För gammal för att köra hoj?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar då och då på om/när man blivit för gammal för att köra hoj. Verkar finnas fler gubbtjyvar än jag på forumet och säkert några på väg åt det hållet också.
Själv är jag snart sjuttio, har kört hoj sedan 16-års åldern, med diverse avbrott pga ekonomi. En krasch - 1974, påkörd bakifrån av annan hoj.
Är medveten om att jag av ålder tappat lite av det perifera seendet, har lite svårare att vrida på huvudet, men i övrigt inget körbegränsande.
Kör inte helt försiktigt - tyvärr - men försöker hålla igen i trafik, och mer defensiv i blinda kurvor, har alltid lite marginall där att trycka ner hojen några grader.
Så - har ni själva funderat på vad som gör att ni lägger ner åkandet pga stigande ålder

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Det är bäst att avgöra själv, vi har en pigg 82åring i klubben som kör flera 1000 mil per år och han kör bra! Kör så länge du inte är en fara i trafiken!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Är bara 63 (snart) och kör mest bana. Och köpte nu en surhink för långsamt puttrande på väg.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Är bara 63 (snart) och kör mest bana. Och köpte nu en surhink för långsamt puttrande på väg.
F-n, du är ju bara barnet......, jo, gillar bankörning, men det blir en bit att åka härifrån till alla banor. Annars ligger det mycket i det där med "samma håll" o bilar finns bara på Ringen, men dit åker jag inte längre - för trångt.
Känslan är att jag fortsätter köra tills jag inte kan slänga över benet över sadeln - så fort det rullar är åldern ointressant (just nu i alla fall). Duccar får jag inte plats på längre, knäna blir så vinklade att jag får ont efter några mil - 1200S:en är större och låter nästan lika gôtt.....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror att motorcyklister känner på ett mycket bättre sätt själva när dom blir för gammal.

Minskad pereferi-syn är ju givetvis inte bra, men det uppvägs av erfarenhet av att vara förutseende, och vrida på huvet ersätts till stor del av att man blir förståndig nog att ha backspeglar.

Men när det känns mer besvärligt än roligt kan man nog börja tänka på att sätta upp en hylla i garaget att ställa hjälmen på.

Det som oroar mig är att så väldigt väldigt få människor inser att dom är för gammal för att köra bil.

Jag känner en kvinna, som fortfarande kör korta sträckor in till byn för att handla, men har slutat köra längre sträckor eftersom hon känner att hon tappar koncentrationen om resan blir längre än 20 minuter, jag hoppas att jag har samma insikt när jag kommer dit.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag fyller snart 62, och har kört hoj sen jag var 16.
Vad jag känt är att det är ännu viktigare nu att träna styrka, balans och smidighet. Allt bara för att känna att man har full kontroll på mc-körningen. Blir också en bra motivation att släpa sig till gymmet regelbundet.
Sen går det lite långsammare (?) nu jmf med tidigare. Framförhållning, erfarenhet och misstänksamhet mot bilister är ännu viktigare nu när man kanske reagerar lite långsammare.
Men sluta köra, det har jag öht inte reflekterat över när det kan bli. Ride on!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad jag känt är att det är ännu viktigare nu att träna styrka, balans och smidighet. Allt bara för att känna att man har full kontroll på mc-körningen. Blir också en bra motivation att släpa sig till gymmet regelbundet.
Sen går det lite långsammare (?) nu jmf med tidigare. Framförhållning, erfarenhet och misstänksamhet mot bilister är ännu viktigare nu när man kanske reagerar lite långsammare.
Istället för gymmet så kan man köra enduro istället.. Då tränar man allt samt har kul...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jo, cyklar ganska mycket i skog o på landsväg - roligare än gymmet. Bor på "landet" så det blir lite jobb i skogen som också medverkar till konditionen. Långsammare går det generellt inte, men framförhållningen o misstänksamheten gör att alla korsningar och utfarter sänker tempot. Bilar på rad på motorväg är lurigt som f-n och unga kvinnor med mobilen i örat är totalt världsfrånvarande och därmed livsfarliga. Kurviga vägar utan boningshus är bra (bana är bättre men har inte blivit senaste åren), stad o motorvägar är apa.
Jag har samma tanke som du, att köra så länge det går, men ville höra hur andra tänkte - sedan är det lite "Som man ropar i skogen får man svar" - hade jag frågat på andra ställen så hade svaren säkert blivit annorlunda.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var ärlig med dig själv när det är dags att trappa ned eller sakta ned.
Flertal väntar ju till de orsakar en olycka. Bättre att ta det lugnare innan. Men när det är dags kan endast du avgöra.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
...Det som oroar mig är att så väldigt väldigt få människor inser att dom är för gammal för att köra bil...
Exakt så! Vad är det som får folk att tro att de kan köra bil bara för att de har skyddande plåt och krockkuddar? Där tycks självinsikten, i motsats till de flesta motorcyklister, vara lika med noll. Okritiskt kan man faktiskt sätta sig bakom ratten, trots att man knappt är kapabel att röra extremiteterna i någorlunda samlad tropp. Och trots att hjärnan har en reaktionstid som ett redigt godståg. Tankevurpa av det massiva slaget...

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Är 64 nu. Rygg bättre på morgonen än kvällen typ. Har en åldersrelaterat ”skada” på ryggen. Har varit hos en massa experter om det. Acc å broms dvs aggressiv körning verkar inte vara bästa medicinen för ryggen.
Så byter hoj snarast för nåt lugnare

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När det gäller val av hoj p g a ålder så har det en stor fördel att kunna skylla på just åldern när den bättre hälften undrar varför man behöver en hoj till.
1. Jag sitter bättre på den nya.
2. Den gamla måste jag ha för att hålla mig i form.
3. Jag glömmer ju var nycklarna är, så ju fler hojar ju större chans att hitta nyckeln till någon av dem.
4. Pensionsförsäkring.
5. Har glömt vad jag skulle skriva här.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag känner en kvinna, som fortfarande kör korta sträckor in till byn för att handla, men har slutat köra längre sträckor eftersom hon känner att hon tappar koncentrationen om resan blir längre än 20 minuter, jag hoppas att jag har samma insikt när jag kommer dit.
Jag har stött på motsatsen också, moderna bilar har så mycket varningar och säkerhetssystem, så då kan man slappna av när man åker långt och blir trött :3freak "Förlåt för att vi krockade, min bil såg dig inte!"

Hojkörning är nog en ganska bra aktivitet för att hålla igång både kropp och knopp, så länge man har koll på grejerna är det ju bara att köra på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har stött på motsatsen också, moderna bilar har så mycket varningar och säkerhetssystem, så då kan man slappna av när man åker långt och blir trött :3freak "Förlåt för att vi krockade, min bil såg dig inte!"

Hojkörning är nog en ganska bra aktivitet för att hålla igång både kropp och knopp, så länge man har koll på grejerna är det ju bara att köra på.

Jag har tänkt lite på det där (senast i går såg jag en film från en uppgraderad Tesla med senaste självkörningstekniken) vem blir ansvarig för olyckan om den händer när bilen är i självkörande läge?
Vem blir ansvarig om det bryts mot en trafikregel?

På den korta snutt jag såg rullade Teslan genom en stopplikt utan att stanna helt
(precis som människor gör, men dom får indraget körkort)

Visst kan autobroms och filassistans vara bra, men måste filassistansen och autobromsen träda in vid varje biltur kanske man inte ska köra bil alls?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
När det gäller val av hoj p g a ålder så har det en stor fördel att kunna skylla på just åldern när den bättre hälften undrar varför man behöver en hoj till.
1. Jag sitter bättre på den nya.
2. Den gamla måste jag ha för att hålla mig i form.
3. Jag glömmer ju var nycklarna är, så ju fler hojar ju större chans att hitta nyckeln till någon av dem.
4. Pensionsförsäkring.
5. Har glömt vad jag skulle skriva här.
Jo du, det stämmer in på mig det mesta....
Ingen hoj under några år efter att knäna börjat klaga på Duccarnas körställning
Sedan blev det GS:en för att jag sitter bättre. S:en har jag glömt hur jag motiverade - tror det var att jag blev efter mina gubbkompisar på Fireblade på motorväg (men mina packfickor var uppskattade av dem, körde alltid omkring med några lass tröjor o annan bröte.
Nycklarna - usch - allting mindre än en resväska måste jag leta efter i 10 minuter, kanske slutar jag köra när jag glömmer var jag parkerade hojen.
Pensionsförsäkring - njae, tvärtom - gör slut på kapitalet, träfracken har inga fickor

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har tänkt lite på det där (senast i går såg jag en film från en uppgraderad Tesla med senaste självkörningstekniken) vem blir ansvarig för olyckan om den händer när bilen är i självkörande läge?
Vem blir ansvarig om det bryts mot en trafikregel?

På den korta snutt jag såg rullade Teslan genom en stopplikt utan att stanna helt
(precis som människor gör, men dom får indraget körkort)

Visst kan autobroms och filassistans vara bra, men måste filassistansen och autobromsen träda in vid varje biltur kanske man inte ska köra bil alls?
Lagen säger att det är den som sitter bakom ratten, eller ägaren om det inte finns någon förare. Lite varierande i olika länder.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka