För lång för Monster?

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
Hallå. Håller nu på och avslutar min körkortsutbildning, och kommer väl ha det snart här. Nu sitter jag ju och drömmer en del inför sommaren som komma skall:rolleyes: , och kollat en hel del på forum, här och på många andra ställen. Jag måste säga att jag har fått mycket inspiration från denna sida:tummenupp .

Så till frågan. Jag har börjat kolla på en Ducati Monster 620ie. Gillar den stark för sitt kompakta utseende och för ljudet. Har läst mig till att det ska va en bra nybörjarhoj, men så till problemet. Jag är 194 cm lång..

Är jag för lång för en sådan hoj, finns de olika höjder på monsters?
Tips angående andra hojar är inte riktigt aktuellt eftersom ekonomi bara tillåter inköp av en monster + försökringen av den(försökringen sätter stopp för de mesta andra)

Tacksam för svar!

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
mintoo skrev:
2655045 Hallå. Håller nu på och avslutar min körkortsutbildning, och kommer väl ha det snart här. Nu sitter jag ju och drömmer en del inför sommaren som komma skall:rolleyes: , och kollat en hel del på forum, här och på många andra ställen. Jag måste säga att jag har fått mycket inspiration från denna sida:tummenupp .

Så till frågan. Jag har börjat kolla på en Ducati Monster 620ie. Gillar den stark för sitt kompakta utseende och för ljudet. Har läst mig till att det ska va en bra nybörjarhoj, men så till problemet. Jag är 194 cm lång..

Tips angående andra hojar är inte riktigt aktuellt eftersom ekonomi bara tillåter inköp av en monster + försökringen av den(försökringen sätter stopp för de mesta andra)

Tacksam för svar!

Jag är 198 och har studerat fallet. Läs inläggen i följande tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140672&highlight=monster+l%E5ng

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ett alternativ är Ducatis SS i.e. Samma spisar som Monstrena i princip, fast Supersportarna har kåpor och lite annan sittställning. Jag _tror_ att du sitter bättre på en SS än en Monster. Kanske inte så stor skillnad iofs.

Trevliga hojar iaf, med schysst premie. Bra chassie, bra bromsar, skottsäkra motorer. Tyvärr lite dyr service. Hade själv en SS i.e. 750 (se mitt garage) som jag trivdes mycket bra med. Pröjsade typ 5500 hel/hel för en -00:a och jag bodde i centrala Halmstad. :)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag har en polare som är ungefär lika lång, han körde en 620ie en säsong, det funkade nog hyffsat tror jag, han körde Stockholm-Umeå med den bl.a (klagade iofs på träsmak).

Man kan lätt se lite löjlig ut dock om man är lång på en så pass "liten" hoj och "looks is everything" :D

debbie43

kawasaki
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
kawasaki ER5-05
mintoo skrev:
2655045 Hallå. Håller nu på och avslutar min körkortsutbildning, och kommer väl ha det snart här. Nu sitter jag ju och drömmer en del inför sommaren som komma skall:rolleyes: , och kollat en hel del på forum, här och på många andra ställen. Jag måste säga att jag har fått mycket inspiration från denna sida:tummenupp .

Tacksam för svar!
:va vet du?jag har problem åt andra hållet, jag e för kort, bara typ 154 cm(kort), jag har en kawasaki Er-5 som de har fått sänka, byta stöddämpare på, bytt sadeln, jta inte roligt alls:gnissla ,ändå når jag inte ner riktigt tillfredställande.Morr:mad: Men du från det ena till andra andra, håller du på med körkortet så här sent på året? Här i gbg slutar de i mitten på okt.:) ha det bra så syns vi nog ute i trafiken,debbie

Moto-Mike

"Angst essen seele auf"
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen Sechshundertundviersig
Svårt att säga, ibland så behöver inte den totala längden vara avgörande, utan snarare vart. Men 194 cm blir nog lite knixigt att vika ihop på en monster. Jag själv är 187 cm och jag satt långtifrån skönt på den hojen.

debbie43

kawasaki
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
kawasaki ER5-05
visst e det kul att köra hoj, men ack en sån dyr hobby om man säger så, håller med dig dyrt som attan, dessutom försäkringar o allt annat tillbehör, service, nu gör jag ju inte mkt själv, så det blir extra dyrt,visst....

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
sgtpepper skrev:
2655057 Jag har en polare som är ungefär lika lång, han körde en 620ie en säsong, det funkade nog hyffsat tror jag, han körde Stockholm-Umeå med den bl.a (klagade iofs på träsmak).

Man kan lätt se lite löjlig ut dock om man är lång på en så pass "liten" hoj och "looks is everything" :D

Jojo, de klart att det kanske kan se lite smölöjligt ut, men det skiter jag fullständigt i. Det är mest att jag har fått så pass mkt bra kritik från olika håll om att det ska vara en bra förstahoj, vilket är ngt jag skulle behöva. Sen ska jag inte åka till umeå. Första sommaren har jag inte tänkt o ta ngn långsemester utan ta de i små etapper för att lära mig köra hoj på ett någerlunda säkert sätt.(måste dessutom vänta på mc-semestern minst ett år eftersom kompisen envisas med att dra ut på körkort:huvet )

debbie43 skrev:
2655063 :va vet du?jag har problem åt andra hållet, jag e för kort, bara typ 154 cm(kort), jag har en kawasaki Er-5 som de har fått sänka, byta stöddämpare på, bytt sadeln, jta inte roligt alls:gnissla ,ändå når jag inte ner riktigt tillfredställande.Morr:mad: Men du från det ena till andra andra, håller du på med körkortet så här sent på året? Här i gbg slutar de i mitten på okt.:) ha det bra så syns vi nog ute i trafiken,debbie

Nej jag har ju fått lägga det på is tills dom tillåter uppkörning igen. Är väl 2-4 månader kvar tills dom gör de. Har ju iof inget bråttom, eftersom vädret knappast tillåter så mkt mc-.körning iaf:D

Last edited:

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Jag har haft två st , är 183cm och satt inte bekvämt några längre sträckor ,med dina 194cm tror jag benen blir svårast att vika ihop sen kan nog ryggen ta stryk, det är inte någon stor hoj. Men det är väl bäst att provköra en.

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
mintoo skrev:

Tacksam för svar!
du skulle ju kunna komma och prova min 750Sport (kolla annaonsen) innan det fryser på.. rellativt billig i både inköp och förs!
jag är 186 och har inga problem med sittställningen :tummenupp

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
danjel skrev:
2655080 du skulle ju kunna komma och prova min 750Sport (kolla annaonsen) innan det fryser på.. rellativt billig i både inköp och förs!
jag är 186 och har inga problem med sittställningen :tummenupp

Inled mig nu inte på allt förstora frästelser här... Kommer jag så är jag körd, vet det redan innan, och just nu har jag inte ekonomi, plats eller behov av den... :rolleyes: :yoparty

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
mintoo skrev:
2655085 Inled mig nu inte på allt förstora frästelser här... Kommer jag så är jag körd, vet det redan innan, och just nu har jag inte ekonomi, plats eller behov av den... :rolleyes: :yoparty
joo, jag tror att den skulle vara perfekt till dig!!
det blir en fin julklapp till dig själv:) :D

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
danjel skrev:
2655086 joo, jag tror att den skulle vara perfekt till dig!!
det blir en fin julklapp till dig själv:) :D
Jaha, det tror du. Nja, jag har en känsla av att vissa andra runt omkring mig inte är lika förtjusta om jag går och köper hoj i julklapp till mig sj, när kortet inte ens är klart:rolleyes:

Men jag hör av mig framåt våren så kanske, får se hur det ligger till då. Finns den kvar så kan vi ju höras...;)

Per Formance

SDK #2185
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Nuvarande: Ducati 750 SSie. Förbrukade: Puch Magnum, Suzuki RM50, Yamaha DT50, Honda MTX125, Yamaha RD125LC, Ducati 600 Monster.
Jag är 190 cm och åkte Monster 600 i tre säsonger, mestadels pga ekonomin. Det gick men är kanske inte den mest optimala körställningen. Störst problem för mig var avståndet mellan fotpinne och tanken. Det var svårt att få in knäna i tankens "urgröpningar". Förmodligen går det att lösa genom att flytta fotpinnarna något bakåt. Problemet med sitthöjden tror jag också går att justera något.
Ducster 900, här på forumet, sitter på en enorm kunskap vad gäller Monster. Kolla med honom! Han har dessutom egen sajt www.mymonster.has.it. Han har nog justerat varenda skruv på sin fd hoj med ett riktigt gott resultat :tummenupp

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Jag är 192 cm över havet och har kört en Monster 600 två somrar.
Det funkar. Problemet vid långkörningar är som någon skrev benvinkeln.
Du kan glömma att få in benen där dem ska vara.
Det fixar bara Loris Capirossi.

/ Johan

Last edited:

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Jag är 184 cm och trivdes väldigt bra på min Monster.
Från år 2000 fick tanken en lite annorlunda form med djupare och längre urtag för knäna.
Detta skulle passa längre förare lite bättre än tidigare årsmodeller men jag kan inte ge så mycket feedback om hur det upplevs då jag mest körde min egen M900Sie -00.

Relativt enkelt är det att byta till andra fotpinnar men då måste man lösa upphängningen av ljuddämparna också men det är inget svårt.

Som Per Formance säger så fixade&trixade jag en del med min maskin, såhär såg den ut när jag sålde den i början av sommaren:

http://web.telia.com/~u41816991/

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
Ducster900 skrev:
2655179 Jag är 184 cm och trivdes väldigt bra på min Monster.
Från år 2000 fick tanken en lite annorlunda form med djupare och längre urtag för knäna.
Detta skulle passa längre förare lite bättre än tidigare årsmodeller men jag kan inte ge så mycket feedback om hur det upplevs då jag mest körde min egen M900Sie -00.

Relativt enkelt är det att byta till andra fotpinnar men då måste man lösa upphängningen av ljuddämparna också men det är inget svårt.

Som Per Formance säger så fixade&trixade jag en del med min maskin, såhär såg den ut när jag sålde den i början av sommaren:

http://web.telia.com/~u41816991/

Okey. Den är vacker den. Jag kan liksom bara inte sluta förundras av Monstern. Den har liksom allt på ngt sätt. Var visserligen bra länge sen jag hörde ngn live, men det har svetsat sig fast innanför skallen så de kommer nog aldrig försvinna.
Sen alla smådetaljer som gör den mer o mer fulländad. Jag får helt enkelt se till att jag krymper, eller så får det gå ändå. Jag kommer inte klara mig utan en sådan hur jag än gör så...:D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Monster är, precis som Alfa Romeo byggda för felbyggda Italienare med ap-armar och taxben.

Sen finns det ju långa Svenska killar också, med korta ben & då kanske det ser lite mer ok ut.

Alla längre än mig ( 1800mm ) och med rätt ben/torso förhållande såg ut som skit på min hoj, tyvärr. Utseendet är viktigt eftersom jag är metrosexuell.

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
Chronic skrev:
2655259 Monster är, precis som Alfa Romeo byggda för felbyggda Italienare med ap-armar och taxben.

Sen finns det ju långa Svenska killar också, med korta ben & då kanske det ser lite mer ok ut.

Alla längre än mig ( 1800mm ) och med rätt ben/torso förhållande såg ut som skit på min hoj, tyvärr. Utseendet är viktigt eftersom jag är metrosexuell.

Jaha, okey. Men det är inte riktigt mitt problem. Jag vill ju att den ska va snygg när jag ser på den, och den ska va skoj o uppleva när jag sitter på den... Och kommer jag bara på den osv skiter jag fullständigt i hur det ser ut från andras vinklar;)

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
mintoo skrev:

Tacksam för svar!

Jag tycker Monstern är underbar! Härligt ljud, snygg bike. Men jag är 187 cm lång och tycker att den ser ut som en minimoto när jag sitter på.

Mitt tips är en offroad hoj. Bra size för långa killar. billiga är dom.
Finns ju tvåcylindriga åxå!!!:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...