Förändring av arbetstid/dag. Vad är ok?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Fick igår reda på att vi på jobbet skall börja arbeta lördagar. Detta skall enligt företaget börja gälla om två veckor. Idag kör vi måndag-fredag mellan 08 och 17.

Det nya är varannan lördag, då vi är två stycken, mellan 09 och 16. Den påföljande veckan blir fredag ledig.

Jag och min kollega undrar självklart om detta är ok men fackperson på jobbet är en trött idiot och har såklart ingen som helst aning. Är detta kosher att bara ändra helt plötsligt utan någon som helst omförhandling?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle tro att det måste förhandlas. Arbetstiden ska meddelas 2 veckor i förväg så där är det väl lugnt men att börja jobba helg är en annan sak.

Har ni kollektivavtal?
Vilket fackförbund?
Vad står det om arbetstid i anställningsavtalet?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag skulle tro att det måste förhandlas. Arbetstiden ska meddelas 2 veckor i förväg så där är det väl lugnt men att börja jobba helg är en annan sak.

Har ni kollektivavtal?
Vilket fackförbund?
Vad står det om arbetstid i anställningsavtalet?

Kollektivavtal med HRF, som är det sämsta fackförbundet, finns.

Tyvärr ligger anställningskontrakten hemma men jag ska kolla upp det ikväll.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Bra fack finns väl i princip bara om man är tjänsteman, eller? Transport är ju också något så till den grad bedrövligt och LO sviker dem precis som man kan förvänta. Nu till min sidofråga:

Jag vet ju inte vad du gör men hur ser det ut med ob-tillägg? Är bara nyfiken och utgår från min dotters tidigare extraknäck. När hon serverade fick de väl någon tia till framåt senkvällen/förnatten. OT, jag vet.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Ok. Ja HRF lider en hel del av låg organisationsgrad. Tyvärr. Det är en bransch där det verkligen behövs.
Jag kollade lagen lite snabbt. Hittade bara det om två veckor. Möjligt att man hittar något om helgarbete någon annanstans. Problemet med lagen är att den dispositiv, så det är bättre att kolla kollektivavtalet direkt. Har du det liggandes där någonstans?

Veckotidsvilan borde heller inte utgöra ett hinder eftersom den går att flytta en vecka. 36 timmar sammanhängande vila under 7 dygn. Men då kan man alltså börja med vila som sen jobba två perioder innan 36 timmar igen. Jag är inte längre så bra på alla detaljer.

Ring 0771-57 58 59 direkt klockan 13. Får du inga vettiga svar kan jag forska vidare.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Är ni fler än 8st anställda så har AG förhandlingsplikt oavsett. Läs om arb.tider i ditt kollektivavtal. Har du inget så är det din förtroendevaldas förbannade uppgift att ta fram ett åt dig, annars finns det säkert på ditt fackförbunds hemsida. Läs, läs, läs och rösta bort den trötte på nästa årsmöte.
Har varit klubbordförande själv men har sedan dess helt tappat tron på fackets förmåga och roll. Det är till större delen enligt mina erfarenheter mest makthungriga kappvändar-sossar hela högen. Är numer ej ansluten.
Lycka till.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hur ser ditt nuvarande anställningsavtal ut?

Jag ser alltid till att få med villkoren för arbetstid, om det är med eller utan beredskap osv.
Just för att dom inte ska kunna ändra det hursomhelst.

Har du dina arbetstider reglerade i ditt kontrakt så kan dom inte ändra det överhuvudtaget utan att du skriver på ett nytt kontrakt. Och du kan helt enkelt vägra att skriva på det nya kontraktet.. (sen kanske det leder till att du inte har ett jobb längre, men du får åtminstone betydligt mer tid på dig än 2v)

Tjita1

Guest
Sålänge avtalet och/eller förhandling godkänner det så är det väl helt okej att jobba lördag och vara ledig nästkommande fredag, sålänge du får ut din OB osv för lördagen. Jag har jobbat mycket sämre arbetstider än då, får jag säga.. :p

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO