För- o nackdelar med en Yamaha TZR 125cc -91? Vad bör man se upp med?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Ja, som topic säger - för- o nackdelar med en Yamaha TZR 125cc -91? Vad bör man se upp med? Har hittat en som gått lite drygt 2K mil, nybesiktigad o ägaren har begärt 7.500 kronor för den.

Bild på det aktuella objektet

yamahatzr125cc.jpg


Alla kommentarer välkomnas. :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är inte det typ 5000:- för mycket för en 20 år gammal 125:a?

Edit: Kollade blocket, alla gamla 125:eek:r under 10.000:- verkar redan sålda.


Tja, kolla däck, bromsar, glapp, drivpaket, vajrar. Sånt som slits och kostar lika mycket pengar att byta oavsett om hojen är 2 eller 20 år gammal.

Däcken kan ju vara lite läskiga om dom suttit på i 20 år.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kolla även när kolven är bytt, det bör väl göras sisådär varje 1000 mil.
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Som sagt kolven, har själv en TZR 125 -89.
Haft krongel med den på sistonde men det är för att jag inte få det riktigt tätt mellan cylinder och topp, har nu panat båda delarna så nu måste jag få det tätt annars skiter jag i allt, har bytt packningen 3 ggr.
Men det är väl det du ska se upp med när du byter kolv iaf, annars är det en riktigt fin hoj som går bra. :banana
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Är inte det typ 5000:- för mycket för en 20 år gammal 125:a?

Edit: Kollade blocket, alla gamla 125:eek:r under 10.000:- verkar redan sålda.


Tja, kolla däck, bromsar, glapp, drivpaket, vajrar. Sånt som slits och kostar lika mycket pengar att byta oavsett om hojen är 2 eller 20 år gammal.

Däcken kan ju vara lite läskiga om dom suttit på i 20 år.
Tack för ditt svar. Det finns TZR på marknaden för några tusenlappar men då är det väl mer vrak eller renoveringsobjekt. Vill man ha en hyfsad körduglig så kostar de nog uppåt 10K kronor.

Nu är jag ju tveksam att en 22 år gammal 125:a som gått lite drygt 2K mil rullar på originaldäcken. :) Dom bör rimligen bytts några gånger.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Kolla även när kolven är bytt, det bör väl göras sisådär varje 1000 mil.
Är det kolvbyte som gäller var tusende mil även om den inte har crosskörts? Btw, du har inga bra länkar till någon i Sverige som säljer kolv- o ringar till denna modell? Har sökt på nätet men det tycks vara klent både med delar o owners manuals. :confused:
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Som sagt kolven, har själv en TZR 125 -89.
Haft krongel med den på sistonde men det är för att jag inte få det riktigt tätt mellan cylinder och topp, har nu panat båda delarna så nu måste jag få det tätt annars skiter jag i allt, har bytt packningen 3 ggr.
Men det är väl det du ska se upp med när du byter kolv iaf, annars är det en riktigt fin hoj som går bra. :banana
Problemet är att jag meckar inte själv utan jag får lämna allt till verkstad. Jag skäms o rådnar ner till fotknölarna. :gråta
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Måste rätta mitt första inlägg... den är INTE nybesiktigad! Den godkändes senast 9 april 2010. Men vägmätarställningen är i vart fall lite drygt 2K mil. Läste i ett annat inlägg någon som varnade om...

YPVS (Yamaha Power Valve System). YPVS är en rörlig avgasventil som halvt stänger till avgasporten för att ge renare gång på låga varv.

Hur kontrollerar man detta? Hur kontrollerar man att denna rörliga avgasventil funkar?

En fråga till... det här är ju en 2-taktare. En 2-taktare kräver ju oljeblandad bensin 3% - 4%. Gamla hojar krävde ju att man blandade 2-taktsoljan direkt i bensinen. Lite nyare hojar har ju en separat oljetank där man häller 2-taktsoljan i o så sköter motorn själv "ihopblandningen" själv. Vet du hur det är på den här 125:an?

Har hittat ytterligare en 91:a. En Yamaha RG 125cc med knappt 2.000 mil på mätaren. Begärt pris 7.000 kronor. 7 ägare o nybesiktigad 2 maj i år. Effekt 18 kw. Den första jag länkade till i mitt första inlägg hade bara 11 kw motoreffekt.

suzukirg125cc.png


Vilket av de här två objekten är vettigaste köpet? TZR eller RG 125cc av samma årsmodell?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är att jag meckar inte själv utan jag får lämna allt till verkstad. Jag skäms o rådnar ner till fotknölarna. :gråta

Du skall överhuvudtaget inte köpa 2 taktare av äldre modell. En sådan hoj förutsätter att du kan göra nästan allt själv.

I ditt fall skulle jag rekommendera en något dyrare hoj t,ex en 4takt cbr 125 från 2004 o framåt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det kolvbyte som gäller var tusende mil även om den inte har crosskörts? Btw, du har inga bra länkar till någon i Sverige som säljer kolv- o ringar till denna modell? Har sökt på nätet men det tycks vara klent både med delar o owners manuals. :confused:
Jag vet inte exakt vad det är för intervall som gäller, det står i serviceboken. Saken är att en sån här hoj varvar ganska mycket i marschfart. I mitt fall så håller jag mig i de övre 30 procenten av varvregistret säkert 70% av tiden och då slits kolven därefter. Att byta kolv varje 1000 mil är inte så mycket begärt. Du hittar billiga delar på ebay.de och ebay.co.uk :)

Testa på repairmanualclub.com

Problemet är att jag meckar inte själv utan jag får lämna allt till verkstad. Jag skäms o rådnar ner till fotknölarna. :gråta
Jag hade gärna hjälpt dig med mek om du bodde närmre Skåne :)

Hur kontrollerar man detta? Hur kontrollerar man att denna rörliga avgasventil funkar?

En fråga till... det här är ju en 2-taktare. En 2-taktare kräver ju oljeblandad bensin 3% - 4%. Gamla hojar krävde ju att man blandade 2-taktsoljan direkt i bensinen. Lite nyare hojar har ju en separat oljetank där man häller 2-taktsoljan i o så sköter motorn själv "ihopblandningen" själv. Vet du hur det är på den här 125:an?

Har hittat ytterligare en 91:a. En Yamaha RG 125cc med knappt 2.000 mil på mätaren. Begärt pris 7.000 kronor. 7 ägare o nybesiktigad 2 maj i år. Effekt 18 kw. Den första jag länkade till i mitt första inlägg hade bara 11 kw motoreffekt.
Hitta en servicemanual så står det säkert beskrivet!

Vet inte hur det är med oljeblandning på TZ men troligtvis finns det en separat tank. Det kan du läsa dig till i en ägarmanual.

Om den är reggad på 18 kW får du inte köra den på A1. Måste vara högst 11 kW. Om du sen stryper av eller inte är upp till dig, men ska man köra strypt kan man lika gärna ha en mer ekonomisk fyrtaktare, tycker jag.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Du skall överhuvudtaget inte köpa 2 taktare av äldre modell. En sådan hoj förutsätter att du kan göra nästan allt själv.

I ditt fall skulle jag rekommendera en något dyrare hoj t,ex en 4takt cbr 125 från 2004 o framåt.
Jo, jag förstår hur du tänker. Kan man inte mecka själv så ska man hellre välja ett fordon som inte behöver meckas med så ofta. Det är väl den enda anledningen till att jag inte köpt en Mercedes S-klasse S500 utan rullar fram i en SAAB 9-5 Aero som vilken jävla svartverkstad som helst kan serva och reparera. :lol

Men jag tycker 2-taktare är roligare fast 4-taktare är tryggare.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
2 taktare mer kul mer glädje mer skoj 4taktare plat ljud...
Ljudet bryr jag mig inte så mycket om... har själv grava hörselskador efter alltför många år inom rockbranschen. :gråta Men som sagt, jag tycker också 2-taktare är roligare.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag vet inte exakt vad det är för intervall som gäller, det står i serviceboken. Saken är att en sån här hoj varvar ganska mycket i marschfart. I mitt fall så håller jag mig i de övre 30 procenten av varvregistret säkert 70% av tiden och då slits kolven därefter. Att byta kolv varje 1000 mil är inte så mycket begärt. Du hittar billiga delar på ebay.de och ebay.co.uk :)

Testa på repairmanualclub.com


Jag hade gärna hjälpt dig med mek om du bodde närmre Skåne :)


Hitta en servicemanual så står det säkert beskrivet!
Får se vad jag slår till på för rolig hoj. Vill ha något "lätt" och bara glida runt på på de små öländska vägarna samt inne i Borgholm bland turisterna.

Problemet oavsett om det gäller servicemanuals, repairmanuals eller ownermanuals är väl att de här hojarna från början av 90-talet har dryga 20 år på nacken och de börjar bli lite ovanliga både vad beträffar delar och manualer, tycker jag.

Öland vs Småland är ju grannar men det är ju en bit att köra till Skåne även om det förvisso är åt "rätt" håll i Europa. :) Tack för erbjudandet i vart fall!

Vet inte hur det är med oljeblandning på TZ men troligtvis finns det en separat tank. Det kan du läsa dig till i en ägarmanual.

Om den är reggad på 18 kW får du inte köra den på A1. Måste vara högst 11 kW. Om du sen stryper av eller inte är upp till dig, men ska man köra strypt kan man lika gärna ha en mer ekonomisk fyrtaktare, tycker jag.
:gråta Nu är jag så jävla gammal så jag fick MC-kort på köpet när jag tog kk för bil en gång i tiden. Hade bl a en Triumph Bonneville i min ungdom. Nu har jag en gammal Yamaha XJ400 -82 som jag kör soliga och fina dagar när stiltje råder över Öland.

Så en 18 kw / 25 hk Yamaha så nog gå bra. :D
 
Last edited:

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
glömde jag er från danmark var jag kommer från . finns inte a1 mellan och mc tung.körkort.. bara ett kort till alla mc. inga begränsningar kw hk..
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
en bra krångel fri mc kawasaki gpz750.. dom äldra modeller 83 till 86.
Jag har som jag skrev ovan en gammal Yamaha XJ400 från 1982 som jag kör med soliga och fina vindstilla dagar, men jag söker något betydligt lättare rent viktmässigt - ca 100 kg - 125 kg tjänstevikt - för att flänga runt inne i Borgholm sommartid land alla turister. :tungan

glömde jag er från danmark var jag kommer från . finns inte a1 mellan och mc tung.körkort.. bara ett kort till alla mc. inga begränsningar kw hk..
När jag tog körkort för bil så fanns bara två körkortsklassningar om jag inte minns fel. MC o bil. Tog man MC-kort så fick man bara köra MC (alla viktklasser o alla cc/hk-klasser) men man fick inte köra bil. Tog man däremot bil-körkort så fick man både köra bil så klart men även MC.

Om jag inte minns fel så var det så att tog man kk för lätt MC 125cc när man var 16 år så fick man automatiskt köra tung MC på det kortet när man fyllde 18 år.
Eftersom vi alltid haft 18 års gräns för bilkörkort i Sverige så fick alla nya bilkörkortinnehavare automatiskt sätta sig på en tung MC den dagen de fick sitt nya bilkörkort.

IDAG däremot är det ju indelat i en jävla massa klasser. Här är en bild på nya körkorten som kom i feb i år som visar vad jag som bilkörkortsinnehavare får köra. MEN OBS - själva bilden visar inte mitt körkort utan bilden är från Transportstyrelsen/Vi Bilägare fast det är jag som ringat in vad som gäller för mig personligen.

nyttkorkort2013.png


Större bild: http://img35.imageshack.us/img35/1985/nyttkorkort2013.png
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Har hittat ytterligare en 91:a. En Yamaha RG 125cc med knappt 2.000 mil på mätaren. Begärt pris 7.000 kronor. 7 ägare o nybesiktigad 2 maj i år. Effekt 18 kw. Den första jag länkade till i mitt första inlägg hade bara 11 kw motoreffekt.

suzukirg125cc.png


Vilket av de här två objekten är vettigaste köpet? TZR eller RG 125cc av samma årsmodell?
RÄTTELSE TILL INLÄGGET OVAN!!!

Det är självklart INTE en Yamaha RG 125cc UTAN EN SUZUKI RG 125cc.
:tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top