2446052 Jo det var rätt omtumlande, har inte klättrat mycket innan, i synnerhet inte med linor och så, bara testat på vägg en gång här hemma. Det var skrämmande men kul att lita på utrustningen och den nyförvärvade kunskapen på ett så påtagligt sätt som det ändå innebär mer man bokstavligt talat hänger sitt liv på det. Även glaciärvandring var lärorikt trots stegjärn och säkerhetslina. I glaciärernanas finns ofta Crevacs, dvs sprickor i glaciererna. Ofta överbryggade med försåtliga snöbryggor. Kort och gott så insåg jag att utan guide på de höjderna så hade jag sannolikt varit rökt. Det var också flera som gick i massiven utan guide som fick flygas ned med per helikopter efter att de hamnat i nödsituation.
Nåväl, det var rätt kul, men tre toppar på lite drygt en vecka känns i kroppen. det vbar dock ett bra sätt att succesivt ackumulera höjdvana. Trodde inte att det skulle bli Mont Blanc på slutet, det var ju mest ett mål om väder, ork mm stämde, så jag blev lite förvånad när jag helt plötsligt fann mig ståendes på toppen. Men för att inte spä på hedningaryktena kring oss nordbor så beslöt jag efter en inre kris att avstå ollningan och istället, helt svenskt, lägga in en ny snus och deponera den gamla. Försökte även bjuda några av de kringstående men de ansåg sig redan tillräckligt yra av den tunna luften.Katoliker?
Kollade även efter Njelgers spyor på toppen men såg platt intet. Måhända har det snöat sedan kullen sist skändades av SH.
Blev fö djäkligt sugen på att elda ur HD:n där nere på serpentinvägarna, vilket akustik det skulle bli när man dönar mellan alpväggarna dessutom!
Ortsbefolkningen åkte mest motard/offroad, och det dånade ju rätt fint det med trots att det bara var 600 cc. Så jag är lite svältfödd på V-twin-ljud nu. Ska ned till garaget och vecka sothoran nu efter min brunch
Går åskbocken som hon ska? det ska ju vara bra hojväder nu en tid!!
/J