För Varm

elak jävel

Bannad
Gick med
8 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
zx7r
har ett problem med min zx7r-97 när jag glider i stan har hojen en förmåga att lätt bli för varm typ nästan kokar,fläkten går förvisso på men sent, vid nästa rödlyse så går den mot d röda igen. (fan ) ska inte en hoj ligga på normalt även en varmdag`s statsglidning:confused:
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Jag hade samma problem med min R1 ett tag. Tömde då kylvätskan och hällde i rent vatten bandat med nån vätska som hjälper kylningen på ngt vis (bättre ledningsförmåga?). Kommer dock inte ihåg vad det var men borde inte vara så svårt att hitta...
 
Last edited by a moderator:

axelsson_vpg

Guest
hur varm blir den? min gixxer blir då uppmot 108C om man är i staden för länge..!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
(spamma inte i teknikforumet!)

Du har troligen ett kylsystem som inte gör sitt jobb. Kan vara för att den är igenomsatt med skit. Eller så har du en massa luft i systemet.
 

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
umeå
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Cbr 1000 Rr

hur varm blir den? min gixxer blir då uppmot 108C om man är i staden för länge..!

har nyköpt en cbr 1000 rr, den går åxå väldigt varm, åxå däremot 105C vid stadskörning :s ca 80C när man ligger efter vägen så att säga.. normalt???
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3024997 Jag hade samma problem med min R1 ett tag. Tömde då kylvätskan och hällde i rent vatten bandat med nån vätska som hjälper kylningen på ngt vis (bättre ledningsförmåga?). Kommer dock inte ihåg vad det var men borde inte vara så svårt att hitta...
Glykolen hjälper till att hålla rostfritt & rent i systemet så att köra på rent vatten är inte att rekomendera. Är nog waterwetter du har använt. Gör föga skillnad, se http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159441
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
har nyköpt en cbr 1000 rr, den går åxå väldigt varm, åxå däremot 105C vid stadskörning :s ca 80C när man ligger efter vägen så att säga.. normalt???

På min 954 så har jag samma tempraturer som du har. Men Jag brukar inte komma över 100 grader vid statskörning. Fläkten går igång vid 100 och sedan blir den inte mycket varmare. Har för mig att cbr1000rr fick bättre kylsystem än 954 när den kom.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
har nyköpt en cbr 1000 rr, den går åxå väldigt varm, åxå däremot 105C vid stadskörning :s ca 80C när man ligger efter vägen så att säga.. normalt???

säkert inga problem. ligger man å fiskör i stan så kyler ju inte vindraget mycket. då blir ju hojen varm och så slår fläckten igång runt 100-105 grader
 

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
umeå
Hoj
Honda CBR 1000 RR
säkert inga problem. ligger man å fiskör i stan så kyler ju inte vindraget mycket. då blir ju hojen varm och så slår fläckten igång runt 100-105 grader

ok, ja jag hörde aldrig nå flkäktljud men de är ju då så mkt annat som lever om, satt å försökte lyssna efter den men =/
får kanske ta och undersöka saken imorgon...

sen har jag en annan sak; en gaffeln läker lite olja, går det på garantin månne?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
ok, ja jag hörde aldrig nå flkäktljud men de är ju då så mkt annat som lever om, satt å försökte lyssna efter den men =/
får kanske ta och undersöka saken imorgon...

sen har jag en annan sak; en gaffeln läker lite olja, går det på garantin månne?

6oorr går fläkten igång vid 106... det är när tempen ligger bortåt 115 som du ska oroa dig ordentligt..

Läckande packboxar är vanligt problem på dedär.. går ej på garanti vad jag vet...
 

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
umeå
Hoj
Honda CBR 1000 RR
6oorr går fläkten igång vid 106... det är när tempen ligger bortåt 115 som du ska oroa dig ordentligt..

Läckande packboxar är vanligt problem på dedär.. går ej på garanti vad jag vet...

ok surt =/ få va till norrlands mc imorgon å höra vad dom säger, borde ju ändå....... om inte annat ska jag se till attt säljaren står för't. köpte den för 3 dagar sedan.
är det avancerat/kostsamt ingrepp?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
ok surt =/ få va till norrlands mc imorgon å höra vad dom säger, borde ju ändå....... om inte annat ska jag se till attt säljaren står för't. köpte den för 3 dagar sedan.
är det avancerat/kostsamt ingrepp?

Runt 2000 skulle ja tippa på...

Passa på att kolla efter lite va de skulle gå påatt Öhlinskitta gafflarna...
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Kan ju tillägga att i instruktionsboken för ZX9R så varnar de för att köra på tomgång mer än 5 min då motorn kan bli överhettad. Med andra ord så är inte kylaren och den lilla fläkten dimensionerad för körning utan vinddrag.

Vet inte exakt hur det ser ut på din men jag blir inte förvånad över att min blir varm snabbt i köer.

MVH

/Leo
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
6oorr går fläkten igång vid 106... det är när tempen ligger bortåt 115 som du ska oroa dig ordentligt..

Läckande packboxar är vanligt problem på dedär.. går ej på garanti vad jag vet...

115 grader är nemas andreas. varningslampan för för hög värme tänds på min först vid 120 grader och den tänds en bit innan det börjar bli kritiskt:tungan
 

frelar

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Partille
Hoj
-
Är inte det där ganska normalt på i princip alla hojar? Min hoj går vid långsam stadskörning/kö under längre tid (~5min) upp till kring 105 grader sen går fläkten igång och tar ner tempen. Hade tidigare en GSXR750 -98 som betedde sig exakt likadant.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
har samma problem med min R1a efter bytt kylar lock , visade sig att jag fått fel och att det inte höll trycket ... pissade ut kylarvatten när man kört lite i stan ... och tempen var uppåt 100 grader ...
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
har samma problem med min R1a efter bytt kylar lock , visade sig att jag fått fel och att det inte höll trycket ... pissade ut kylarvatten när man kört lite i stan ... och tempen var uppåt 100 grader ...

Min R1-06 har också extremt hög temp i stadskörning. Har varit med om 109 grader sen ville jag bara ut på motorvägen för att fläkta av den. Jag måste köra över 50km/h för att den inte ska stiga för mycket. krypköra i 30 fungerar inte och rödljusstopp ska vi inte tala om :gnissla
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
förr vart min zxr jäkligt skum.. men min fläkt gick mest hela tiden.. ibland även i fart.. då har man probs :tungan
löste de genom att gå igenom hela systemet, spola ur kylarn o använde nåt medel får o släppa skit i den. kom faktiskt ut lite godsaker.
sen bytte jag vattenpump för min såg väldigt dålig ut o jag hade en liggandes. :) vart kalas efter det..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top