För långsam R1

Marco

Vid 200km/h börjar livet!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
RD 125 -85 [SÅLD]
allt :(

men moget o snacka som ni gör... han frågade var det var för fel o inte nåt jävla snack om hur fort man får köra i detta landet för det skiter riktiga sporthojare nästan fullständigt i.. men ni som kan svara svara med ordentliga svar istället :tummenupp

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: allt :(

Marco skrev:
men moget o snacka som ni gör... han frågade var det var för fel o inte nåt jävla snack om hur fort man får köra i detta landet för det skiter riktiga sporthojare nästan fullständigt i.. men ni som kan svara svara med ordentliga svar istället :tummenupp

Vad du menar är att man inte är en riktig sporthojsåkare om man respekterar hastighetsbegränsningar? Intressant teori, utveckla gärna.

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Letar
En ryggsäck påverkar aerodynamiken och konsekvenserna kommer du att märka mest i hög fart. Luftmotståndet ökar me kvadraten. Prova utan ryggsäck och jämför. Min -98 har jag haft uppe i 275 utan problem.....körde bara tillräckligt fort för att rasta en Blade :rock

Bästa,

Ace

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
MIn "lil" pärla GSX600R gör ju 274 km/h...om den inte går fortare än en Retta, varför ska jag då byta till en R1a :confused:

Fast testade en annas R1a och det var över 300 på den.
Måste var något knas med din eller så som man säger inom it , det är sbs :p

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Det finns bara ett sätt att ta reda på hur fort den går.
Av med ryggsäcken och pressa hojen tills den slutar att acca vid ett väl valt tillfäle. Klarar den inte över 290 så är det något fel på maskinen (eller mätaren).

Tips vid höghastighetskörning:

*Hakan mot tanken.
*Fetröven mot cutsen.
*Dra in armbågar och ben.
*Res dig lätt på fotpinnarna så du bildar en jämn båge med ryggen från kåpglaset till hojens slut. Höj dig såpass så du känner att ryggen bromsar...sänk dig sedan precis så du inte känner "ryggluftmotståndet". Då ligger du bra....det känns.

* Sist men inte minst. Ha tungan rätt i mun och glutta ner på mätaren....inte upp på vägen!

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
många i tråden tycks tro att mätarfart är verklig fart. Min sura gammla zzr gjorde över 300 på mätaren. I verklig fart var det just inte mer än kanske 270.
Glädjemätare på småmaskiner gör dem inte snabbare på nåt sätt, sen förstår jag inte varför 290 är så jäkla viktigt, har ni alltså bara era hojar för hur fort de går på mätaren?
Och köper alltså inte en ny hoj för att den går saktare?

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
många i tråden tycks tro att mätarfart är verklig fart. Min sura gammla zzr gjorde över 300 på mätaren. I verklig fart var det just inte mer än kanske 270.
Glädjemätare på småmaskiner gör dem inte snabbare på nåt sätt, sen förstår jag inte varför 290 är så jäkla viktigt, har ni alltså bara era hojar för hur fort de går på mätaren?
Och köper alltså inte en ny hoj för att den går saktare?

Jag tror att du har missuppfattat tråden.
Om den klarar över 290km/h på mätaren, så är det en indikation på att hojen fungerar som den ska och det kan ju vara bra att veta, eller hur?

I verkligheten klarar nog inte en R1 över 275blås, men det är lite svårare att mäta om man inte har GPS el. dyl.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nej, läs i tråden så ser du att det finns flertalet inlägg om att varför man ska byta hoj när R1 bara går 270 osv. Alltså frågar jag om toppfarten på mätaren är det absolut viktigaste för er?

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
strax över 300ska du få se på mätaren om du kryper ner bakom kåpan,gör jag på min iaf som gått 3800mil.
Var sämmre med tjejen bakpå då toppa den 259på mätaren,blev ett jävla luftmotstånd med mig sittandes normalt å hom med huvudet ovanför mig,men det var gott :tummenupp

Biker_R1

Medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
BMW M1000R, Aprilia RSV1000R Factory-04 (såld), Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Detta är en helt standard R1-99 med V&H slipon :rock :rock :rock

Bifogat

• grabbed frame 38.jpg
    grabbed frame 38.jpg
    24.6 KB · Visningar: 302

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Skulle den bara gå 270 på mätaren så skulle jag byta hoj iaf, för då är det uppenbarligen något fel på den iom det är en retta.

Det låg en tråd på R1-forum.com om hur fort man hade kört med sina R1:eek:r och det var inte många som varit över 300km/h på mätaren, men har man en så är det bara att gratulera. De allra allra flesta klarade mellan 290 och 300.

Henken

Guest
Och jag som tyckte 70 gick fort :D :rolleyes:
Snabbast jag kört på mc..hittills. Inte såååå illa pinkat för en lektion. :rodnar

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Flåklypa skrev:
Skulle den bara gå 270 på mätaren så skulle jag byta hoj iaf, för då är det uppenbarligen något fel på den iom det är en retta.

Det låg en tråd på R1-forum.com om hur fort man hade kört med sina R1:eek:r och det var inte många som varit över 300km/h på mätaren, men har man en så är det bara att gratulera. De allra allra flesta klarade mellan 290 och 300.

ska han byta hojen menar du? Det finns de som reparerar sina maskiner. Det kanske är nåt skitfel bara.

Har hojen plötsligt börjat gå långsammare, eller har du inte toppat den förr?
Du kanske har bytt avgassystem eller nåt annat på hojen?

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
ska han byta hojen menar du? Det finns de som reparerar sina maskiner. Det kanske är nåt skitfel bara.

Har hojen plötsligt börjat gå långsammare, eller har du inte toppat den förr?
Du kanske har bytt avgassystem eller nåt annat på hojen?

Ja, det har du rätt i . En reparation kan räcka....huvudsaken är att den fungerar som den ska.

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Köp dig en riktig hoj istället Mattsson, en sur gamal r1 kan man stoppa upp någonstans. :D

Köp Flåklypas turbo så får du fart på det gamla eländet. :tummenupp

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Kan det inte vara så att för en gångs skull är det INTE en glädjeflicka....ops mätare på en hoj :fakta

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Jag har en -99 Med dynojet, och mig highpipe...
134,8 på hjulet i Vetlanda.

Den har jag PRESSAT upp i 286, men där var det stopp... :fakta

Vet inte men mina 4 R1 polare ligger i samma region, men det kanske e hvsluften här nere som gör att dom inte går fortare? :rolleyes:

En original R1 borde inte göra 300 på mätaren, när det inte e mer än 260-170 på riktigt? :confused:

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
Men Mattsson vad hade du räknat med när du köper en skramlaha :D :D :fakta :fakta :fakta Farför toppar du den inte hos RG när du var där.

:squid :squid :squid :squid :squid :squid :squid :squid

RASET-> :fatta! <-Mattsson :D :D :D

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillf. hojlös
RASET skrev:
Men Mattsson vad hade du räknat med när du köper en skramlaha :D :D :fakta :fakta :fakta Farför toppar du den inte hos RG när du var där.

:squid :squid :squid :squid :squid :squid :squid :squid

RASET-> :fatta! <-Mattsson :D :D :D

Min hoj trillar ju i alla fall inte i bitar när jag trycker på startknappen *host host*

Trimmar jag min lika mycket som du lagt ner på din kommer du inte hinna säga påfågel innan jag försvunnit över horisonten framför dig :cool:

Vad en del inte verkar ha fattat är att jag inte är intresserad av hastigheten i sig utan om den går som en normal R1 bör göra. Sen om "normalt" visar sig vara 250 eller 300 är mindre intressant faktiskt, vill bara veta att hojen mår bra.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa