För- o nackdelar med en Yamaha TZR 125cc -91? Vad bör man se upp med?

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
startar den och går fint på tomgång kör en provtur funkar allt och den är i hyffsat skick däck mm olja mm ska det gå köra 12mil utan problem lycka till

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
91 erat strypt i cdiboxen dvs racecdibox för få full effekt x kan oxå sitta strypning i kröken på den kolla upp det. kolla olja kölvatten däcjk däck batteri gaffel och allmen översyn skick provkör om det inte går provköra köp inte
Det borde väl rimligen sitta någon form av vattenpump och termostat i den... eller? Jag förutsätter att det sitter både vattenpump och termostat i den... hur stor sannolikhet är det att den lägger av eller att den är ur funktion? Jag får väl ut o provköra så att den kommer upp i temp i vart fall.

Hur bra funkar soppa som är 2 - 3 år gammal och likaså hur bra funkar olja som är lika gammal? Även om jag slår på tanken full dvs 12 liter o fyller på oljetanken full finns ju den gamla soppan och oljan kvar i hojen. Är det ett riskmoment eller är det bara att tuta o köra?

Hur vanligt är vattenläckage på vattenkylningen?

På tal om soppa... 98 oktan eller grön 95 oktan med alkohol i? Vilken olja bör jag köra på?

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
sitter termostat på en sånt mc ja kolla om den går upp i temp.. gammal soppa usch troligen kondensvatten i . tvåtaktolja motex 2t-sx.. bäst.. mitt tips köp en mc som inte har stått still. men som är bes och kört på nyligen lycka till...

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
98oktan bensin..... tvåtakts olja motex 2t-sx ....... motorolja 10/40 bra kvalitet ex motex 10/40...

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
köp en mc som är besiktat och är i trafik . kolla upp bromsar däck olja vatten ljus skick priset går pruta ner lite altid... kolla blocket . dagligen i ditt område. köpte en idag via blocket honda nsr 1989ar begärt prois pris 6000kr fick den för 5000kr leverat till min bostad säljaren boede 23mil borta så lycka till

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
sitter termostat på en sånt mc ja kolla om den går upp i temp.. gammal soppa usch troligen kondensvatten i . tvåtaktolja motex 2t-sx.. bäst.. mitt tips köp en mc som inte har stått still. men som är bes och kört på nyligen lycka till...
Jo, gammal soppa som är kanske är 2 eller 3 år gammal förstår jag inte är någon höjdare. :(

Vad beträffar oljan som bensinen ska blandas med. Var faktiskt o köpte 1 liter olja idag för att ha i beredskap. Det blev Biltemas syntetolja. Bra eller dålig?

Länk: helsyntetisk tvåtaktsolja,

36-976_l.jpg

Stod faktiskt och valde mellan den helsyntetiska o mineraloljan. Biltemaolja kan väl inte vara helt värdelös för en 22 år gammal 125:a???

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
98oktan bensin..... tvåtakts olja motex 2t-sx ....... motorolja 10/40 bra kvalitet ex motex 10/40...
Se inlägg ovan... vad tror du om den här oljan att blanda med bensinen? Motorolja är ju inre aktuell eftersom det är en 2-taktare. :tummenupp

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
köp en mc som är besiktat och är i trafik . kolla upp bromsar däck olja vatten ljus skick priset går pruta ner lite altid... kolla blocket . dagligen i ditt område. köpte en idag via blocket honda nsr 1989ar begärt prois pris 6000kr fick den för 5000kr leverat till min bostad säljaren boede 23mil borta så lycka till
Då får jag väl säga grattis o att du haft en jävla tur. Att dessutom få den hemlevererad 23 mil låter ju ofatattbart.

Många säljare resonerar att deras 125:a är så pass billig redan i utgångspriset så får de inte vad de begärt så låter de hellre den stå kvar i garaget. Så är fallet med den här 125:an. Ofta ägs de ju att personer som inte nödvändigtvis måste sälja o att de 5.000 - 10.000 kronor de får för sina hojar varken är till eller ifrån, om du förstår hur jag menar!??

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Btw, vill minnas att Biltemas olja är Statoil olja på samma sätt som BP är Castrol. Texaco, PREEM och Havoline är samma olja. Mobil1, Agrol och Exxon sägs vara samma olja. Även Q8 har något samband med Agrol som jag ännu inte har fattat vad. :hihi

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
betalade handpenning 500kr i benzin för få den leverat hem. ok det.. biltemas hel syntetisk tvåtaktolja ok den för en 22år gammal hoj.. gör så kolla blocket kolla när dom har lagt in annonse ex en månad gammal annons ska snart förnys jo. fråga allmen på mc dvs , fel bes däck skick osv.. sen fråga om bvsa. ex för din son önskar en sånt bla bla bla kolla om säljaren är förhandlingsbar me andra ord.. provkör en mil eller så. funkar allt bromsor ljus mätare skicket på drev kedja mm mm bägar begär dom ex 8000kr säg har 7200 kr tar du det.. en 22åres mc max 10000kr.....

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
motorolja vist finns det på en 125 mc hoj. tvåtakt.... växellåda olja 10/40 motul eller statoil racing.eller havoline .

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
betalade handpenning 500kr i benzin för få den leverat hem. ok det.. biltemas hel syntetisk tvåtaktolja ok den för en 22år gammal hoj.. gör så kolla blocket kolla när dom har lagt in annonse ex en månad gammal annons ska snart förnys jo. fråga allmen på mc dvs , fel bes däck skick osv.. sen fråga om bvsa. ex för din son önskar en sånt bla bla bla kolla om säljaren är förhandlingsbar me andra ord.. provkör en mil eller så. funkar allt bromsor ljus mätare skicket på drev kedja mm mm bägar begär dom ex 8000kr säg har 7200 kr tar du det.. en 22åres mc max 10000kr.....
Får nog gissa mig till att det inte är så vanligt att privatpersoner levererar hojar 23 mil. Gissar att du gjort en mycket bra affär. Men får jag fråga... var du och provkörde den? Varför tog du inte med den hem på en gång?

Att butiker levererar hojar är ju däremot bra mycket vanligare. Dom har väl något företag i Sverige som just sköter detta med leveranser av hojar om inte köparen har möjlighet att komma o hämta den själv.

Jag har själv en gammal skattebefriad Yamaha XJ400 -82 i superfint originalskick. Kommer någon och lägger upp xxx antal tusenlappar så säljer jag den. Får jag inte exakt det beloppet så behåller jag den. Är inte i behov av pengar men däremot av utrymmet som sådant. Men jag prutar inte en krona på mitt utgångspris. Misstänker att det finns alltför många hojägare som resonerar likadant. Värdeminskningen är ju noll utan snarare stiger de lite lite lite i pris varje år. :tummenupp

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
motorolja vist finns det på en 125 mc hoj. tvåtakt.... växellåda olja 10/40 motul eller statoil racing.eller havoline .
Ahhh... trodde du menade motorolja. Jo självklart finns det växellådsolja i en 2-taktare men den är ju inte så livsavgörande om den stått 2 - 3 år oanvänd. Då är det ju bra mycket värre med en 4-taktares motorolja. Mororolja/växellådsolja bryts ju ner med tiden bl a av luftföroreningar och luftfuktighet. När det gäller motoroljan för smörjning i en 4-taktare är den ju livsviktig. När det gäller växellådsoljan i en 2-taktare är den ju inte så jävla viktig. Mest viktigt är ju att det finns olja i rätt mängd. Växellådsoljan i en 2-taktare utsätts ju inte för några tryck eller liknande. Man kan ju jämföra det med bilar. De flesta (manuella) bilar fylls med växellådsolja innan de säljs nya. Den oljan hänger med under hela bilens livslängd tills den hamnar på skroten flera decennier senare. :)

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
ja var och prov köra den på vägen hem från öland... var tre dagar där på semester. körde bil kunna inte båda köra bil och mc på en gång.... växellåda olja på mc bytt minst två ganga om året... vår - höst...

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
ja var och prov köra den på vägen hem från öland... var tre dagar där på semester. körde bil kunna inte båda köra bil och mc på en gång.... växellåda olja på mc bytt minst två ganga om året... vår - höst...
Byter du växellådsolja två gånger per år? Efter hur många mil i snitt?

En fråga rent allmänt. Service manualen rekommenderar vanlig motorolja 10W30 i växellådan. Jag har några oöppnade dunkar ren mineralolja Mobil 1 Super Rally Formula 10W40. Funkar den eller jag jag satsa på 10W30?

serviemanual2.png

Större bild: http://img818.imageshack.us/img818/4817/serviemanual2.png

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
10/30 var en mer vanlig olja på 60/70talet. lite svår att få tag på nu om dagar. 10/40 går bra att bruka. jag byttar olja vår och höst.. då vet jag det är lagom färsk olja på motoren bäst det tycker jag :rock spelar gitarr jag heayv metal.. har dom sista dagar övat in numret bandit med burning life bra låt:musik

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Oj, här har det varit aktiviteter!
Som svar på TS fråga tidigare i tråden så var det en TZR -89 jag hade.
Detta var innan det fanns strypningar på 125 cc så jag hade inga problem med sånt.
Toppfartsmässigt så var den lite långsammare än nyare hojar (tex Suzuki, Aprilia, och Cagiva Mito) men med lite sjysst hemmatrim och nytt avgas så accade den ifrån ovanstående upp till ca 120 km/h.
Toppfarten var ca 160-170 riktiga km/h.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
kör själv me 10/40 motul olja funkar bra. min honda nsr r jc20 gör ca 0 till 100 på 5,5 sek. gps mätt topfart 183 km/t kör me jolly moto rör plus 34mm förgasssare. 0,60 milen bensinförbrukning.. hyffsat...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...