För gammal för thaiboxning?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Inser att jag lägger upp smashläge för dräpande kommentarer men here goes....är 43 år, trebarnsfarsa och över medel formmässigt (inte mkt men dock...:gnissla). Jag tränade taekwondo för en 10 år sedan, 5 år totalt (ren motion) och fick i samband med det testa thaiboxning -och gillade det skarpt. Det hade en intensitet och allsidighet som jag saknade hos taekwondon; det var enklare med träningstider etc. Men så kom ju kottarna och då blev tiden för knapp.

Nu lurar jag på att testa thaiboxning igen, för träningens skull. Det jag funderar på är om det kanske är FÖR hårt, om kroppen ska hålla. Konditionsmässigt kommer jag nog att hänga med men det var ett bra tag sedan jag utsatte min kropp för just den här typen av träning.

Sen är det ju en imagefråga: blir man ett kul eller bara besvärande inslag bland alla 25-åringar?

Ni som kör, hur ser det ut på era klubbar?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du har säkert nån klubb som har "motionsgrupper" där det inte är fullkontakt och så överjävligt hårt.

Körde en hel del för ett gäng år sen också, är idag 30+ och inte alls i samma form, och vette fan om jag skulle hålla fysiskt för de smällar man tog då.

Sen är det olika mellan klubbarna. På vissa ställen är det mer teknikträning + fys, på andra mer fightinginriktat och matchträning. Det senare brukar också ge rätt hårda träningar även om det inte är matchhårt kanske.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag är 41 och kör kickboxning. Kan inte se att du skulle vara för gammal. De som utmärker sig för att vara i fysiskt god form på min klubb är över 40.

25-åringarna är i rätt kass form generellt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har inte tränat precis thaiboxning men generellt så blir man mer slugger med åren det man förlorar i kondition, snabbhet, smidighet tar man igen på rutin, råstyrka, tyngd. Man blir lugnare rör sig inte mer än vad som behövs slösar mindre med energin, spänner sig inte i onödan, blir mer förutseende och behöver inte samma reflexer osv

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
jag började med thaiboxning förra året, 41 år gammal.

'klockrent att börja med det' som brorsan uttryckte det när folk i min ålder, snarare lägger av.

min nybörjarklass, är en stor blandning i både ålder och de som aldrig thaiboxat/thaiboxat en del.

tränar här--->http://www.vbc.se/
som kanske är sthlms bästa thaiboxningsställe (apropå din input vad gäller 'image' och skit.)

gör't.

Last edited:

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Jag tränade thaiboxning i ca ett år och måste säga att det var den roligaste träning jag testat. Tog dock inte upp det efter flytt till ny stad. I klubben jag tränade var det en gubbe på 55+ och han verkade ha kul. Jag på ca 20 tyckte det var häftigt med en gamling som körde och det var inga problem när man sparrades lite.
Du borde snabbt lära dig vad du tycker fungerar för dig och köra på det, det gäller alla, själv var jag så ovig att mina high-kicks var närmast knänivå på bra dagar.
Kan tänka mig att du är lite tvekande mot sparrning, men är det inte något för dig så kan du säkert få köra mot mittsar istället.

Gillar din signatur, kanske dags att ta reda på hur gammal du egentligen är?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En kompis, som boxades förr, började med savate i mogen ålder.
Känns som om det är lite vuxnare.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
jag började med thaiboxning förra året, 41 år gammal.

'klockrent att börja med det' som brorsan uttryckte det när folk i min ålder, snarare lägger av.

min nybörjarklass, är en stor blandning i både ålder och de som aldrig thaiboxat/thaiboxat en del.

tränar här--->http://www.vbc.se/
som kanske är sthlms bästa thaiboxningsställe (apropå din input vad gäller 'image' och skit.)

gör't.

Tack för inputen. Vallentuna är fel sida stan dessvärre. Känner du till Fight Club på Dalagatan? De har massor med pass, bla tidiga mornar, vilket skulle passa mig perfekt

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Jag tränade thaiboxning i ca ett år och måste säga att det var den roligaste träning jag testat. Tog dock inte upp det efter flytt till ny stad. I klubben jag tränade var det en gubbe på 55+ och han verkade ha kul. Jag på ca 20 tyckte det var häftigt med en gamling som körde och det var inga problem när man sparrades lite.
Du borde snabbt lära dig vad du tycker fungerar för dig och köra på det, det gäller alla, själv var jag så ovig att mina high-kicks var närmast knänivå på bra dagar.
Kan tänka mig att du är lite tvekande mot sparrning, men är det inte något för dig så kan du säkert få köra mot mittsar istället.

Gillar din signatur, kanske dags att ta reda på hur gammal du egentligen är?

Tack!

Jag är 25 -egentligen :D:D

Sparring är helt ok men det jag framförallt är ute efter är smidighet, explosivitet och balans.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Tack för inputen. Vallentuna är fel sida stan dessvärre. Känner du till Fight Club på Dalagatan? De har massor med pass, bla tidiga mornar, vilket skulle passa mig perfekt

jag har en kompis (som rekommenderade mig vbc) jag kan fråga ang. 'fight club' om du vill?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
VBC ligger på Södermalm och är den bästa Thai-klubben jag tränat på i stan :tummenupp

Nuuu såg jag...sorry. Låter dock som en rätt tävlingsinriktad klubb? Mkt sparring och matchträning? Jag är mer intresserad av teknik och fys

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
En kompis, som boxades förr, började med savate i mogen ålder.
Känns som om det är lite vuxnare.

Savate?? Det låter...moget :D

Visst har thaiboxning, mma mfl lite "rakade killar med tribals i svettluktande källare" image över sig. Samtidigt så är det under rätt förutsättningen enormt effektiv träning. Många andra kampsporter är ganska omständiga med sina olika graderingssystem, det är lågintensivt och en helt annan typ av träning.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nuuu såg jag...sorry. Låter dock som en rätt tävlingsinriktad klubb? Mkt sparring och matchträning? Jag är mer intresserad av teknik och fys

Har fått lite näsblod och så i tävlingsgruppen för några år sedan, men i nybörjargrupperna är det nog ingen direkt sparring på det sättet får man väl anta ;)

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Testa MMA, det är enligt mig den ultimata träningen och sjukt roligt.
Tai fungerar väl det med om man inte är ute efter den mest effektiva kampsporten (enligt mig)

Gammal haha, har en vän som också är runt 40 och han har både bättre kondition och mer styrka än mig. Jag tränar gym och joggar ute och det gör även han, men endå så är han i bra form trots hans "ålder".

Finns gubbar och gummor som styrketränar på gymmet och dessa är 60+, och dem är där regelbundet.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Kan varmt rekommendera Tullinge muay thai om du nu söker något så långt söder om stan.
Tränat där i ett par år, finns flera i din ålder spridda över olika nivågrupper.

http://thaiboxningtmt.se/start/

Thaiboxning är klart den roligaste träningsformen jag testat iaf.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping