunde jobba hos farsan så man fick pengar till att handla!)

Men iaf så fanns väll tanken på hojkort och sporthoj, men det var inte så jäkla intressant förens en dag då jag fick åka med en polare på hans ninja (såklart)
Vansinne och jag älskade det!

Anmälde mig till körskolan dagen efter, och 2 månader senare hade jag kortet i näven! :)
Tog besparingarna och åkte iväg och köpte en R6. Åkte hem och skulle visa upp den, morsan undrade vart Johan (polaren med ninjan) var eftersom jag hade skinnstället på mig?
Jag råkade köpa en sportcykel blev mitt spontana svar även fast jag visste att jag skulle ha en sån sen första dagen på körskolan.
Till saken hör det också att morsan jobbar på operation så ni kan ju tänka er hur glad hon blev..

När hon hade lugnat ner sig lite så var hon ju tvungen att gå ut å se hur den såg ut :tummenupp

"Ja, den är ju blå å söt iaf"
Tack du.

När jag hade r6an så ville varken morsan eller farsan åka på en provtur, men nu när jag har 954'an så har farsan tillåmed frågat! :)
Farsan var för ung för att hinna få med A kortet på B kortet så jag hoppas att han ska bli sugen å börja köra nu i sommar :yoparty
Det vore riktigt grymt.

Hmm.. man säger nog inte tillräckligt ofta hur mycke man uppskattar föräldrarna.

Last edited:

Memmsan

Katten ^^
Gick med
12 May 2004
I studentgettot [Lkpg] med Majsan o Skinhead
Hoj
Thundercat -98
Tankarna på att skaffa hoj väcktes väl där i moppeåldern, så när jag blev 18 så köpte jag en lillgixxer (gsx400r), fick den hemkörd av dom gamla ägarna. Sa till päronen att jag köpt hoj :D dom var rätt skeptiska, men dom har aldrig motsatt sig mitt intresse. Dom körde mycket customhojjar på 70-talet och sen jag skaffade min första hoj så har dom hunnit skaffat sig en varsin HD igen, så vi brukar vara ut o köra nån sväng när vi ses :tummenupp

men självklart så hade dom gärna sett att jag höll mig borta från 'plastgrisarna'... jag vet att dom har blivit av med många gamla kompisar i trafiken genom åren o jag blev av med min sambo i våras... men jag hade ju gärna sett mer skydd än en skinnväst på dom också :mad:

men hojåkandet är nått som både jag och dom gillar :tummenupp

//Memmsan

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Det var inget större väsen hemma när jag tog hojkortet för 28 år sen, jag hade kört moppe sen 14 så dom var så vana vid 2-hjuligt.

Farsan var väl lite sådär eftersom hans egna erfarenhet från hoj slutade glidande in mellan dragbil och släp på en rullande långtradare. Men han har ställt till så mycket i sin ungdom som han dumt nog berättat så argumenten inte höll :)

När jag började om nu efter flera års uppehåll krävdes jag på en livförsäkring + en låneförsäkring på huslånet av sambon. Det tog jag eftersom jag har barn och ja... shit happens...

Mina knattar säger att dom vill ha hoj, men inte en sån där "liggmotorcyckel" :D Vi får se, än så länge är det ett tag kvar innan dom vet vad dom vill.
/Danne

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
Kul läsning:tummenupp

Fassan blev nästan glad när han hörde att ja skulel ta mc-kort
Mossan dock fick man en föreläsning av:näsblod

moppe fick ja inte men när mossan fick höra att ja skulel köpa lätt-mc så va ju moppen okej:hihi

jaja tiden gick och moppe hade ja inte i tankarna utan ja kollade på blocket varje dag ungefär sen började fassan tragga om när vi skulle åka och kolla på hoj, 5 dagar senare åkte vi ivag och köpte en:yoparty dock fick ja betala den själv:brinnerup (fonder e bra ibland) skinställ etc DE kunde dom stå för...

Men nu ska man snart ta mellan kort och skaffa större hoj och de verkar gå hur fint som helst:)

Nu är fassan själv inne på att köpa en egen hoj då de börjar bli jobbigt när han traggar om att få köra in hela tiden:gnissla

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
jaja tiden gick och moppe hade ja inte i tankarna utan ja kollade på blocket varje dag ungefär sen började fassan tragga om när vi skulle åka och kolla på hoj, 5 dagar senare åkte vi ivag och köpte en:yoparty dock fick ja betala den själv:brinnerup (fonder e bra ibland) skinställ etc DE kunde dom stå för...

Helt rätt prioritering av dina föräldrar, att hojen får du fixa själv, medan de sponsrar skyddet. :tummenupp

EmiliosFantomen

Guest
Båda päronen har alltid varit starka motståndare, fick även hela släkten emot mig när jag skulle ta kortet,
Köpte första 125 crossen i smyg för sommarjobbspengar, blev ett jävla liv.

Har lättat lite med åren, men inte mycket.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Kul tråd. :)

Mor har inte sagt så mycket om det. Hon gratulerade när jag klarade uppkörningen.
Far tycker mest det är kul. Han har kört det mesta i landgående fordon, samt lite båt och segelflyg. Han har nog haft fler år med mc än utan sen han blev myndig. Vi har tagit några rundor ihop, kan nog bli fler i år. :)

Jag bestämde mig redan som 5 åring, vid första bekantskapen med en CBR att jag skulle ha en sån. Det kunde ingenting ändra på.

Imponerande målmedvetenhet. :tummenupp
Hur går CBR:en då? :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag