Förbjuda tobak?

Borde man förbjuda tobak?

• Antal röstningar
    0

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
War-psycho skrev:
2203235
För att se skillnaden mellan vad folk tycker mellan de två.
Och det är ju ganska tydligt redan nu, att det är många fler förbjuda tobak, än alkohol.

Sen är jag inte får medhåll från snusare & rökare, ja, det var ju knappast oväntat precis. :)
Men, så länge man håller sig till någosånär hyfsade argument, så får man tycka som man vill här.

en tanke bara...
eftersom det antagligen är en betydligt större mängd av det svenska folket som brukar alkohol, än det är som använder tobak.

Man skulle kanske, för att få en mer ''rättvis'' poll, bara låta nykterister rösta i alkohol-pollen och bara icke tobaks brukare få rösta i tobaks-pollen.
folk som dricker alkohol vill väl i regel inte förbjuda alkoholen och samma visa med tobaksanvändare.

själv snusar jag och tycker det är riktigt gott! har inga andra direkta laster så jag tycker inte att det spelar så stor roll så länge det inte blir några bekymmer.
tandläkaren säger att om jag fortsätter snusa i samma mängd som jag gör nu så ska det inte vara någon fara för varken tänder eller tandkött.
plånboken säger att 3000 kronor om året till snus, inte heller spelar så stor roll.

sen tycker jag däremot att rökning är ett jävvla gissel! det hade jag lätt kunnat förbjuda!

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
Werzion skrev:
2202868 hmm...
vi har inte frihet att döda andra
vi har inte frihet att även med godkännande döda andra
vi har inte frihet att döda oss själva (även om man inte kan bli straffad för självmord...)

med det i tankarna, samt med att jag inte kan se varför någon människa skulle vilja offra ~12.000 kr om året på att slösa tid och försämra sin hälsa (och andras)... men vad gör inte folk med dålig självkänsla för att få coolhet och status på högstadiet?...

förbjud skiten!

jag förstår inte vad du menar.
först dravlet med ''vi har inte'' sen att du inte kan ''se'' varför någon kan spendera pengar på något som man mår bra av.
sen antar jag att du menar att samtliga som brukar tobak, började göra detta på högstadiet och bara för att dom hade dålig självkänsla samt att dom ville ''få coolhet'' och status?

kom gärna med en förklaring eller något vettigt argument om varför man ska förbjuda skiten!

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Låter ju nästan som om folk här på fullt allvar tror att rökning är ett STÖRRE samhällsproblem än alkohol. Skulle inte tro det...och behöver man påpeka skillnaden mellan de två så gör man det för dom som inte ska ha en åsikt i ämnet till att börja med = snacka inte om sånt du inte har en susning om.

Och ja jag röker...och ja jag tycker rökförbud på krogar o allmänna inomhusmiljöer osv är skitbra och jag röker aldrig någonsin inomhus.

Men att jämföra dålig lukt i kläderna/passiv rökning ( någonsin funderat på vad du andas in dagligen i en typisk storstad ) med en kille/tjej/fru som blivit misshandlad/mördad pga alkohol/droger är bara sinnessjukt korkat.

Säger definitivt inte att rökning är ofarligt, men lite perspektiv på saker o ting om man får be. :tummenupp

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Maax skrev:
2209646 ...Säger definitivt inte att rökning är ofarligt, men lite perspektiv på saker o ting om man får be. :tummenupp
Svarar då jag gissar att det var mig du riktade ditt inlägg mot.

Perspektiv ja, om du läser ordentligt vad jag skriver, så ser du varför jag gjorde den här tråden. :fakta

Just för att få ett perspektiv på skillnaden mellan folks syn på alkohol och tobak.
Detta är en spinnoff-tråd på en exakt likadan poll ang. alkohol. :mattias
------> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122341 <------

Jämförelsen (mellan de två poll'sen) visar att det faktiskt är fler som hellre ser ett förbud mot tobak, än mot alkohol.

Det finns skillnader mellan de olika typen av hur man brukar sin "drog" också.
Alkohol nyttjas oftast vid enstaka tillfällen, medans det nikotinberoende folket behöver sin fix många gånger om dan, sju dar i veckan.

Skulle folk kröka 6-8 gånger om dan, så skulle det inte det dröja länge innan alkoholen förbjöds.
Folk vill inte se sånt hela tiden helt enkelt.

Varför ska det vara så svårt för det tobaksberoende folket att förstå, att det inte är lika trevligt för ickerökare all se & utsättas för rök & snussnusk dagligen ?

Visst, vill du jämföra rök i kläderna och alkoholrelaterad misshandel ?
Jag kan också spela det spelet.
Då kan jag jämföra alla bränder som orakas av cigaretter, med en kille som spyr på trottoaren p.g.a. för mycket alkohol.
Vilket känns "farligast" då ?

Att bägge "drogerna" har sina negativa sidor behöver ingen tvista om.
Skillnaden är att folk röker inte bara på krogen, eller helgkvällar.
Utan varje dag, sju dar i veckan. Och det ska alla andra bara acceptera ?

Så visst kan man jämföra. :)

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Ja!!! Bort med skiten.

Alla som inbillar sig att det är frihet att kunna (välja att) dra ett bloss, har ännu inte fattat att de blir duktigt rövknullade av tobaksindustrin varenda gång de gör det!

Några personer blir rika på bekostnad av individens hälsa. För att bli ännu rikare krävs det massiv reklam och tillsatser till produkterna som gör dem ännu mer attraktiva... :zpy

Rökning stinker ur alla upptänkliga synvinklar. :gnissla

Jag är FRI, jag röker eller snusar inte. Min sambo är det inte hans välbefinnande och liv styrs till stor del av vad cigg/snus-förpackningen ligger, var och hur lång tid det är fram till att han kan köpa eller använda... Hur fritt är det??

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Flamma77 skrev:
2210492 Ja!!! Bort med skiten.

Alla som inbillar sig att det är frihet att kunna (välja att) dra ett bloss, har ännu inte fattat att de blir duktigt rövknullade av tobaksindustrin varenda gång de gör det!

Några personer blir rika på bekostnad av individens hälsa. För att bli ännu rikare krävs det massiv reklam och tillsatser till produkterna som gör dem ännu mer attraktiva... :zpy

Jag är FRI, jag röker eller snusar inte. Min sambo är det inte hans välbefinnande och liv styrs till stor del av vad cigg/snus-förpackningen ligger, var och hur lång tid det är fram till att han kan köpa eller använda... Hur fritt är det??

Jag gillar att bli rövknullad av swedish match... :arsele

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Seriöst vad är detta.
Låt folk få snusa/röka om dom vill.

Herregud har vi inte nog med lagar i detta land?
Men varför inte införa lagar som säger man inte får äta för mycket snabbmat, eller vara ute efter 00.00 m.m.

Är väll lätt att sätta lagar som inte påverkar en själv, men så fort en själv blir påverkad då bryter helvettet lös... Fortkörning är ju ett mycket bra exempel på det. Och det är nog bra mycket farligare än att ta en snus.

Eller varför inte införa en fartspärr på alla fordon som går i trafik så dom inte gör över 130. Det är ju mot lagen att köras snabbare.
Skulle sitta fint va? Samt 0-100 på snabbast 10 sek.
Vem behöver igentligen axxa snabbare förutom för eget nöjje?

O nej jag röker eller snusar inte.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
War-psycho skrev:
2209957 Svarar då jag gissar att det var mig du riktade ditt inlägg mot.

Perspektiv ja, om du läser ordentligt vad jag skriver, så ser du varför jag gjorde den här tråden. :fakta

Just för att få ett perspektiv på skillnaden mellan folks syn på alkohol och tobak.
Detta är en spinnoff-tråd på en exakt likadan poll ang. alkohol. :mattias
------> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122341 <------

Jämförelsen (mellan de två poll'sen) visar att det faktiskt är fler som hellre ser ett förbud mot tobak, än mot alkohol.

Det finns skillnader mellan de olika typen av hur man brukar sin "drog" också.
Alkohol nyttjas oftast vid enstaka tillfällen, medans det nikotinberoende folket behöver sin fix många gånger om dan, sju dar i veckan.

Skulle folk kröka 6-8 gånger om dan, så skulle det inte det dröja länge innan alkoholen förbjöds.
Folk vill inte se sånt hela tiden helt enkelt.

Varför ska det vara så svårt för det tobaksberoende folket att förstå, att det inte är lika trevligt för ickerökare all se & utsättas för rök & snussnusk dagligen ?

Visst, vill du jämföra rök i kläderna och alkoholrelaterad misshandel ?
Då kan jag jämföra alla bränder som orakas av cigaretter, med en kille som spyr på trottoaren p.g.a. för mycket alkohol.

Att bägge "drogerna" har sina negativa sidor behöver ingen tvista om.
Skillnaden är att folk röker inte bara på krogen, eller helgkvällar.
Utan varje dag, sju dar i veckan. Och det ska alla andra bara acceptera ?

Så visst kan man jämföra. :)

Riktade inte min post mot någon speciell utan mer allmänt.

Och rent allmänt kan man inte jämföra effekterna mellan rökning och alkohol, punkt slut.

Och jag jämförde inte "dålig lukt" med alkohol/drogrelaterade brott utan passiv rökning ( värsta effekten av rökningen ) med alkohol/drogrelaterade brott/sociala inverkan.

Så vitt jag kan minnas har jag aldrig läst i tidningarna om "man under nikotinpåverkan mejar ner oskyldiga med automatkarbin i krogkö"

Som att jämföra äpplen med päron..........inte samma sak någonstans, förutom att båda smakar gott.

Och att fler vill förbjuda rökning än alkohol säger inget mer än att folk glömmer jävligt snabb allt skit som händer på helgnätter, vad som skrivs i tidningarna dagligen osv.

Visst fan är rökning ett otyg....men som sagt, lite perspektiv skadar inte. De två sakerna hör inte ihop i samma diskussion.

Förbjuda rökning?......lika sannolikt som att man förbjuder alkohol.

Last edited:

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
War-psycho skrev:
2209957 Visst, vill du jämföra rök i kläderna och alkoholrelaterad misshandel ?

vad jämför du med när du ska promota snusförbudet då? :näsblod

Flamma77 skrev:
2210492 Ja!!! Bort med skiten.

om man nu tycker att det är jobbigt att leta efter snusdosan/ciggpaketet, eller ojjar över hur jobbigt det är att ständigt behöva köpa nya rövknullningsmoduler... så kan man faktiskt välja att sluta

personligen tycker jag att det är lika jobbigt att köpa snus, som det var att åka och köpa lördagsgodis när jag var liten

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Fetsko skrev:
2214202 vad jämför du med när du ska promota snusförbudet då? :näsblod
1, Jag "promotar" inget snusförbud.
(Läs anledningen varför jag startade den här spinoff-tråden.)

2, Jag jämför med tråden om alkoholförbud.
(Vilket jag också förklarat vid ett flertal tillfällen.)

Hur många gånger ska jag behöva förklara det ? :3freak

En liknelse: Om jag säger att jag hellre skulle måla min bil i svenska flaggans färger än i amerikanska flaggans färger, så betyder inte det att jag faktiskt tänker måla om min bil.
Det är bara ett sätt att argumentera.

Ska det vara så svårt att greppa ???

Läs mina (flera) inlägg där jag tydligt förklarar orsaken & syftet med denna tråd istället. :fakta
(Finns även länk till orginaltråden där också.)

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
War-psycho skrev:
massa text
Jag ser bara snuset & rökningen som ett hälsoproblem, som är större än alkoholen.massa text.[/I]

Är lite nyfiken, Vad jag förstår så menar du att snuset plus rökningen tillsammans utgör ett större hälsoproblem är spriten. Hur stort folkhälsoproblem utgör snuset? Och på vilket sätt?

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
War-psycho skrev:
2214234 1, Jag "promotar" inget snusförbud.
(Läs anledningen varför jag startade den här spinoff-tråden.)

2, Jag jämför med tråden om alkoholförbud.
(Vilket jag också förklarat vid ett flertal tillfällen.)

Hur många gånger ska jag behöva förklara det ? :3freak

En liknelse: Om jag säger att jag hellre skulle måla min bil i svenska flaggans färger än i amerikanska flaggans färger, så betyder inte det att jag faktiskt tänker måla om min bil.
Det är bara ett sätt att argumentera.

Ska det vara så svårt att greppa ???

Läs mina (flera) inlägg där jag tydligt förklarar orsaken & syftet med denna tråd istället. :fakta
(Finns även länk till orginaltråden där också.)

tråden är din! förlåt att jag hade en egen åsikt... nästa gång jag svarar på något av dina inlägg ska jag se till att ha samma åsikt!

my bad :pannkyss

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
supernaut skrev:
2214267 Är lite nyfiken, Vad jag förstår så menar du att snuset plus rökningen tillsammans utgör ett större hälsoproblem är spriten. Hur stort folkhälsoproblem utgör snuset? Och på vilket sätt?
Nja, kanske beror på hur man ser det.
Om man ser från t.ex. den här vinkeln:

Man vanligtvis "nyttjar" alkohol som mest någon gång i veckan.
Tobak däremot nyttjas flera gånger om dan.

På så sätt kan man ju tycka att tobaken utgör ett större problem än alkoholen.

Tobak/nikotinsuget måste tillfredställas flera gånger om dagen, alltså stort beroende även för "normal" användning.
Skulle man ha sånt "behov" av alkohol så skulle man klassas som missbrukare.
Dessutom så utsätter man sin omgivning & medmänniskor för detta i motsvarande utsträckning.

Att dom flesta rökare/snusare medger att dom är "beroende" och har svårt att sluta gör ju inte saken bättre heller.
Ska man hårddra saken så kan man ju påstå att majoriteten av rökarna & snusarna är missbrukare, eftersom dom är beroende av sin "last".
Majoriteten av dom som dricker alkohol är ju knappast "beroende" och kan faktiskt överleva att inte dricka ibland.

Om man ser på saken från den synvinkeln, så kan man ju se tobaken som ett allvarligare problem än alkoholen.
(Men självklart är ju alkohol värre på andra sätt, något annat har jag inte påstått.)

Fetsko skrev:
2214866 tråden är din! förlåt att jag hade en egen åsikt... nästa gång jag svarar på något av dina inlägg ska jag se till att ha samma åsikt!

my bad :pannkyss
*suck* :3freak

Jag har väl inte klagat på dina åsikter heller. :confused:
(Vilken åsikt förresten ??? Du ställde en direkt fråga, som jag besvarade.)

:hördu Läs vad folk skriver istället !!! :mattias

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Maax skrev:
22109331, Så vitt jag kan minnas har jag aldrig läst i tidningarna om "man under nikotinpåverkan mejar ner oskyldiga med automatkarbin i krogkö"

2, Och att fler vill förbjuda rökning än alkohol säger inget mer än att folk glömmer jävligt snabb allt skit som händer på helgnätter, vad som skrivs i tidningarna dagligen osv.

3, Förbjuda rökning?......lika sannolikt som att man förbjuder alkohol.
1, Hur många bränder orsakas av att någon somnat med sin öl i sängen, eller glömt groggen ouppdrucken nånstans ? :D
(Finns många sätt att jämföra två dåliga saker.)

2, Helgkvällar ja, rökningen däremot utsätts dom för dagligen istället, överallt.
(Så det kanske inte är så konstigt att fler personer stör sig på "tobak-knarkarna", än "fyllona".)

3, Det tror jag med. :)

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Visst har snusare ett stort beroende som skall tillfredställas, men vi skall nog inte prata om snus som ett stort folkhälsoproblem.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Fetsko skrev:
om man nu tycker att det är jobbigt att leta efter snusdosan/ciggpaketet, eller ojjar över hur jobbigt det är att ständigt behöva köpa nya rövknullningsmoduler... så kan man faktiskt välja att sluta

personligen tycker jag att det är lika jobbigt att köpa snus, som det var att åka och köpa lördagsgodis när jag var liten

Han ojjar sig lika mycket som du över "sitt lördagsgodis"... förutom när han glömt att köpa och det inte finns något öppet eller det av andra anledningar inte går att få tag på cigg/snus just på en gång.

Det är JAG som konstaterar att han (och alla andra nikotinberoende) är fångad och blir rövknullad... :lol
Ni skulle se erat beroende ur en oberoendes perspektiv. Det är fanemej helt löjeväckande... :tungan

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
En kul grej med rökare är just hur fantastiskt beroende dom faktiskt är. :)

Jag menar, mitt i vintern kan dom utan gnäll stå i badbyxor ute på trappan å röka.
Inte ett enda gnäll på att det är kallt, så länge ciggen är tänd.
Sen när dom fimpar är dom alldeles blå, och säger: " Nä, fyfan va kallt.", och så skyndar dom sig in.

En stor anledning till att jag tycker rökning & snusning är värre än alkohol, är att i princip alla rökare & snusare är missbrukare, till skillnad från den allra största majoriteten av dom som nyttjar alkohol.

"MISSBRUKARE: En person som använder något så mycket att det är skadligt för hälsan, men som inte kan sluta, ofta på grund av fysiskt eller psykiskt beroende eller för att han/hon inte vill erkänna att det är ett problem."
// http://susning.nu/Missbrukare

"MISSBRUK: är en allmän benämning på överdriven användning av något som ger tillfällig lindring från psykiskt eller fysiskt obehag. Med "överdriven" menas användning i sådan omfattning att personen själv, andra personer eller egendom kommer till skada."
// http://sv.wikipedia.org/wiki/Missbruk

Alltså: Dom allra flesta tobaksnyttjarna är missbrukare, vilket man knappast kan säga om alkhoholens användare.
Dom är fast i sitt beroende och har svårt att sluta, vare sig dom vill det eller inte

Känns ganska logiskt att många ser det som ett större samhällsproblem än alkoholen, tycker jag.
:)

Last edited:

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Folk kan kalla mig missbrukare om dom vill. Jag snusar..underbart gott..hoppas bli kremered kramandes en stock rapè!!!

O ett gäng järn tar jag gärna oxå på helgerna, för visst e de gött o gå in i dimmorna...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...