För mycket soppa???

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Suzuki rm 125 -84 Min fråga. rinner mer eller mindre ut soppa ur kröken mot cylindern, Kan de beropå att gnistan inte orkar förbräna all soppa eller får den alldeles för mycket? Nålen är stäld så att den ska få så lite som möjligt. Gnistan är OBS Gul/Blå OBS jag själv skulle kunna tro att de kan ha med båda delarna att göra.. Det är ny tändspole. tändplattan är nylöd så de är riktigt gjort. alla jordningar är bra. Utan växel varvar den nästa som den ska. men vi typ 3an,v i 40km och vrider fullt så Vill den inte. i nerförsbacke går den bättre men långt ifrån som den sk gå. Ny kolv o ringar.

Tipsa gärna ....Någon som vet på rak arm vad jag ska köpa för storlek på munstycke???
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det låter mer som att nålventilen är otät så flottörhuset blir fullt av soppa , som sen rinner in i cylindern....
 

kickzon

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Alla möjliga
Okej har bestykat om förgasaren nu och fick lite bätter. När jag köpte en kolv så var cylindern borrad till 4,e övedimition. Motorn är 84 och den ända kolven som fanns med den storleken var till årsmmodell 86. Tänkte inte så mycket på hur dom såg ut om dom var lika utan jag bara monterade. men i stort sett såg dom lika ut. kan de ha någon med de att göra att den andra är lite längre på sug sidan? kan man kolla artikelnr på någon hem sida eller liknande. Väldigt snällt om någon kan hjälpa.- inte så han på datorer. Tack så länge
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
ingen som har några tips?

Du kan ju börja med o se om förgasaren håller tätt ur alla sina hålllllllllllllllllllllll, de gör du lättast genom o först ta bort den o sätta den i samma läge som när den sitter på hojen, vrider på bensin kranen så de ligger soppa hela tiden till förknasaren o sen e de bara vänta, ( ca 1-3min, kommer de inget så vänd förknasaren upponepo i 2 sek o sen åter till utsprungsläget, nu ska de komma lite ur ekuvaxisions röret men inte mera, e den forfarande tättttt så e de bara bra :tummenupp

Har du några andra munstycken liggandes så bytt ner till ett lägre tal, har du 150 gå ner till 145 tex 5 storlekar till en början, skruva ut luftskruven 3 varv o nålclippset längst upp på trottelnålen, nu har vi fixsat cylindern lite mindre soppa till en början :)

Prova o starta den o ta en sväng o se hur den går, så kan man börja med fin liret, ställa åter nålclippset i mitten på nålen o luftskruven på 1.5varv, de med munstyckerna får man prova sig fram om den går bra i alla lägen när man kör även kolla till stiftet om de blir jylenbrunt.

Kom även på en sak, ställ tändplattan i rätt läge annars blir de både orkeslös o varvar dåligt, de borde du göra först, bara lossa den lite så de går vrida på den, starta hojen o vrid lite o varva till o så håller du på tills du tycker motorn går rent.

E den forfarande samma fel så får du skriva så får la jag fortsätta.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top