Förbjud skiten!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
KalleNorton skrev:
Så om man nu är genetisk fulländad (jävla uttryck...) betyder det att man ska acceptera att hundar kommer och hoppar upp mot en, medans hundens matte/husse står och tittar på?
jag kommenterade just det här med att han var allergisk. jag pratade inget om rädsla för hundar.

rädsla för hundar grundar sig i oförstånd.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alla ni som tycker att man skall åka ut på landet med hundarna.
Vart ska vi ta vägen då? Tror ni vi har landställen runtom som vi åker till 1 dag om året?

Våran hund är också väldigt skotträdd. Nu hör han alla tänkbara smällar och vägrar gå ut. Han står och skakar och när han ligger under sängen hör man hur hans ben skallrar mot golvet.
Jag tycker absolut att man ska få skjuta raketer, men inte 1-2 veckor innan nyår. Ta 1-2 dagar innan nyår och sälj grejerna så slipper djur och människor lida i onödan på grund av alla idioter som inte kan hantera grejerna rätt.
Jag ser snorungar i centrum som fyrar av raketer så att det ekar mellan lägenheterna. Säger man till får man väl skador för livet.

Vår hund fick lugnande. Visst blev han groggy men han skakade ändå under nyår och då var vi inte ens inne i stan och firade utan på landet (strängnäs)

Förbjud inte raketer men sälj dom 1 eller 2 dagar innan nyår eller uppfinn jävligt bra hörselskydd för djur!

Dr.Bike

Guest
Blip skrev:
Jo dina 2 cent. Jag ifrågasätter naturligtvis inte din yrkesmässiga erfarenhet på något vis. Men om jag som lekman inte skulle klara av att dra iväg en raket trots genomgången sprängutbildning i lumpen så har jag ingen som helst förståelse för att jag skulle klara av att köra hoj. Ändå är jag näst intill oskadd efter mina år på hoj.

JAG tycker att ditt resonemang haltar lite av det enkla skälet att du i ena stunden hävdar att det är småfjutt samtidigt som gemene man riskerar livhanken genom att dra iväg fjuttet.

Samma resonemang som du för rörande raketer är direkt applicerbart på hojåka.

Ja och nej, du läser inte allt jag skriver.

1. Ja det är småfjutt. = respekten avtar. MEN!! Detta småfjutt är ÄNDÅ tillräckligt för att orsaka stor skada. Det är DÄRFÖR det är farligt.
OCH: jodå, som jag sa, MAJORITETEN klarar av detta.
SÄRSKILT de som haft sprängutbildning i lumpen och insett effekterna av det hela. Kolla länken om rövraketen så ser du vilka jag menar. De MÅSTE skyddas från sig själva.

2. Om samma resonemang går att applicera på sporthojar? JA absolut! På allt i princip: Har du nödvändig behörighet, men inte den reella kompetensen spelar det ju ingen roll... så ja, att ha körkort är inte detsamma som att KUNNA.
Så i princip ja, men förbud? Nej.
Det jag säger är att i alla verksamheter lurar faror. Det är därför vi har utbildningar.
T.ex körkort. Och det är med den fomella kompetensen folk sedan ska ta ett EGET ansvar och visa mognad/laglydnad. DÄRFÖR är det ff (skall tilläggas) tillåtet att köra sporthoj.
Men.... förbudsivrarna står runt hörnet.
Att dödstalen är de lägsta någonsin är inte ett argument för dem, bara en andhämtningspaus innan de häller ny bensin på brasan.
De skiter i om NOLL människor dör av sporthojsåkande. De vill bara ha BORT dem ö.h.t så vad du och jag gör är därför viktigt: VI kan INTE köra i städer med öppna avgassystem, max hastighet genom byar på favvovägen osv ja du kan alla argument lika bra som jag.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
läste precis igenom hela tråden och jag ahr ett tips tips till nästa år som kan hjälpa (funkar för min katt iaf)
Rulla ner alla persienner och tänd alla lampor
Djuren reagerar på ljuset också och inte bara ljudet
Jag ahr gjort så i flera år på nyårsnatten om jag inte ska vara hemma

När det gäller hunden så är han inte skotträdd ett dugg, inte rädd för smällare eller raketer iheller (Jakthund)
Men, vad JAG är rädd för är att en smällare eller raket som kastas/riktas mot honom (vilket har hänt) ska skrämma honom så att han blir rädd för smällare och skott. Det kan hända (och har hänt andra) att smällen kommer så plötsligt och skrämmer hunden, och då är den jakthunden förstörd.
En bra jakthund har ett värde som en begagnad hoj ungefär, så det är lite synd om den ska förstöras av en missriktad raket/smällare (medvetet eller omedvetet spelar ingen roll)

Därmed inte sagt att jag vill förbjuda skiten, bara säger min mening

Rolfs dotter

Bits bara ibland! ;o)
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Alla på Racehouse! ;o)
Människor som aldrig ägt en hund verkar tro att det är en riktig piece of cake att avvänja en hunds rädlsa för fyrverkerier. Det är det inte.
Dessutom verkar vissa tro att det är hur lätt som helst att bara stänga in hunden inomhus och problemet är avlöst. Nope, inte så lätt det heller.

Vi har aldrig "daltat" med min hund när det gäller fyrverkerier, eller åska, men han är bokstavligt talat SKITRÄDD.
Minsta lilla smäll och han börjar skaka och trava runt där hemma, hoppar upp i badkaret och snurrar runt. Fine, om det nu bara är vid tolvslaget på nyår, det kan vi stå ut med, men när det börjas två veckor innan. :huvet
Han är vaken på nätterna, hittar ingenstans han är säker på. Vägrar gå ut, även om det så är ljust eller mörkt. Flåsar, pustar och frustar i tid och otid.
Just själva tolvslaget på nyår brukar spenderas i badrummet (där inga fönster finns) med hög volym på radion och torktumlaren igång.

Han är elva år gammal idag och jag är tveksam på att hans hjärta klarar så många nyår till. Han får en enorm hjärtfrekvens så fort det börjar smälla.
Lugnande har han fått ett antal gånger, men förra nyår höll han knappt på att vakna efteråt, så det ger vi aldrig honom igen.
Fint val man har - antingen dör han av sitt lugnande, eller så dör han av hjärtinfarkt.

Tänk gärna efter inann ni börjar smälla smällare och skjuta raketer i förtid.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Rolfs dotter skrev:
...Fint val man har - antingen dör han av sitt lugnande, eller så dör han av hjärtinfarkt.

Eftersom hunden blivit äldre (ändrad läkemedelsmetabolism) är det kanske en dosjustering nedåt som behövs snarare än att inte ge lugnande. :) Berätta för veterinären vilket preparat han fick sist, i vilken dos och hur han reagerade på det så blir det nog bättre.

Helt krasst, för att dra det hela till sin spets: Jag skulle hellre se min hund död av sedering än av stress... Fast det är ju förfärligt om det skulle gå så illa.

Effekten av det lugnande är mycket bättre om man ger det innan hunden stressat upp sig. Det underlättar ju planeringen avsevärt om det bara sköts raketer mellan bestämda klockslag på bestämda dagar.

Rolfs dotter

Bits bara ibland! ;o)
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Alla på Racehouse! ;o)
Flamma77 skrev:
Eftersom hunden blivit äldre (ändrad läkemedelsmetabolism) är det kanske en dosjustering nedåt som behövs snarare än att inte ge lugnande. :) Berätta för veterinären vilket preparat han fick sist, i vilken dos och hur han reagerade på det så blir det nog bättre.

Helt krasst, för att dra det hela till sin spets: Jag skulle hellre se min hund död av sedering än av stress... Fast det är ju förfärligt om det skulle gå så illa.

Effekten av det lugnande är mycket bättre om man ger det innan hunden stressat upp sig. Det underlättar ju planeringen avsevärt om det bara sköts raketer mellan bestämda klockslag på bestämda dagar.
Det stora problemet är just att han blir så uppstressad innan man hinner ge honom det. Kan ju inte börja pumpa i honom lugnande två veckor före nyår precis... :rolleyes:
Han var ju redan lite uppstressad förra året, så man kan väl säga att han snedtände på det lugnande som han fick. Var full gång på honom hela kvällen nämligen, trots det han fått. På morgonen därefter var han dock helt stel och reagerade inte när man ruskade i honom. Tog en stund och tillslut öppnade han ena ögat. Snacka om att man blev rädd!!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Varför kan man inte lära hundjävlarna att gå på låda som med katter så kan dom skita inomhus och slippa gå ut i oljudet

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
honkiie skrev:
Varför kan man inte lära hundjävlarna att gå på låda som med katter så kan dom skita inomhus och slippa gå ut i oljudet

Det är inte utomhus som är problemet...eller skitandet för den delen. Snarare att de blir så rädda redan inomhus att de inte vågar gå ut... :tomten

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Flamma77 skrev:
Det är inte utomhus som är problemet...eller skitandet för den delen. Snarare att de blir så rädda redan inomhus att de inte vågar gå ut... :tomten
bor ni i pappershus "där nere" ?

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Rolfs dotter skrev:
Det stora problemet är just att han blir så uppstressad innan man hinner ge honom det. Kan ju inte börja pumpa i honom lugnande två veckor före nyår precis... :rolleyes:
Han var ju redan lite uppstressad förra året, så man kan väl säga att han snedtände på det lugnande som han fick. Var full gång på honom hela kvällen nämligen, trots det han fått. På morgonen därefter var han dock helt stel och reagerade inte när man ruskade i honom. Tog en stund och tillslut öppnade han ena ögat. Snacka om att man blev rädd!!

Vissa preparat fungerar nästan tvärt om än avsett när det ges till ett uppstressat djur och oavsett vad man ger så blir effekten alltid sämre vid dessa tillfällen.

Hela situationen är jättetråkig och jag förstår verkligen att känns hemskt att hitta hunden helt utslagen. Han var nog dessutom rejält utmattad...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Dr.Bike skrev:
Ja och nej, du läser inte allt jag skriver.

1. Ja det är småfjutt. = respekten avtar. MEN!! Detta småfjutt är ÄNDÅ tillräckligt för att orsaka stor skada. Det är DÄRFÖR det är farligt.
OCH: jodå, som jag sa, MAJORITETEN klarar av detta.
SÄRSKILT de som haft sprängutbildning i lumpen och insett effekterna av det hela. Kolla länken om rövraketen så ser du vilka jag menar. De MÅSTE skyddas från sig själva.

2. Om samma resonemang går att applicera på sporthojar? JA absolut! På allt i princip: Har du nödvändig behörighet, men inte den reella kompetensen spelar det ju ingen roll... så ja, att ha körkort är inte detsamma som att KUNNA.
Så i princip ja, men förbud? Nej.
Det jag säger är att i alla verksamheter lurar faror. Det är därför vi har utbildningar.
T.ex körkort. Och det är med den fomella kompetensen folk sedan ska ta ett EGET ansvar och visa mognad/laglydnad. DÄRFÖR är det ff (skall tilläggas) tillåtet att köra sporthoj.
Men.... förbudsivrarna står runt hörnet.
Att dödstalen är de lägsta någonsin är inte ett argument för dem, bara en andhämtningspaus innan de häller ny bensin på brasan.
De skiter i om NOLL människor dör av sporthojsåkande. De vill bara ha BORT dem ö.h.t så vad du och jag gör är därför viktigt: VI kan INTE köra i städer med öppna avgassystem, max hastighet genom byar på favvovägen osv ja du kan alla argument lika bra som jag.

I see your point. Trots detta har vi kommit en bit på väg genom förbud mot smällare (nu verkar det inte särskilt förbjudet ändå eftersom man kan köpa smatterband etc.). Jag tycker självklart att det är riktigt illa att hundar mår dåligt i två veckor, samtidigt tycker jag att det är barnsligt roligt att skjuta raketer (under ordnade former på öppna fält tillsammans med två barn på behörigt avstånd).

Jag är också medveten om att tråden inte riktar sig till människor som mej utan småbuset runt husknutarna som är den typen av skjutande som inte går att värja sig ifrån.

Någon nämnde föräldrarnas ansvar, vilket jag tycker är helt riktigt. 18 års ålder gäller för inköp och de glin jag ser har knappast uppnått den åldern. Alltså har föräldrar eller vänner köpt raketer till dem och är därmed ansvariga.

En slutsats man skulle kunna dra av detta är att man skulle lämplighetspröva människor innan de blir föräldrar. :hihi

Dr.Bike

Guest
Blip skrev:
I see your point. Trots detta har vi kommit en bit på väg genom förbud mot smällare (nu verkar det inte särskilt förbjudet ändå eftersom man kan köpa smatterband etc.). Jag tycker självklart att det är riktigt illa att hundar mår dåligt i två veckor, samtidigt tycker jag att det är barnsligt roligt att skjuta raketer (under ordnade former på öppna fält tillsammans med två barn på behörigt avstånd).

Jag är också medveten om att tråden inte riktar sig till människor som mej utan småbuset runt husknutarna som är den typen av skjutande som inte går att värja sig ifrån.

Någon nämnde föräldrarnas ansvar, vilket jag tycker är helt riktigt. 18 års ålder gäller för inköp och de glin jag ser har knappast uppnått den åldern. Alltså har föräldrar eller vänner köpt raketer till dem och är därmed ansvariga.

En slutsats man skulle kunna dra av detta är att man skulle lämplighetspröva människor innan de blir föräldrar. :hihi

Tamejtusan!! Håller med dig till punkt och pricka!
Och inte bara i raketfallet undrar man vart dagens för'ldrar är nånstans...

:krama

P.S Apropå barn: De som av egen kraft inte kan få barn vänds ut och in av klimakterikossorna på Soc som verkligen ÄLSKAR att vältra sig i hur många ggr i veckan de har sex, hur ofta och hur djupt den tränger in (nu är jag överdriven!) Men ni hajar... Förnedrande!
Två par i vänkretsen har gått igenom denna eklut, i var sin kommun.
Först trodde jag bara att det var haggorna i staden X som "övertolkade2 sin kontrollerande uppgigt att föräldrarna verkade hyfsat ok att bli just: Föräldrar.

Men detta tycks vara ett genomgående tema.

Ser man sen kossan i Aschbergs program, den maktfullkomliga, illmarigt hånflinande kommunisten till soc.kontorschef i Gottsunda i Uppsala stå och FÖRSVARA sitt och (Livets ords) handel och vandel med utsatta barn som placeras i sektmedlemmars hem, ja då HAJAR man varför de oxå ÄLSKAR att vältra sig i andras olycka...

Är man däremot fullblodsalkis, soc.grupp tre, utan arbete, så går det himla bra att ha hur många barn som helst UTAN att en enda myndighet sätter stopp...
Märkligt. Och 1963 avskaffades den förfärliga tvångskastreringen, men man undrar... iaf om inte VISSA skulle behöva kapa ledaren...

USCH vad arg jag blev nu!!!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...