För litet släp?

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Hej!

Hjälp mig alla lastningsgurus:)
Kommar jag att få in två stycken 1000cc hojjar (en gat och en race ifall det nu spelar någon roll) i en släpvagn med måtten 1,25m bred och 2,5m lång? Släpet har väggar och tak så jag kan alltså inte ha styrändarna "utanför" vagnen.

Det är bredden jag är orolig över. Gsx-R 1000 k7:an är 72cm bred över styret och Gsx-750 -00 vet jag inte men jag utgår från att den är ungefär lika bred.

Jag kan alltså inte sätta hojjarna bredvid varandra utan kommer att behöva ha dom lite om lott. Kommer det att funka? :confused:

Kan inte prova eftersom 750:n sitter i ett garage 10 mil härifrån.

Vad säger ni lastningsexperter?

/Stefan

Vi säger att släpvagnar går under utrustning, annars kan väl en mod flytta tråden till rätt ställe!

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Lastbilschaufför som man är och nyligen hämtat en retta i en liten skåpbil - Det är inte lastutrymmet som borde vara det större problemet, för det skall gå. Det är hur du säkrar dem i släpet sen som jag skulle tycka var bökigt. Men som Thunder säger. Kör in ena och backa in den andra. Det skall gå :tummenupp

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Jag har tänkt i liknande banor, att backa in den andra hojjen.

Men att höjja den ena är ju genialt!!! :krama

Tror också att det blir fastspänningen av den andra hojjen som blir "spännande". Den första tänkte jag skaffa ett sånt "fast" depåstöd som håller fast framdäcket men det funkar ju inte på den andra som har fronten bakåt...

Nån som har faktiskt provat att lasta in två hojjar på sån här liten yta?

/Stefan

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
om det handlar om köp och du kommer köra två cyklar ofta så tror jag du kommer ångra dig både en och 10 gånger att du inte köpte större från början.

allting går oftast om man vill.

ang fastspänning. sätt en lastögla i mitten fram och bak så du kan spänna cyklarna i gaffelkronan.

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
om det handlar om köp och du kommer köra två cyklar ofta så tror jag du kommer ångra dig både en och 10 gånger att du inte köpte större från början.

Tja, vad ska jag säga, too late...

Jag vill ha ett så litet släp som möjligt (med väggar och tak) där jag ändå får in 2 hojjar.
Och då var detta perfekt men kanske har jag varit lite optimistisk om att få in hojjarna.
Om det inte går så får jag väl sälja detta och köpa ett annat större.

Ingen som testat att lasta på så liten yta "på riktigt".

/S

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750

Jag vill ha ett så litet släp som möjligt (med väggar och tak) där jag ändå får in 2 hojjar.
Och då var detta perfekt men kanske har jag varit lite optimistisk om att få in hojjarna.

/S

Jag har haft 2 st hojar på en kingcab men det va väldigt trångt. Vet dock inte hur stort flaket på en kingcab är men dom kanske går att hitta på nätet.

Bifogat

• pickup1.jpg
    pickup1.jpg
    117.6 KB · Visningar: 192

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har det fasta väggar och tak, inte en kåpa?

Tror du kommer bli galen på att lasta och surra i längden om det inte är ett kåpsläp, tyvärr.

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
Jag har lastat i ett släp som det var väldigt trångt i.
Tar en massa tid men det går.
Hade en gammal madrass som vi la mellan hojarna.
Fick dock ändå skrap märken på ljuddämparen.
Hade en äldre R1 med mig till gälleråsen och då var det mindre problem.
Det som ställde till det lite nu var att både hade rejäla Crash puckar på.

Bifogat

• 20090419.jpg
    20090419.jpg
    232.1 KB · Visningar: 166

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...

/S

jodå... 8 hojar på en vanlig biltransportkärra...:gnissla :brinnerup

ögla mellan hojarna som någon nämnde underlättar mycket, blinkers och dämpare kan behöva lossas. Annars är både klossar och/eller backa in ena hojen bra. 4 band per hoj och hårt surrat så de inte kan slå i varandra vid stora gupp.:)

Henningway

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1292 Turbo Dragbike, GSX-R 7/11 turbo -91, GSX-R 1340 Turbobygge, GSX 1168 Katana, RMX 250, Kosman projekt

/S

Jag och en kompis brukade följas åt på tävlingar och hade exakt den storleken på släpvagnen.
Det är då inga problem att lasta en fram och en bakåtvänd mot bakbalken, MEN vi hade ingen kåpa!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror det går i teorin.
Först in med den ena hojen på vänster sida av släpet. Du kör den längst fram och vrider framhjulet medurs. Vänster styre pekar nu in mot hörnet till vänster. Höger styre går in mot tanken. Bakdelen på hojen är så långt år vänster som möjligt.
Därefter in med den andra hojen, bakhjulet först. Bakdelen ska över mot högra sidan av släpet. Därefter vrids på slutet också här styret medurs. Vänster styre kommer att peka mot höger bakre hörn på släpet. Höger styre ligger längs tanken.
De går in. Kruxet är att spänna fast dem och skydda dem mot skador.
Nja jag tror mer på förskjutning i höjdled som redan föreslagits.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den har fasta väggar och en öppningsbar takkåpa. Som i denna länk: http://www.feco.se/Westbay/Produkter/Vagnar/Cover10/Faktablad/

Kul att du fått det att funka "Jon as" ser ut som att det finns hopp iallafall men det blir kanske jäkligt jobbigt varje gång man ska last in och ur.

/S

Ser ut att vara 1,5m höga väggar, du kommer inte att nå så bra när du skall surra men om man är fiffig och lite vig går det nog bra.

Eller så skaffa du en massa degisar och drevar fast dom.:tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klart det går men hur länge du står ut är en fråga om hur ofta det ska på 2 hojar på släpet.

Och även vad rädd ni är om utseendet på dom,varje gång du lastar/lossar ökar risken att det inte går som tänkt och en liten repa/buckla är ett faktum,har misslyckats 2gånger i en vito och den är ändå riktigt rymlig om man jämför med din kärra.

Är det ofta det ska med 2hojar skulle jag leta efter ett rymligare,jag tycker att allt annat ska vara lätt när det är så svårt att köra.... :)

Henrik

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Vita skivor av skumplast (hyfsat hård) som flyttfirmor m.m använder vid lastsäkring.

OK, känns lite som överkurs.

Klart det går men hur länge du står ut är en fråga om hur ofta det ska på 2 hojar på släpet.

Och även vad rädd ni är om utseendet på dom,varje gång du lastar/lossar ökar risken att det inte går som tänkt och en liten repa/buckla är ett faktum,har misslyckats 2gånger i en vito och den är ändå riktigt rymlig om man jämför med din kärra.

Är det ofta det ska med 2hojar skulle jag leta efter ett rymligare,jag tycker att allt annat ska vara lätt när det är så svårt att köra.... :)

Henrik

Förmodligen har du rätt. Ska se om vi kan lösa det med att höjja den ena hojjen i nån fast ramp och eller fixa nån fästningsanordning för hojjen som backas in så att det går rimligt fort att lasta.

Får väl se till våren...

/S

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...