förbjud alla tunga hojar...

Diversion

Guest
Lime skrev:
Jag förstår känslan jone... och jo... jag har roligt när jag kör men jag skulle vilja ha lite roligare så därför är Bumsen till salu...

Har kollat lite på motionen och det går inte att ensidigt förbjuda motorcyklar eller något annat fordon enbart i Sverige. Detta kan jämföras med att Sverige inte ville ha in de s.k. EU-mopparna men eftersom det stider mot EU's regler för konkurrensutsättning av marknader så kunde inte Sverige komma undan.

Vad som däremot är mer alarmerande är att det finns ideer om att ändra skatten på motorcyklar med mera pulver...

Konstigt miljön skall ju betalas genom bensinskatten. Vägskatten är ju vad jag förstår i första hand till för att finansiera nybyggnad av vägar samt underhåll. En R1 sliter ju inte mer på vägen än en 750 från -82. Skall vara roligt att se deras argument.

Som vanligt när det gäller staten ändrar man väl policy och regler när det passar...

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
En 18-årsgräns för s k lätta motorcyklar, körkort över huvud taget för EU-mopeder - med 18-årsgräns om inte trimmandet avskaffas - och ett förbud mot de riktigt stora motorcyklarna vore en rimligare tingens ordning. En översyn av reglerna för körkort vore därför önskvärd.

Kan vi säga annat än

Bifogat

• motto.jpg
    motto.jpg
    30.8 KB · Visningar: 238

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Re: Re: Re: Re: förbjud alla tunga hojar...

Fredrich skrev:
Problemet med isolation är att världen utanför inte bryr sig om du vill sitta för dig själv, den utvecklas ändå.
Bakterier muteras och gamla vaccin blir verkningslösa.

När du sedan efter kanske tio år åker på en, som dom i
världen utanför kallar, vanlig förkylning - då är det kört för dig. Du kolar på stället.

Nope, tvärtom - exponera dig och få så många
sjukdommar som möjligt. Detta leder till att din kropp
fixar framtida malaria-infektioner som om dom vore en
två-dagars-förkylning. :fakta

Du har rätt att isolation inte är bra. Men det jag menar är att spridningen kan gå för fort. Stora grupper av individer skapar nya sjukdomar fortare och nu lever vi i princip i "samma lägenhet".

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Var ju bara tvungen att maila galningen, om det är av intresse så bifogade jag texten sist i inlägget.

Hon måste väl nästan hållit på att bli påkörd vid ett övergångsställe, eller sett ghostriderfilmen på sonsonens dator eller något sådant? Med tanke på hennes kunskaper måste det väl hänt något dramatiskt för att hon skulle kliva in på kontoret och tänka "Idag skall jag skriva en motion om att förbjuda motorcyklar".

Sista paragrafen var ett försök att få henne att höja blicken lite, det går ju inte att förbjuda allting som är lite farligt/onödigt. Mycket som är roligt är faktiskt ofta åtminstone lite farligt, och vi kan väl inte alla rulla ihop oss i en hög med bomull, gömma oss i ett hörn, och vänta på att dö av ålder, eller? Därmed inte sagt att jag lever efter något slags die-young-leave-a-pretty-corps ideal, långt därifrån. Hur som helst, så innan någon stackars ryttare hoppar på mig över att jag försöker förskjuta hennes fokus till ridsporten så kan jag meddela att jag också rider häst :D

Och har DU någon synpunkt, gnäll inte här på forumet bara, skicka ett mail och säg "Ditt förslag är dåligt, för utförligare resonmang, läs ett annat av alla dina mail." Vi lever i en demokrati, håll den levande annars självdör den. :tummenupp

-----------------------
Hej Tone,

Eftersom det kan vara svårt att få igenom ett tonläge i ett mail så vill jag till att börja med påpeka att följande är sagt i ett trevligt tonläge. (Utifall att det skulle råda tvivel någon gång).

Sakfelen i din motion (påståenden) angående ett förbud mot motorcyklar är så många att jag inte ens vet vart jag skall börja. På sätt och viss är det skrämmande att allas vårat land styrs av personer som lägger motioner i frågor de har så uppenbart liten kunskap inom. Men visst, det är väl en demokratisk rättighet att få lägga en motion om vad man vill.

Tyvärr är dock allt det onödiga arbete som skapas av horribelt genomtänkta förslag ett väldigt slöseri med offentliga resurser. Och för den delen även privata resurser, eftersom människor som jag själv finner det nödvändigt att skriva ett mail mitt i natten för att försöka höja nivån på riksdagens arbete.

Det är sorgligt när man skaffar sig folkvalda, och ändå måste göra jobbet själv. (Det sista var ett skämt, du får skratta. Kom ihåg att tonen alltid är hjärtlig här i mailet).

Nu litar jag till att mina medtrafikanter upplyst dig om de konkreta felaktigheterna, själv ville jag bara göra min röst hörd. Och därmed visa att jag är en av de över 200'000 väljare som undrande höjer på ögonbrynen över detta förslag.

För övrigt anser jag att ridsport är mycket farligt och många unga, inte ens myndiga, flickor/kvinnor (och för all del pojkar/män) får sitt liv förstört när de försöker hantera en svårstyrd best på upp till ett halvt ton. Kanske ett förbud där skulle göra större samhällsnytta? Bara en tanke.

Trevlig helg!

/G
....................................

Last edited:

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
SSB skrev:
Var ju bara tvungen att maila galningen, om det är av intresse så bifogade jag texten sist i inlägget.

Oj! Jag kan ju säga att mitt brev till henne inte var lika snällt. Utan att vara allt för oförskämd så skällde jag ut henne och ifrågasatte hennes kunskaper i ämnet...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
SSB skrev:

Hon måste väl nästan hållit på att bli påkörd vid ett övergångsställe, eller sett ghostriderfilmen på sonsonens dator eller något sådant? Med tanke på hennes kunskaper måste det väl hänt något dramatiskt för att hon skulle kliva in på kontoret och tänka "Idag skall jag skriva en motion om att förbjuda motorcyklar".

Sista paragrafen var ett försök att få henne att höja blicken lite, det går ju inte att förbjuda allting som är lite farligt/onödigt. Mycket som är roligt är faktiskt ofta åtminstone lite farligt, och vi kan väl inte alla rulla ihop oss i en hög med bomull, gömma oss i ett hörn, och vänta på att dö av ålder, eller? Därmed inte sagt att jag lever efter något slags die-young-leave-a-pretty-corps ideal, långt därifrån. Hur som helst, så innan någon stackars ryttare hoppar på mig över att jag försöker förskjuta hennes fokus till ridsporten så kan jag meddela att jag också rider häst :D

Och har DU någon synpunkt, gnäll inte här på forumet bara, skicka ett mail och säg "Ditt förslag är dåligt, för utförligare resonmang, läs ett annat av alla dina mail." Vi lever i en demokrati, håll den levande annars självdör den. :tummenupp

-----------------------
Hej Tone,

Eftersom det kan vara svårt att få igenom ett tonläge i ett mail så vill jag till att börja med påpeka att följande är sagt i ett trevligt tonläge. (Utifall att det skulle råda tvivel någon gång).

Sakfelen i din motion (påståenden) angående ett förbud mot motorcyklar är så många att jag inte ens vet vart jag skall börja. På sätt och viss är det skrämmande att allas vårat land styrs av personer som lägger motioner i frågor de har så uppenbart liten kunskap inom. Men visst, det är väl en demokratisk rättighet att få lägga en motion om vad man vill.

Tyvärr är dock allt det onödiga arbete som skapas av horribelt genomtänkta förslag ett väldigt slöseri med offentliga resurser. Och för den delen även privata resurser, eftersom människor som jag själv finner det nödvändigt att skriva ett mail mitt i natten för att försöka höja nivån på riksdagens arbete.

Det är sorgligt när man skaffar sig folkvalda, och ändå måste göra jobbet själv. (Det sista var ett skämt, du får skratta. Kom ihåg att tonen alltid är hjärtlig här i mailet).

Nu litar jag till att mina medtrafikanter upplyst dig om de konkreta felaktigheterna, själv ville jag bara göra min röst hörd. Och därmed visa att jag är en av de över 200'000 väljare som undrande höjer på ögonbrynen över detta förslag.

För övrigt anser jag att ridsport är mycket farligt och många unga, inte ens myndiga, flickor/kvinnor (och för all del pojkar/män) får sitt liv förstört när de försöker hantera en svårstyrd best på upp till ett halvt ton. Kanske ett förbud där skulle göra större samhällsnytta? Bara en tanke.

Trevlig helg!

/G
....................................

Just LUV sarcasm!!!
:bow :tummenupp :bow

BRA skrivit och med bitsk underton!!
Hoppas nu bara budskapet nådde fram..............................
:rolleyes:

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Svar?

Jag har också mejlat Tone men något svar har jag inte sett till ännu. Så fårt nån får svar, upp med det här snälla!

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Den där gamla surtanten kan nog inte stava till mc! Men hennes fuckade sosskollegor som också fick sitt mckort helt utanvidare kanske kan göra det. Det jag menar är att ingen vill gräva sin egen grav. Fast politiker kanske inte gör något som är kul???

Varför inte lägga in en motion om att alla gamlingar ska göra nytt förarprov på sitt mckort? Det skulle med tanke på åldern på politikerna inte ens dyka upp som en tanke! Kan man köra så är det ju inge problem... :fakta

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Någon som fått svar ännu? Eller är hon "svår att nå" för tillfället?

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
:tummenupp
Jag har fått mail från tanten.
Enligt detta är förslaget förpassat dit det hör hemma, dvs papperskorgen.
Faran över, för denna gång.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
men man vet ju aldrig, göran "toffeln" persson är säkert lite små kåt på en sån snygg brud(mmmm) och gör precis som hon säger :zpy

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Lord Melchet skrev:
:tummenupp
Jag har fått mail från tanten.
Enligt detta är förslaget förpassat dit det hör hemma, dvs papperskorgen.
Faran över, för denna gång.
Japp, och det var väl tur det. Men slappna för all del inte av, det kan komma fler vettvillingar med liknande idéer.

Förresten, jag har också fått svar av henne. Så här ser det ut.
(Har ni andra fått likadana? Får känslan av att detta är ett massutskick)

Hej!

Jag har inte svarat tidigare eftersom min motion har varit under
behandling i Trafikutskottet under samma tid som det strömmat in mail
till mig. Och jag tyckte det var bra att kunna tala om hur den blivit
behandlad. En sak är att skriva en motion, en annan sak är vad som
händer med den.
Mina skäl för att skriva motionen handlade enbart om trafiksäkerhet
och bland de många reaktioner jag fått finns också sådana som
bekräftar att här finns problem men att det är svårt både att ringa
in dom och att föreslå verksamma åtgärder. Så tyckte även
Trafikutskottet och min motion är avslagen.

Vänligen
Tone Tingsgård

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Gaffa-mannen skrev:
Japp, och det var väl tur det. Men slappna för all del inte av, det kan komma fler vettvillingar med liknande idéer.

japp, massutskick är vad det är, fick exakt samma...

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Gaffa-mannen skrev:

Japp, jag fick också det svaret.

Vilket i och för sig tyder på något positivt, om hon hade tid att svara oss alla personligen skulle hon ha aldeles för lite att göra för att få göra det på skattebetalarnas bekostnad.

Gå med i SMC! Enade vi stå, splittrade vi falla. Dessutom får man rabatt på Bilsport och MCs försäkring...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0