För gammal för att köra hoj?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är 50+ och har inte så mycket åldersrelaterat att skylla på ännu, så det "farligaste" momentet med stigande ålder är snarare när man kör fysiskt offensivt men med hjärnan i viloläge.
Har märkt ibland att jag håller samma tempo på hojen även när jag är lite seg/trött efter en arbetsdag, istället för att anpassa manöverdugligheten efter vakenhetsgrad.

Sen lockas jag fortfarande av wheelies i moderata hastigheter, trots att det passar lekfulla 20-åringar bättre enligt min mening..

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kör på, att bli lite äldre och vara riskmedveten är inget emot mobilkulturen vi har idag!

Något jag sett nu hela tiden efter uppehåll på 10 år är att när jag kör på små skogsvägar och får möte med bil sitter ALLTID föraren till 80% med en mobiltelefon i handen och blick går mellan framruta och mobilskärm som en jojo. Ofta är de på min sida av vägen också. Detta blir jag vansinnig på! Ofta ser jag skyltar med ”kör försiktigt, akta våra barn” men har fan lust att spika upp en skylt med ”håll ögonen på vägen och släpp mobilen bonnjävlar”.

Hög puls nu bara jag tänker på det…

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Hoj
CBR100RR TRX850
När jag var på Aragon i höstas så var min boxgranne 80+
Han körde ifrån många yngre förmågor. Min nya måttstock :)

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
För många år sedan så¨träffade jag en gammal gubbe på Karlströms i Sala, det var i den gamla lokalen inne i stan - på Bengt Karlströms tid.

Gubben körde en Honda 350 Four. Jag reagerade på att han var gammal så jag började prata med honom. Jag tror han var 83 och berättade att när han fyllde 75 så slutade han att köra hoj vintertid.

Sen finns ju detta också:

Jag tror inte att det finns någon ålder där man är för gammal om man bara är frisk. Att man ibland kan känna sig gammal det är en annan sak...

Mvh,
Ingvar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet inte om jag borde skriva här med tanke på min ringa ålder, men ett ord i all välmening kommer ändå.
Kolla upp synfältet då och då, främst ifall ni har glaukom i släkten. Hjärnan är jättebra på att hitta på saker om en del av synfältet försvinner. Jag har hört av min mamma hur man plötsligt ser någon som inte var i närheten nyss, men som bevisligen fanns där utan att man såg det och då har hon varit helt övertygad om att hon ser världen framför sig.
Hon upptäckte problemet när TVn inte gick att se när ett öga blev blockerat. Då var ett öga helt blint och det andra nere på 50%.

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Minns en herre från min hemort i sörmland som jag pratade med som 19 årig pojkvasker då Björnlunda var en metropol för motorcyklister. Vi tog en fika där, han var runt 75 då. Sur som attan över att han inte fick förnya sin racinglicens. Han hade 2 Norton Dunstall hemma. Han sa också kommer jag ihåg att det är bara att köra tills örona släpar i backen, när man såg hans öron trodde man de gjort det. Då skulle ett gäng tuffingar från huvudstaden som var där på de senaste sporthojarna åka iväg. Han frågade vart de skulle och om han fick hänga på. Han körde en Moto Guzzi Le Mans 850. De skrattade och sa de skulle till waxholm försök hänga på du. Gissa vem som stod och vänta på vem i Waxholm.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Minns en herre från min hemort i sörmland som jag pratade med som 19 årig pojkvasker då Björnlunda var en metropol för motorcyklister. Vi tog en fika där, han var runt 75 då. Sur som attan över att han inte fick förnya sin racinglicens. Han hade 2 Norton Dunstall hemma. Han sa också kommer jag ihåg att det är bara att köra tills örona släpar i backen, när man såg hans öron trodde man de gjort det. Då skulle ett gäng tuffingar från huvudstaden som var där på de senaste sporthojarna åka iväg. Han frågade vart de skulle och om han fick hänga på. Han körde en Moto Guzzi Le Mans 850. De skrattade och sa de skulle till waxholm försök hänga på du. Gissa vem som stod och vänta på vem i Waxholm.
Berätta då?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har passerat 60, och kör hoj som jag kör bil. Ganska lugnt, m a o. Lever fortfarande, och inga tillbud så här långt. Men visst, vid en visst ålder kanske det är dags för scooter o d ...? Eller moppe-race med Puch, Zündapp o d.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag känner en kvinna, som fortfarande kör korta sträckor in till byn för att handla, men har slutat köra längre sträckor eftersom hon känner att hon tappar koncentrationen om resan blir längre än 20 minuter, jag hoppas att jag har samma insikt när jag kommer dit.
Fy fan vad hemskt. Hoppas jag har en laddning med lämpliga preparat hemma i byrålådan den dag jag är där.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Funderar då och då på om/när man blivit för gammal för att köra hoj. Verkar finnas fler gubbtjyvar än jag på forumet och säkert några på väg åt det hållet också.
Själv är jag snart sjuttio, har kört hoj sedan 16-års åldern, med diverse avbrott pga ekonomi. En krasch - 1974, påkörd bakifrån av annan hoj.
Är medveten om att jag av ålder tappat lite av det perifera seendet, har lite svårare att vrida på huvudet, men i övrigt inget körbegränsande.
Kör inte helt försiktigt - tyvärr - men försöker hålla igen i trafik, och mer defensiv i blinda kurvor, har alltid lite marginall där att trycka ner hojen några grader.
Så - har ni själva funderat på vad som gör att ni lägger ner åkandet pga stigande ålder
Jag skulle vilja påstå att man börjar tänka för mycket. Liksom: "Vänta nu - här sitter jag helt oskyddad i 110 km/t...vad händer om framhjulet punkar, jag kör på en oljefläck, ned i ett potthål, en jordklump", etc etc..."vad händer om jag går omkull i den här kurvan när jag möter en lastbil...".
Mycket sånt för min del. När man var 20 år var man osårbar, efter diverse krämpor har man insett att man inte är det längre.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Var på Säve och såg Rolf Gülich köra en replika av sin gamla fabriksracer. Dom fick nästan lyfta på gubben för han var så stel. Sen körde han järnet! 1000cc i en cykelram med cykelbromsar.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka