För känslig gasreglage vid specifik hastighet

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Hej på er!

Köpte en GSX650F -08 som rullat ca 600 mil.
Rullar fin fint förutom vid hastigheter runt ca 70-85 km/h då hojen rycker till för mycket vid på eller avslag på gasen.

Vet att insprutning har ett visst ryck och kan va mindre mjuk än hojar med förgasare men detta är för obehagligt.
Över 85 så går det mycket myyycket mjukare att gå av eller på gasen.

6an och 5an's växel ger av sig detta symptom, 4an verkar reagerar normalt vid hastigheten 70-85 men har endast testat en gång på 4an så återkommer om jag märker något annat på den växeln.

Har hört att man kan köpa en power commander för att justera luftintag o soppa för att mjukna upp den men vill helst slippa köpa en PC.

Vad ska jag göra, blir jävligt irriterad på detta, det är ju fan farligt med så ryckig gasreglage vid dom hastigheterna.

Tack!

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Vill hävda att det inte är mycket att göra om du inte vill börja rodda med mappningar, vänj dig vid ett körsätt som mildrar det. Ligg på 4:an, kör fortare eller saktare, eventuellt kan du dreva om den så att du kanske "flyttar" problemet till ett annat hastighetsområde. Ofta så har det att göra med något miljökrav som gör att dom magrar ur mappen på vissa ställen för att det skall ge bra värden i en bestämd körcykel.

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Helt sjukt att man ens kan ta ut en hoj på marknaden om den beter sig på ett sånt sätt!

Det jobbiga är att 70-85 är så vanlig hastighet som man kör, lite svårt att undvika.
De sliter onödigt på kedja och drev samtidigt.

Ifall jag byter slipon kan det möjligen hjälpa?
Är det okej att köpa powercomander o dyl begagnad eller måste det vara nytt, vet att de är modellspecifierade.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Var lika på min gamla fz8. Dreva om eller använd lägre växel, det blev aldrig bra under 6000 rpm på min.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Dreva om betyder att man ändrar på tänderna på den lilla eller stora dreven?

Exakt! Jag gick ner en tand fram o upp 2 bak. Det blev ungefär som att ta bort sexan o få en ny etta, så börja med att köra på lägre växlar bara så får du se om svaret ligger där till att börja med. Dumt att kasta 2000 på ett nytt drivpaket om det inte hjälper :)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Iaf på min yamaha så beror det där rycket på vad som på engelska heter decel map, alltså mappning vid gasuppsläpp. Insprutningen stängs helt av för att spara bränsle, sen när du gasar igång igen så är där en liten förskjutning innan den reagerar. Powercommander kan väl till viss del minska det, men att flasha om ecu:n löser det betydligt bättre så man kan tillsätta lite bränsle just vid gasuppsläppet

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
@Sukkaha

Intressant, har du testad något liknande på din hoj?

@enrosabil
Alright,tror dock inte jag gillar tanken om att förflytta på denna ryck, önskar att det går bort helt :D

@Mandelhyndan
Men det kan väl inte vara fallet nu för det sker ju endast mellan 70-85, eller?
Hur flashar man om ECU'n i korta drag, det kräver väl expertis?

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Hoj
GSX-S1000F
GSX-S1000 har ungefär samma problem med känslig på/av-gas på lägre varv. Några verkar bli hjälpta av att byta gashandtag till ett med icke-linjär utväxling, som t.ex. http://www.g2ergo.com/store/g2-street-tamer-throttle-tube/. På låga varvtal får man därmed mjukare pådrag/avslag, och det kanske kan räcka för att få en dräglig gasrespons. Är lite sugen på att pröva, men du kan ju googla själv och bilda dig en egen uppfattning.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
@Sukkaha

Intressant, har du testad något liknande på din hoj?

@enrosabil
Alright,tror dock inte jag gillar tanken om att förflytta på denna ryck, önskar att det går bort helt :D

@Mandelhyndan
Men det kan väl inte vara fallet nu för det sker ju endast mellan 70-85, eller?
Hur flashar man om ECU'n i korta drag, det kräver väl expertis?

Du flyttar den inte, du hoppar helt enkelt över det. Håll dig på högre varv/lägre växel.

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
@sanna_h
Det där tycker man borde sitta redan som standard från fabrik, fan tror jag ska satsa på en sån hantag!
Tror dock inte den kommer ta bort mitt problem då jag testat att slå på/av gasen med precision alltså inte bara släppa gasen eller dra på för fullt men man får ändå samma ryck.

@enrosabil
Okej då hänger jag med, ska kolla in på det.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag hade exakt samma problem med min Ktm 990 sm 08. Fenomenet blir värre med slipon om den inte är mappad för öppen dämpare. Sätt i db killer åtminstonde eller bäst org system så går den lite fetare = jämnare gång.

Jag har mappat om min så den blev betydligt bättre men den va fortfarande känslig på/av gasen i låg fart samt jämn fart 50-80kmt. Mappningen tog bort ryckigheten vid absolut tvärstumt gasutslag typ fastklämd gasrulle med tummen mot reglaget som jag brukar ha när jag vill ha stabil fart.
Men en sak som gjorde mycket va att slipa ur gasrullen typ som ovan länk till annan gasrulle med annan utväxling. Jag rek hellre att själv ta lös gasrullen och slipa ur mer plant så man får röra gasen c längre från början. Slipa den mer rak från början och upp till ca kvarts gas, jag slipade ur MYCKET och de slutade med att jag slipade ur ännu mer för de blev bara bättre o bättre ju mer jag slipade ur. Från ca kvarts gasutslag till full gas ger rullen samma utväxling som org men från början får man röra handtaget 7 reser mer vilket lugnade ner på/avigheten markant.
Jag gissar att även din hoj har plastrulle och då är de skitenkelt att med borrmaskin och ca 2mm borr liggandes mot vajerdiket fräsa sig djupare där du vill påverka slaglängden.
Köper men en gasrulle färdig av metall är de betydligt jobbigare att ändra slaglängden så jag rek slipa i org rullen då de är så simpelt och billigt.

Last edited:

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Jag hade exakt samma problem med min Ktm 990 sm 08. Fenomenet blir värre med slipon om den inte är mappad för öppen dämpare. Sätt i db killer åtminstonde eller bäst org system så går den lite fetare = jämnare gång.

Jag har mappat om min så den blev betydligt bättre men den va fortfarande känslig på/av gasen i låg fart samt jämn fart 50-80kmt. Mappningen tog bort ryckigheten vid absolut tvärstumt gasutslag typ fastklämd gasrulle med tummen mot reglaget som jag brukar ha när jag vill ha stabil fart.
Men en sak som gjorde mycket va att slipa ur gasrullen typ som ovan länk till annan gasrulle med annan utväxling. Jag rek hellre att själv ta lös gasrullen och slipa ur mer plant så man får röra gasen c längre från början. Slipa den mer rak från början och upp till ca kvarts gas, jag slipade ur MYCKET och de slutade med att jag slipade ur ännu mer för de blev bara bättre o bättre ju mer jag slipade ur. Från ca kvarts gasutslag till full gas ger rullen samma utväxling som org men från början får man röra handtaget 7 reser mer vilket lugnade ner på/avigheten markant.
Jag gissar att även din hoj har plastrulle och då är de skitenkelt att med borrmaskin och ca 2mm borr liggandes mot vajerdiket fräsa sig djupare där du vill påverka slaglängden.
Köper men en gasrulle färdig av metall är de betydligt jobbigare att ändra slaglängden så jag rek slipa i org rullen då de är så simpelt och billigt.

Vill fan också mappa min hoj, powercommander är dyrt dock!
Ska fundera hur jag ska göra med gasreglaget, ska nog försöka mig på slipning av handtaget :fyllisar

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vill fan också mappa min hoj, powercommander är dyrt dock!
Ska fundera hur jag ska göra med gasreglaget, ska nog försöka mig på slipning av handtaget :fyllisar

Jo jag glömde en viktig detalj som visserligen redan nämnt i tråden men den är viktigare än man tror för avpåigeheten. Slaka gasvajern rejält mycket så man måste röra gasrullen ca 5mm från helt avslagen gas tills den börjar ta igen.

I mitt fall är de löjligt enkelt och billigt mappa om för till många KTM kan man bara köpa en kabel för 300kr som passar mellan dator och ecu. Sedan hittar man gratis mappar på nätet som passar hojens olika trimgrader. I mitt fall finna alla gratis mappar på "Tune ecu" som sidan heter för gratis mapp programmet.
Jag har ingen koll om Suzuki har något sådant gratis mapp program?
Men En powercommander bör du få tag på beg på ebay typ 1000-1500kr och den kan du själv klicka på lite mer soppa där den rycker.

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Det är nog det första jag kommer göra då det är den enklaste och snabbaste att göra :hihi

Fan vad nice att det är så enkely på KTM, jag gissar på att jag inte har den turen med min suzuki :D
Kollade runt lite på ebay men hittade inga commanders som var billiga :(

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag hittade några billiga PC på Ebay.com men de va svårt hitta rätt sökord . Bläddra ner på ebaysidan jag länkar till där hittar du bla en för 1250kr men frakten uppges inte men de är bara fråga säljaren om han kan skicka till Sverige. Kom ihåg att räkna med ev skatt om de inte är från europa. Sök även på Ebay.uk & tyska ebay för där kan de finnas utan skatt.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Power+Commander+SUZUKI+GSX650F&_sop=12

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...