För lätt mc för A uppkörning ? (690/701 Enduro R)

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Tjenare.

Tänkte skaffa mig ett mc-kort och även då en ny hoj, en Husqvarna 701 eller KTM 690 Enduro men dessa cyklar har en tom vikt på 145kg och enligt Trafikverket gäller följande regler "Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg", ser dom mellan fingrarna på detta ? Någon som kört upp med egen Enduro på liknande vikt ? Tråkigt att skaffa ny hoj som man då inte får utnyttja till att ta kortet med.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fast tjänstevikten lär ju vara över 175 kg med full tank, olja, kylvätska, batteri, bromsvätska och allt annat tillverkaren tar bort innan de ställer hojen på vågen?

Edit: Nu när jag kollar på en 701:a hos Transportstyrelsen står det tjänstevikt: 150 kg.

Då blir det nog svårt.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vikten står väl i reg-beviset?
Provaren går väl på det om du kör upp med egen hoj.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vikten står väl i reg-beviset?
Provaren går väl på det om du kör upp med egen hoj.

TS har inte köpt hoj än, då har han inget regbevis. :)

Men ett bra tips till TS är att kolla hojar hos Transportstyrelsen - har du bara regnummer kan du kolla vikter och massa annat så klart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Just uppkörningskontrollanterna är nog dom sista du ska försöka ta genvägar med ;) Uppfyller hojen inte reglerna så uppfyller den inte reglerna, och då får du inte köra upp med den. Kör upp med skolans hoj, sen får du köra runt med precis vad du vill, eller köp en uppkörningshoj. Det är ju inte helt ovanligt att folk lägger hojen när dom övningskör, eller är gröna, och då är det ju trevligare att lägga en gammal billig hoj än en ny dyr.
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Kör upp med skolans hoj, sen får du köra runt med precis vad du vill, eller köp en uppkörningshoj. Det är ju inte helt ovanligt att folk lägger hojen när dom övningskör, eller är gröna, och då är det ju trevligare att lägga en gammal billig hoj än en ny dyr.

Hade tänkt göra allt privat och vill inte köpa en hoj för enbart uppkörningens skull då jag enbart är intresserad av enduro.
Alternativet är väl om jag då nöjer mig med A2-kort istället...känns ju dock smått bortkastat då min ålder är 30+ (om man senare i livet önskar sig en tung mc)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hade tänkt göra allt privat och vill inte köpa en hoj för enbart uppkörningens skull då jag enbart är intresserad av enduro.
Alternativet är väl om jag då nöjer mig med A2-kort istället...känns ju dock smått bortkastat då min ålder är 30+ (om man senare i livet önskar sig en tung mc)
Du har ju inte så mycket alternativ, eftersom du inte får köra upp för tungt kort med den hoj du gillar. Köp en billig hoj och sälj när du har kortet i hamn, det du förlorar är ju i princip försäkringskostnaden.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Köp en gammal japs för 10k (ja du får en bra 80-talare för dom pengarna). Du får igen inköpskostnaden när du säljer.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har gjort uppkörning med MC två gånger med egen hoj (gamla A beg och senare A), fick hosta fram papper på hojen båda gånger och det granskades noggrant.
Om din hoj inte uppfyller kraven så kommer du inte undan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast tjänstevikten lär ju vara över 175 kg med full tank, olja, kylvätska, batteri, bromsvätska och allt annat tillverkaren tar bort innan de ställer hojen på vågen?

Edit: Nu när jag kollar på en 701:a hos Transportstyrelsen står det tjänstevikt: 150 kg.

Då blir det nog svårt.

145 tomvikt då blir det nog svårt att komma under 160-165 iaf med full tank, olja, kylvätska, batteri etc. Räknas sidostödet med? Fortfarande för lätt dock...
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
145 tomvikt då blir det nog svårt att komma under 160-165 iaf med full tank, olja, kylvätska, batteri etc. Räknas sidostödet med? Fortfarande för lätt dock...

Fick ett reggnummer för en Husa 701 2020 och enligt transportstyrelsen så är "Tjänstevikt (faktisk vikt) 157 kg" :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp LR-versionen. 155kg torr och 25 liter soppa. Lätt över 175kg våt.

Dessutom den man skall ha oavsett.


Buy quality, cry once
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Köp LR-versionen. 155kg torr och 25 liter soppa. Lätt över 175kg våt.

Dessutom den man skall ha oavsett.

Smart tänkt ;)
Men kan inte tänka mig det utseendet och kommer inte köra några större längder så önskar bibehålla vikten och smidigheten från standard versionen, får helt enkelt införskaffa en annan uppkörningshoj alternativt låna en polares.
Eller kan man själv ordna dom sista kilon som saknar ? Med hjälp av packväskor mm...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är tjänstevikten som är viktig inte bruttovikten.
Därför kan du inte göra något åt saken.
Står det en för låg vikt på registreringsbeviset så är det kört.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Smart tänkt ;)
Men kan inte tänka mig det utseendet och kommer inte köra några större längder så önskar bibehålla vikten och smidigheten från standard versionen, får helt enkelt införskaffa en annan uppkörningshoj alternativt låna en polares.
Eller kan man själv ordna dom sista kilon som saknar ? Med hjälp av packväskor mm...

Om utseendet är det viktiga så är nog det bästa att hyra körskolans hoj.

Annars enkelt att bara tanka i ena tanken så är vikten inte mycket högre.


Buy quality, cry once
 

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Kan man registreringsbesikta fordonet med modifikationer (som gjort den tyngre) för att klara den här gränsen som 690 Enduro behöver (+20kg) ?

Försöker hitta en annan tillfällig Enduro på minst 595cc, 50kw och 175kg tjänstevikt men det är svårfunnet, tips mottages gärna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Detta frågas varje vecka på div KTM forum. Och svaret är NEJ du kan inte använda en 690/701 för uppkörning. Sådana är reglerna JA det är korkat men inget att göra.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top