Kul med sådana här tester.
Har köpt en Garmin Virb Elite och en Garmin Virb Basic och igår var första gången jag var ute med dom.
Har kört med inställningar för skakreducering vilket ger ett smalare synfält.
Erfarenheter:
Videokvaliten är på en nivå så högt över Youtube att Youtube filmer kan betraktas som skämt.
Det här gäller givetvis alla actionkameror och det gör det svårt göra jämförelser mellan actionkameror med Youtube klipp.
Som jag ser det.
Jag körde en tur på ca 45 minuter innan första stoppet.
Kamerorna på hela tiden.
1) Resultatet blev två mp4 filmer/filer. En på 28 minuter 3,41GB och en på 15 minuter 1,75 GB.
Klipper VIRB för att inte gå över filstorlek 4GB eller ?
Likadant med både Virb Basic och Virb Elite.
Eller är det likadant på alla actionkameror? Filstorleken hålls under 4GB?
2) Ser man på resultatet från Virb Elite så syns nere till vänster hela tiden, Acceleration, Hastighet, Riktning, Körd vägsträcka, mm.
Accelerationen, nä, vad är det som synns, vibrationer? Hastighet, så fördröjd så när jag står stilla kör jag i 30MPH. Har valt METRIC som mått men får MPH, Höjd i FEET osv...
Och uppe till höger ett Vitt krokigt streck med en Vit punkt som flyttar sig.
Körd väg.
Det här syns om man kollar filmen i Virb Edit som går att ladda ner från nätet. Det bästa är det vita strecket med punkten uppe till höger för det gör att jag kan se ungefär var jag är. Om jag jämför med en karta.
Om jag inte visste det från filmen.
3) Batteriförbrukning. Inga som helst problem med en tur på totalt 28+15+22 minuter. Med tanke på laddningstiden jämfört med när jag laddade första gången gissar jag på mindre än 50% av batteriet använt till 65 minuter.
4) Har Samsung Pro 32GB minne i båda kamerorna inhandlat på Webhallen. Fungerat bra. Och förbrukningen är lite mindre än 8GB / timme.
5) Garmin har lagt ner productionen av VIRB Elite och Virb Basic. De nya VIRB kamerorna är platta. Så man kan ha dom på bröstsele eller under visiret på hjälmen?
6) Ska man få med "kartstrecket" så måste man ha minst Windows 7 för Virb Edit funkar bara i Windows, lägst W7. mp4 filen utan Hastighet, Riktning och kartstreck går ju bra att ladda hem ur kameran med tex Linux Mint 13. Och så klart också i Windows. Men utan Virb Edit inget kartstreck.
7) Konstigt att man vid tester av actionkameror aldrig diskuterar synfältet. För de extrema vidvinklar som kamerorna ofta har gör ju att jag upplever verkligheten helt annorlunda.
Mycket kortare avstånd i verkligheten än som det ser ut på "actionfilmerna".
20150803: Begränsningen till ca 29 minuters inspelning verkar bero på
EUs tulltariffer för utrustning som kan spela in längre än 30 minuter i följd ??
http://www.tested.com/tech/photogra...meras-have-a-30-minute-video-recording-limit/
OCH kanske
mp4 codecen som kräver licensavgifter för varje enskild utrustning (kamera) som kan spela in längre än 30 minuter i följd ??
http://photo.stackexchange.com/ques...-the-1080p-film-video-recording-time-duration