Det är så enkelt att du får ta konsekvenserna av att inte öppna posten när den kommer. Om man kom undan så enkelt skulle inte en jävel öppna en räkning.
Anledningen att de höjde kan jag mycket väl tänka mig är för att de inte är intresserade av kunder som ställer av och på hojen oavbrutet.
För att du ska slippa bli av med hojen nästa gång, "sälj" den till en släkting eller polare och "köp" tillbaka den igen, så hävs försäkringen.
Att ta konsekvenserna av att inte öppna posten, sure, men de har fortfarande inte meddelat mig PÅ NÅGOT SÄTT höjningen förens 2 dagar efter påställningen. Jag har ställt på hojen en dag, körde en tur med min far och ställde sedan av den eftersom jag opererades dagen efter. Sedan ville min far låna MC:n eftersom vi hade besök från USA och han lånade ut sin till dem, då fick han låna min, allt godkänd och enligt befintliga villkor hos bolaget (ingen sa någonting om en höjning med typ 500%). Jag har alltså ställt på den en gång, sen ställt av den dagen efter, några veckor senare ställde jag på den igen och då ville de ha 500% mer i försäkring(fortfarande inget meddelande om höjda kosnader). Det är knappst att ställa på och av den oavbrutet. Jag vill också tillägga att jag har varit kund hos bolaget i 8 års tid, haft 6 hojar reggade och betalade, 3 bilar, olycksfallsförsäkringar, hemförsäkringar och vuxenförsäkringar. Inte en enda gång har jag behövt få några pengar från bolaget för mina bil/mc försäkringar. Jag har bara betalat och gjort dem feta och nöjda. Dock fick jag åberopa hemförsäkringen då någon snodde min cykel...
Det åligger f-bolaget att skriftligt och innan ändringen träder i kraft informera dig om saken, samt motivera varför premien ändras under innevarande avtalsperiod. Har de skött den delen så tror jag du får svårt att hävda någon rätt gentemot bolaget. Har de däremot inte gjort detta utan du får reda på det först efter att du ställt på hojen så tror jag du har möjlighet att få rätt. Får du inget gehör hos bolaget ifråga så kan du alltid ta kontakt med Konsumentvägledningen i din kommun för rådgivning.
Konsumentvägledningen låter som ett bra tips! De har inte meddelat mig om någon ändring. endast ändrat summan i en förvillande mäng papper och villkor som skickas ut.
Av registreringsbeviset framgår om hojen är strypt eller ej. Såldes hojen som strypt & du därför fick den låga försäkringspremien? Var fick FB uppgiften om att strypningen var borttagen? Antagligen från samma reg. bevis som du fick året efter. Men skulle det vara så illa att hojen är reggad som strypt fast strypningen var borttagen vid köp är det en sak du får lösa med säljaren.
Men att montera & ta bort strypning ska ske på auktoriserad verkstad för att sedan typbesiktiga den till den nya effekten.
Tyvärr är det mycket fusk med strypta hojar, bara på detta forumet finns flera trådar där man diskuterar hur man tar bort strypningen.
Själv har jag aldrig förstått vitsen med att strypa en hoj säg att du har ett A2 kort med begränsning på 35 kW = 47.586 hk det finns massor med roliga hojar som matchar det kravet/begränsningen.
Eller om det är billig försäkring du eftersträvar så finns även där mycket att välja mellan.
Nu är ju inte VTR 1000F ett effektmonster med 110 hk & 96 Nm, så jag begriper inte den premiehöjning du fick, jag menar 43K är det ingen som betalar oavsett hoj .Måste ses som en markering från FB att de ej vill försäkra din hoj.
Slutligen ska du självklart betala din skuld på 1300kr så att du inte får en betalnings anmärkning - det är det inte värt oavsett ven som har rätt. Du kan ju alltid försöka kräva dem åter senare.
Jag har som sagt varken monterat eller tagit bort någonting på hojen. Jag kan dock tillägga att jag provade att "beräkna" sex andra VTR av samma årsmodell (98) på samma bolag, i samtliga fall fick jag precis samma summa, 6522kr /helår/helförsäkring, varför jag då ska betala 43k är mig helt oförståeligt, alla dem var besiktigade på den kw som de alltså ville ha 43k av mig för.
Min post kan bli liggande någon dag eller två ibland om den ser tråkig ut men framför allt så kan man ju vara på resa ett par veckar utan att komma åt sin post så att meddela en prishöjning med så kort varsel är ju ändå ganska olämpligt. Nu brukar försäkringsbolag vara ute i väldigt god tid och jag misstänker att TS inte läst sina villkor ordentligt men men...
Ja, jag råkade faktiskt vara borta nästan en vecka där när posten kom, därför tog det 10 dagar innan jag öppnade brevet (var borta 7, men det är väl också ovesäntligt). Alla de besked de skickar ut återfinns på min personliga sida och där finns inte ett enda brev om att de höjt försäkringen. Förutom att summan ändrats, men det har alltså kommit i efterhand, efter att jag ställt på den. Jag har alltså inte kunnat ta ställning eller yttra mig ang en ev. höjning.
Aldrig någonsin, under mitt 36-åriga liv, hört om någon som gör så så jag anar att det är rätt ovanligt.
..men det var tydligen ovidkommande.
Då måste du vara rätt insnöad. Har du verklien ALDRIG hört talas om någon som inte öppnar och lusläser all post som kommer samma dag/minut/sekund skiten dimper ner i brevlådan? Jag bevarar all min post i olika pärmar och har stenkoll på vad som kommer. Men ska man för fan inte få vara bortrest ett par dagar utan att bli bankrutt av privata jävla skurkar till försäkringsbolag?