För hårt spänd kedja...... av sig själv ?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast det är verkligen att krångla till det :)
Ibland undrar jag det, det är ju ständiga frågor här om kedjor, många vars svar ofta framgår av servicemanualen. Tex hur man tightar upp och mäter hur sliten kedjan är osv. Du är ju hojmek och inser kanske inte hur mycket tyst kunskap du har. Det som står i servicemanualen är ju i stort sett det man behöver veta för att tillståndsbedöma, underhålla och justera sin kedja och drev.

Eftersom mycket som rör kedjan och tillhörande moment som bakhjulscentrering etc, är modellspecifikt. Så brukar jag alltid följa dokumentationen om jag hjälper ngn att byta drivpaket eller justera kedjespänningen på en för mig främmande hoj.

Ofta får man städa efter andra, på en kompis hoj rasslade det. När jag tog av drevkåpan var där fullt av aluspån, framdrevsmuttern hade lossnat pga av felaktigt moment och/eller ingen låsning. Så drevet red löst på axeln och endast drevkåpan hindrade framdrevet från att hoppa av axeln.

På en buell fick jag byta skurna bakhjulslager eftersom tidigare ägare hade dragit åt hjulaxeln "på känsla". Inte så bra på Buell där hjullagerdistansen är i lättmetall.

Själv tycker jag att det är motiverat att vara noga med kedjan, eftersom tex ett kedjebrott i fel trafiksituation kan göra att man hamnar under en lastbil eller styckas upp mot ett vajerräcke. :gnissla

Men jag skall också erkänna att jag är road av att läsa, och tom kan avnjuta teknisk dokumentation som kvällslektyr.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kontrollera kedjespelet själv och se om det verkligen är för spänt. Har varit med om dom konstigaste diagnoserna som ställts vid besiktning inför en bandag.
Helt enkelt lita inte till 100% på det som sägs, det är några få personer som besiktar 50 - 60 hojar på en timme. Dom kommer att missa och tolka saker felaktigt, dom är inte mer än människor.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Drivpaket är ett nödvändigt ont, jag har nog nojja över dessa och det enda jag sköter minutiöst är detta och bromsar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gällande kedja och hjul är det en annan sak som jag ofta tänkt skriva men avstått från.
Många vill spara pengar på däck, men kan inte meka själva. I trådar tipsas ofta om bilverkstäder som klarar att lägga på däck som medlemmen köpt på nätet, man tipsar varann om verkstäder som kan åta sig att byta däck om man lämnar in hela hojen. Och det är ju bra.

Men betänk hur mycket det är som kan gå snett om en bil-/däcksverkstad, som ofta saknar servicemanual till resp hoj, och mest är vana att brumma av och på bilhjul med muttermaskin, ska ta av och återmontera hjulen på en modern sporthoj.

Främre bromsok kan monteras fel, felvända distanser, för hårt eller för löst spänd kedja, bakhjul som inte linar osv osv. Det är en jäkla massa som kan sabbas om det inte är insatta hojmekar som sköter hjulbytet. Att ta av och på hjul på en motorcykel är med få undantag, (Ducati monosving tex) betydligt mer krävande än att byta hjul på bil.
Så gällande dessa tipstrådar där ngt hittat en "bilverkstad som kan kränga på nätköpta däck på komplett hoj för 300:- per hjul", betänk fler faktorer än priset.
Man måste veta att meken på den bil- eller däckverkstaden vet vad han/hon håller på med.

Många nya motorcykelägare tänker nog inte på detta när de förväntar sig samma arbetskostnad per hjul som på bilen.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Gällande kedja och hjul är det en annan sak som jag ofta tänkt skriva men avstått från.
Många vill spara pengar på däck, men kan inte meka själva. I trådar tipsas ofta om bilverkstäder som klarar att lägga på däck som medlemmen köpt på nätet, man tipsar varann om verkstäder som kan åta sig att byta däck om man lämnar in hela hojen. Och det är ju bra.

Men betänk hur mycket det är som kan gå snett om en bil-/däcksverkstad, som ofta saknar servicemanual till resp hoj, och mest är vana att brumma av och på bilhjul med muttermaskin, ska ta av och återmontera hjulen på en modern sporthoj.

Främre bromsok kan monteras fel, felvända distanser, för hårt eller för löst spänd kedja, bakhjul som inte linar osv osv. Det är en jäkla massa som kan sabbas om det inte är insatta hojmekar som sköter hjulbytet. Att ta av och på hjul på en motorcykel är med få undantag, (Ducati monosving tex) Betydligt mer komplext än att byta hjul på bil.
Så gällande dessa tipstrådar där ngt hittat en "bilverkstad som kan kränga på nätköpta däck på komplett hoj för 300:- per hjul", betänk fler faktorer än priset.
Man måste veta att meken på den bil- eller däckverkstaden vet vad han/hon håller på med.

Många nya motorcykelägare tänker nog inte på detta när de förväntar sig samma arbetskostnad per hjul som på bilen.

kloka ord.

Att det sen kommer från dig gör ju att folk verkligen läser det också.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda

Främre bromsok kan monteras fel, felvända distanser, för hårt eller för löst spänd kedja, bakhjul som inte linar osv osv. Det är en jäkla massa som kan sabbas om det inte är insatta hojmekar som sköter hjulbytet. Att ta av och på hjul på en motorcykel är med få undantag, (Ducati monosving tex) betydligt mer krävande än att byta hjul på bil.

Det där tampas alla verkstäder med och många gånger är det svårt att motivera varför kunden ska byta däck hos en mc-verkstad. Det är ju aldrig den man pratar med för tillfället som inte bemästrar ett hjul/däckbyte utan den som kommer in efteråt när det gått snett.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500

Bra påpekat, har själv sett en hoj där ägaren lämnade in hojen för däckbyte hos den lokala däckverkstaden och de glömde distansen mellan bromsoksfästet och fälg. Till slut skar hjullagret och sabbade fälgen. Slutade med att alla delar mellan svingarmarna fick bytas.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy