förbättra en YZF-R125 till våren??

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
hej det är så att jag just har köpt en YZF-R125 yamaha. och jag har inte tänkt att köra något tills våren men nu när jag har lite extra jobb. så tänkte jag att man kan förbättra lite och med finns något att förbättra,

som jag har förståt är att man ska byta avgasrör och reghållaren men finns det något annat man kan byta
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Backspeglarna, ensits-cuts om den inte redan har det, fetare däck, fälgstripes om man känner för det.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Inbyte till 600cc;)

Nä men om du ska lägga pengar på något så kom ihåg att OM du ska sälja den om 1-2 år får du knappt igen något på tillbehören. Går ju byta hur mycke som helst egentligen: handtag, broms o kopplingsgrepp, fälgstripes, ljuddämpare, helsystem, förgasare, luftfilter, bestyckning, speglar, blinkers, miniskylthållare, xenon lyse osv=D
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Lägg inga direkta pengar på den, för du får ändå inget extra för den när du skall sälja den så Spara pengarna tills du ska köpa en mellan hoj istället.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Lägg inga direkta pengar på den, för du får ändå inget extra för den när du skall sälja den så Spara pengarna tills du ska köpa en mellan hoj istället.

Lägger man 40k på en 125:a så bryr man sig nog inte om man får tillbaka pengarna man la ut på fälgstripes eller inte...

Klart du ska moda, kolfiber slipon kanske?
 

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
det jag menade med förbättra vara tophastigheten och acceleration.
turbo låter intressant men finns det någon så liten så den inte spränger motorn?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Eller också står man ut och kör på. Så jäkla sur är den väl ändå inte. Kan vara bra att "börja lagom" istället? Alternativet är att byta till en 2-taktare.

2 år till mellankort går fort...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
det jag menade med förbättra vara tophastigheten och acceleration.
turbo låter intressant men finns det någon så liten så den inte spränger motorn?

trimkammar, större cylinder, öppnare filter och avgas,bänkning och eventuellt annan förgasare. Det är väll ungefär vad du kan göra. Men är det värt det? Knappast...
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
YZF125 trim

Finns 54mm (MX135), 57mm (FAzer 150), 58.5mm och 60mm (bägge sista från TDR) cyllar. Sen kan man special beställa 63.5mm cylle from Singapore eller Thailand som med 6mm stroke pinne ger modiga 205cc. Det mesta jag sett ur en 205a är 24hk på hjulet men då är det 'fullrace' dvs 14:1 i komp,FCR35 och mycket vassa kammar.
60mm (166cc) cylle, en lite vassare kam, portning/planing av topp,ombetyckning + ett bra avgas kan vara en bra medelväg. Brukar ge ca 13.5-14.5hk på slangen...

På bild min Spark MX135 med 60mm cylle, mild trimkam, portning, 10.9:1 i komp, ombestyckad Mikuni 24mm 'ovalslide' och ett avgas som ger bra vrid.
Ca 13hk och toppar lätt 140km/t...
Cylinder och topp passar rakt av på YZF125...
 

Bifogat

  • DSC00352.JPG
    DSC00352.JPG
    188.8 KB · Visningar: 62
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top