Förbereda kåpor för lack

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Ska lacka över kåpor som har en massa lack på sig. Vad är bästa sättet att grunda så stackars lack-människan får ett hyfsat lätt jobb? Våtslipat ner gamla lacken lite smått men inte så mycket, kan nån ge mig en uppfattning hur matt man ska slipa den? Lagom grovlek på våtslippapper för att det ska bli lagom matt men ändå inte repigt så det blir fult sen?

Och var köper jag lack till färgspruta i Stockholm?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag brukar ta 240 papper och sen 400 efter det. Ska du bara matta av det räcker 400. Behövs inte mycket slipande. Bara så det blir matt. Viktigaste är kanske att lagningar, stenskott, repor osv blir bortslipade. Sånt kan synas betydligt mer efter att man lackat. Ju bättre grundjobb ju bättre slutresultat.
 
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
don_tomazo skrev:
Låt lackeraren sköta det där själv. Han kommer förmodligen inte vara helt nöjd med ditt jobb endå när du är klar.

Han är inte van vid att lackera plastkåpor och gör det hela gratis så grundjobbet är mitt. Tyvärr. :D
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Axxexs skrev:
Jag brukar ta 240 papper och sen 400 efter det. Ska du bara matta av det räcker 400. Behövs inte mycket slipande. Bara så det blir matt. Viktigaste är kanske att lagningar, stenskott, repor osv blir bortslipade. Sånt kan synas betydligt mer efter att man lackat. Ju bättre grundjobb ju bättre slutresultat.

Ungefär så jag gjort, då är jag på banan iaf.

Utseende börjar jag så smått ge upp på, hade mycket högre ambitioner i höstas, sen blev det vinter och nu är det mest 'bli klar' som känns prio. Fan. :D
 

Ploppen

Länge leve fotfolket!!!
Gick med
23 May 2003
Ort
Å-berga
Hoj
Gixxer SVART K5, IDM K6 Yoshimura, ERF K5 full kittad:)
Hej...
När man ska lacka plastdetaljer så är det okey att sluta slipa med 400 papper, glöm dock inte att på rena plastytor ska man ha plast grund( lacken fäster inte lika bra på ren plast!). Ska du göra det på ett korrekt sätt så får du inte hoppa över ett "papper", alltså slipar du med 240 så ska du köra med 320 sen 400:) Men det handlar bara om hur bra du vill ha det! Slipa ett kåpset med typ 1200 eller 2000 papper gör man bara om du ska ha kvar färgen men bara lägga ny klarlack... GLAD PÅSK på er
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ploppen skrev:
...
glöm dock inte att på rena plastytor ska man ha plast grund( lacken fäster inte lika bra på ren plast!).
...

Det gäller väl bara för termoplast och inte för härdplast?
 

Ploppen

Länge leve fotfolket!!!
Gick med
23 May 2003
Ort
Å-berga
Hoj
Gixxer SVART K5, IDM K6 Yoshimura, ERF K5 full kittad:)
Axxexs skrev:
Det gäller väl bara för termoplast och inte för härdplast?


Man lägger alltid plastgrund på rena plastytor, men sen är det ju olika beroende på vilket fabrikat man lackar med. Men det handlar bara om hur bra man vill ha det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top