För höga avgasvärden, vad göra?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
En tjejpolare besiktade sin bil nyligen och fick avslag på höga avgasvärden.
Hon hinner inte fixa katalysatorn än så tänkte höra om det finns nåt man kan ha i bensinen för att minska avgasvärdena för tillfället så hon kan besikta den. Eller om det finns andra tillfälliga knep.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En likter K-sprit/10 liter bensin i tanken och ombesiktning.

EDIT såg nu att det var en katalysatorbil, då mäter dom fler värden då kanske det inte går.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, men det kan ju vara HC eller någon annan gas som inte påverkas positivt av E85

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
co 0,3
co2500 (0,2)
hc 100
lanmda 0,95-1,09

hc hög/felaktig, tomgång för högt

Last edited:

mangomannen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Triumph daytona 955i
varmkör bilen ordentligt, å då menar jag riktigt ordentligt, så går nog hc-halten ner..

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det är en ford focus 01-02, vad beror för hög tomgång av?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
På min gamla container hade jag hög/ojämn tomgång. Problemet var en läckande insugspackning. Du kan ju iaf testa att spruta massa startgas runt insuget och testa om den varvar upp. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Säg åt henne att hon ska fixa den, det vinner både lågkonjunktur och miljö och samvete på.

:banana

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Låter som den tar tjuvluft när det är högt HC och hög tomgång alternativt fel på tempsensorn så den fetar till blandningen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tidigare kunde man hälla i sprit i tanken vilket sänkte CO-värdena. detta gäller inte riktigt idag eftersom bilar med katalysator har lambdasond som känner av syrehalten i avgaserna och justerar upp mängden bränsle om man tankar i sprit. Vid det varvtal och gaspådrag som dom mäter halterna går ju en motor i closed-loop på regleringen och styr således insprutningen utifrån värden från lambdagivaren.
Så det enda raka är väl egentligen att byta katalysatorn eftersom det är den det är fel på i nästan samtliga fall när avgasvärdena är felaktiga. så länge katalysatorn är frisk så kommer man att få ganska normala värden på avgaserna även om det är en hel del fel på motor eller motorstyrning. Är däremot katalysatorn fel så får man konstiga avgasvärden oavsett om resten är OK.

Tips är att inte gå benhårt på att köpa en märkeskatalysator. Dom är ofta ganska dyra och om bilen är några år gammal är det nog betydligt biligare att köpa en noname-katalysator från någon avgasfirma. Kanske till och med en katalysator med lägre strömmningsmotstånd.

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Ok hög hc på tomgång (ja det mäts ju inte hc på förhöjt varvtal) kan bero på förorenad olja eller dålig förbränning. När är oljan bytt? Kolla stift och luftfilter. Kan göra underverk att byta faktiskt, många har inte koll på när det är bytt sist. Går tempen upp som den skall? Om inte kanske termostaten är kass. Jobbar som bilmek så jag har varit ute för såna fel ett par gånger kan man säga. Många tror att man skall byta lambdasond eller kat så fort man har fel värde....tänk så mycket pengar många hade kunnat spara.

En fråga bara...vad är det för bil?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ok hög hc på tomgång (ja det mäts ju inte hc på förhöjt varvtal) kan bero på förorenad olja eller dålig förbränning. När är oljan bytt? Kolla stift och luftfilter. Kan göra underverk att byta faktiskt, många har inte koll på när det är bytt sist. Går tempen upp som den skall? Om inte kanske termostaten är kass. Jobbar som bilmek så jag har varit ute för såna fel ett par gånger kan man säga. Många tror att man skall byta lambdasond eller kat så fort man har fel värde....tänk så mycket pengar många hade kunnat spara.

En fråga bara...vad är det för bil?

ford focus 2.0 -02:a tror jag

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag skulle gjort som mangomannen sa. Varmkör den rejält. Vi har två Beemers i familjen. Automatväxlade. Dom måste man köra så sjukt hårt innan besiktningen för att få ner värdena. ;D

Annars kan hon testa att tanka 98. Det hjälpte en Ford vi hade för flera år sedan. Den gick högt och extremt konstigt på tomgång med 95. Spann som en katt med 98.

Sen som Markus sa så kan man ju åtgärda felet om det är något som bör lagas. Det är liksom lite därför besiktningen finns. För att man ska få reda på fel och brister och åtgärda dom..^^

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Det är en ford focus 01-02, vad beror för hög tomgång av?

Okej många här tror att tomgången är för hög?? Det brukar ju stå på bes att HC tomgång för hög. Kan ju lätt misstolkas. Är tomgången för hög eller är det bara HC på tomgång som är för hög?
Dom värden du skrivit är det dom som hon fick på bes?, ser ut som besiktningens gränsvärden. Hc får vara max 100ppm.
Jag hade bytt olja om inte hc:n är typ 500ppm.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...