Förbjudet med lustgas i PSB och SPS!

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Varför har det blivit förbjudet med lustgas i SPB och SPS??? Står så på Svemo's hemsida nu....Nån som vet nått? :confused:

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
andersson turbo skrev:
Säkert miljöpartiet som varit framme igen

Hmm :va

Vad är det för likhet mellan en nunna och Birger Schlaug?

Båda vill ha en obesprutad buske...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...och samtidigt tillåta luftväxel i SPSB. Däremot inget omnämt huruvida sprängsäkra luftkärlen ska vara, för det måste de väl vara - kan man tycka. 10 kg luft i en liten 1 liters behållare smäller som satan om den skulle gå sönder.

Någon kanske kan ge klarhet i om ProMod och ProStreet bilarna ska förbjuda lustgas, för det är ju samma typ av behållare som används även där.

Någon har tänkt... men hur - och varför?

hojspille

hojspille
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
hayabusa
undrar om svemo har ändrat hjulbasen vid överladning? någon som vet? rycktet säger 1480 istälet för 1500 mm.

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
hojspille skrev:
undrar om svemo har ändrat hjulbasen vid överladning? någon som vet? rycktet säger 1480 istälet för 1500 mm.

Bara ett ryckte stod inget om det på svemo´s hemsida angående regeländringarna för PSB.

Angående lustgasen :confused: :confused: :confused: ....svemo.
Ska bli väldans intressant och höra anledning.

Last edited:

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Lustgas

Nu blir jag förbannad :mad: :mad:
Vem ska man prata med på Svemo????
Vem är ansvarig för denna idioti?? :huvet

mvh

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Det här är ju för faan helt snett. Samtidigt som SVEMO vill att sporten ska växa, så rycker dom undan mattan under våra fötter. Jag som hade tänkt åka ProStreet på en lustgasad (i övrigt original) Suzuki 1127:a bara för att klara mej "billigt" undan. Vad ska jag hitta på nu då?

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
men om man läser DETTA så står det att men inte får använda gas med turbo/kompressor...
jag hoppas att det bara är feltolkat, annars får bygga om igen!!!!

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Vegas skrev:
men om man läser DETTA så står det att men inte får använda gas med turbo/kompressor...
jag hoppas att det bara är feltolkat, annars får bygga om igen!!!!
Nu blev förvirringen total. Det verkar ju inte som att lustgasfrågan har disskuterats (eller hur det stavas) annat än i STTG och tillsammans med turbo/kompressor.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
I det officiella protokollet som är undertecknat av möteordföranden och en till diskuteras lustgas men att inga regeländringar kom till stånd eller beslutades om. Det andra dokumentet har inga referenser till något eller några alls. Är det någon teknokrat på Svemo som hittar på regler själv vid sitt lilla skrivbord? Det lär nog klarna vad det lider...

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Är det en önskan från SDC själva ? eftersom det inte drabbar SGB till ex.
Så det kan ju inte vara tuberna svemo skyller på och sprängrisk och det ena med det andra.

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Frågan om lustgasens vara eller icke vara i SGB ligger tydligen också på herr Peder Enerots bord, och svaret på frågan om hur det blir där lyder (jag citerar) DET KOMMER ATT BLI FÖRBJUDET DÄR OCKSÅ. :mad:

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Det är ju för fan helt sjukt.. :kocko :kocko
Har det hänt nått med nån lustgashoj efterssom det helt plötsligt skulle vara SÅ farligt?
Jag blir så trött på Svemos ständiga motarbete mot sporten. Förbud hit och dit.
Om det blir stopp i SGB åxå så kommer jag och flera andra inte kunna köra 2005....... :huvet :huvet :huvet

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Mr President
Har du alltså pratat med herr Peder E ? i såna fall vad var motiveringen ??

Mrblue
Tycker det luktar om hela historien kommer som en blixt från klar himmel inte ett ord om nåt jädra förbud och så bara.."pang"...
Kanske skulle skicka granskning på dom våra kära Svemo så dom inte handlar massa leksaker för vår licenspengar..... :huvet
Lider med er som lagt ner pengar på system och sen inte får köra med det helt plötsligt.

Last edited:

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
RPM lover skrev:
Mr President
Har du alltså pratat med herr Peder E ? i såna fall vad var motiveringen ??
Jag själv har inte pratat med Peder utan jag har snackat med A. Blanck som har haft ett samtal med Peder. Motiveringen var nåt flum åt säkerhetshållet. Besiktning av tryckbehållare, hantering av gas i depå osv. Men hur kan det då vara godkänt i FunnyBike, har dom några andra grejer?
Svemogubbarna verkar bara rycka på axlarna och säga: Jaja, det drabbar ju några men sånt är livet :kocko
Man har ju kanske kunnat gå med på en sån här regeländring om dom t.ex har sagt att fr.o.m 2006 är det förbjudet med lustgas Men att göra så här, snacka om nackskott.

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hur tätt inpå FÅR man ändra regler har för mig att det ska va noga reglerat

i god tid innan ta upp det som en juridisk tvist för det är just va det är

regelboken är som lagboken

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
Mr. President skrev:
Jag själv har inte pratat med Peder utan jag har snackat med A. Blanck som har haft ett samtal med Peder. Motiveringen var nåt flum åt säkerhetshållet. Besiktning av tryckbehållare, hantering av gas i depå osv. Men hur kan det då vara godkänt i FunnyBike, har dom några andra grejer?
Svemogubbarna verkar bara rycka på axlarna och säga: Jaja, det drabbar ju några men sånt är livet :kocko
Man har ju kanske kunnat gå med på en sån här regeländring om dom t.ex har sagt att fr.o.m 2006 är det förbjudet med lustgas Men att göra så här, snacka om nackskott.

Typiskt FÖRMYNDAR SVERIGE. :confused: :va
Reglerna kunde gälla i typ 3år, så då visste folk hur mycket man kan kosta på hojen och hur länge hojen kan användas " i detta utförande", även tala om för sponsorer (dom som har) hur länge man planerar att köra, om ni förstår resonemanget ?
Finns ju folk som inte har råd att behöva bygga om hojen efter varje säsong pga regeländringar. Ändringarna verkar ju åxå komma "ganska plötsligt".

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring