Förbättra bromsar KTM 690e 2007?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag är ute efter bättre bett i bromsarna i min KTM 690 enduro som är utrustad med motardfälgar och original bromsskiva, ok och pump.

Finns det färdiga kit som fungerar direkt på befintlig bromsskiva (300mm)? vad finns det annars för alternativ?

mvh

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Finns väl drivor med bromskit till just KTM ;)

Rimligtivs köper du det som sitter på 690 motarden, med vettiga belägg kommer det räcka gott.

eBay är nog din vän...

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
större skiva, 320mm
Distans till oket.
Nya bromsklossar.

Då har du gjort en markant förbättring :banana

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Tack för svar! har letat en del på ebay osv, men jag fattade inte att bromsoket passar från 690 smc (r) Är inte det oket radielt monterat? går det i så fall att lösa med distans?

Är det någon som sitter på ett färdigt kitt med pump, ok och eventuellt skiva så får ni gärna höra av er!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Tack för svar! har letat en del på ebay osv, men jag fattade inte att bromsoket passar från 690 smc (r) Är inte det oket radielt monterat? går det i så fall att lösa med distans?

Är det någon som sitter på ett färdigt kitt med pump, ok och eventuellt skiva så får ni gärna höra av er!
Stämmer att det är radiellt monterat på R och för att du skall få det att passa på din E så måste du byta gaffelben.

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Stämmer att det är radiellt monterat på R och för att du skall få det att passa på din E så måste du byta gaffelben.

eller åtminstånde nederdelarna, -onödigt mycket jobb.
Bättre skaffa ok som passar till gaffeln.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Tack "Busaberg" för tipset! Jag budade hem kitet från ebay, fick hem det i veckan och har idag monterat det. Allt passade utan distanser osv :)

Så här blev resultatet
IMAG0697.jpg

Före
IMAG0695.jpg

Bara hoppas på lite värme så man kan testa bromsverkan fullt ut. Har bara kört ett par kortare vändor idag. Blev en rejäl förbättring. återstår bara att byta bromsvätskan också.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...