Förbjudet med lustgas i PSB och SPS!

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Gas

Frågan hanteras av Peder Eneroth på SVEMO. Jag har haft kontakt med Tommy på SVEMO, jag själv fick reda på detta på Fredagen, Måndag skulle reglerna läggas ut på nätet.....inte mycket tid att jobba på.

Fick ingen riktig förklaring av Tommy om varför, fick heller ingen förklaring på varför de inte ens svarat på PSB förarföreningens förslag till regeländringar, trots att vi hade 3 representanter ur styrelsen på deras möte....??

Vad är det för mening med en öppen dialog om den bara är ått ena hållet ??

Spille, 1500 Turbo & 1520 Sugmtor gäller 2005 & 2006.

mvh H Roos Ordf. PSB Förarförening :huvet
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Detta mail är skickat idag till Pedda på SVEMO:

Hej !

Efter samtal med Tommy så hänvisade han till dig angående regelverket.

Jag mfl. kräver en vettig förklaring till gas förbudet.

Nu dyker långa länkar upp här och där ang denna fråga.

Jag tror att detta är en väldigt negativ sak för sporten.

Hör gärna av dig på telefon 0371-80822 eller 070-4163014

helst efter 22 på kvällen mvh Henrik Roos Ordf. PSB FF
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
Här kommer svaret

Hej Henrik!

Av de anledningar som du redan känner till så kan vi inte tillåta N2O i den utsträckning som idag förekommer. Hela frågan bygger på att inte riskera något för tredje prat (funktionärer, besökare, säkerhetspersonal). Idag vet vi inte vem som bär ansvar OM det skulle hända något. Innan vi vet hur vi skall lösa problemet stänger vi dörren för lustgasanvändning i Street-klasserna.

Men

Tommy Karlsson STTG har fått i uppgift av oss att forska i problemet. Han har sedan tidigare satt sig in i det regelverk som omger tryckkärlsnormer gashandhavande räddningsverkets regler etc. Och han har kommit en lång väg i sitt arbete. Jag tror och hoppas han kan hitta en lösning för oss och då ser vi inget hinder att tillåta N2O inom dragracingen (senast idag fick jag ett positivt mail) Detta arbete pågår för fullt och vi hoppas komma till en lösning innan jul.



Jag följer debatten på ”skvaller-forumen” och är fullt medveten om debatten. Men av princip ger vi oss inte in i någon debatt i denna form.



Vad jag kan säga är att det inte har något med miljöfrågor att göra och att vi har arbetat med denna fråga sedan önskemålet att tillåta gas i STTG som kom fram under rådsmötet 2003. Så något nytt är det inte.



Jag skall ta ett samtal med Tommy och försöka få fram en officiell skrivelse vad/varför som har hänt i frågan. Jag hoppas den kan komma på Svemos hemsida i de närmaste dagarna.



Jag ber om ursäkt för att jag inte ringer dig men är tyvärr upptagen på annat håll de närmaste kvällarna…



Med vänlig hälsning

Peder ”Pedda” Eneroth

Svemo/DR
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Snabbt svarat av honom, bra att han svarade över huvud taget.
 

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Bra jobbat Roos, du verkar vara den enda av oss här som bevarat lugnet och agerat på rätt sätt.
Jag kanske ska behålla grejerna ändå och avvakta det slutgiltiga beskedet.
 

triumph

Klassbesiktare Mc / SDC / Svemo
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Märsta
Hoj
Triumph 595 / maruder vz 800 / Kinamoto
SAMURAJEN skrev:
Typiskt FÖRMYNDAR SVERIGE. :confused: :va
Reglerna kunde gälla i typ 3år, så då visste folk hur mycket man kan kosta på hojen och hur länge hojen kan användas " i detta utförande", även tala om för sponsorer (dom som har) hur länge man planerar att köra, om ni förstår resonemanget ?
Finns ju folk som inte har råd att behöva bygga om hojen efter varje säsong pga regeländringar. Ändringarna verkar ju åxå komma "ganska plötsligt".

Dessa regler har suttit i 3 år. så kommande regler blir mellan 2005-2007..
Nästa regelskrivning blir alltså till 2008.. OBS det gäller klass regler, nått som har med säkerheten att göra kan ändras omgående.

/klassbesiktare_mc
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Jag tycker iallfall att det är helt fel att förbjuda lustgas i street klasserna oavsett. Det är ju inte farligare i street klasserna än vad det är i FB och TF bike. Om vissa hojar få köra med gas ska alla hojklasser med tillåten överladdning få köra med gas.

Om dom syftar på säkerheten för tredjepart, så skadas dom lika mycket av en gasflaska från en Funnybike som en PS eller SG bike.
Lustgas hör till dragracing,,,har ju används sen 60talet...
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Jag har haft ganska mycket mail kontakt med Peder,, och jag kan säga att det är inte helt nattsvart utan mera mörkgrått.
Mer info kommer....
 

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Trampcykel
Mr Blue......... du kanske får backa tebax en klass till SB då inte kubiken o effekten verkar räcka till utan NOS :lol

Annars trimma mera........ är du snäll får du köpa mitt 1427 kit o bygga om lite så är du med i gamet igen..... :tummenupp

Skämt åsido så tror jag att NOS kommer bli godkänt i SGB då Norskarna har reglemente som tillåter NOS o även finnarna så vi behöver nog inte oroa oss så mycket... :tomten vi kör ju i en "nordisk" serie o på lika villkor......
så...... ja vi får se..........
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
svemo verkar ju bara göra livet surt för alla oss som är mc-intresserade. kan vi inte ta å avsätta dom? :fatta!
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
blir det så som dom säger så har jag "slängt" 50k i sjön, har hållt på hela sommaren med att bygga & justera...
såg fram imot en säsong så man fick tävla lite....
mina sponsorer lär ju inte bli glada... :mad:
men jag får väl hoppas att dom ändrar på sig, eller bygga turbo för pengar som inte finns :näsblod
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Förtydligande av DR-sektionens beslut om ” Lustgas”

Frågan kom upp till Rådsmötet 2003 från Super Twin Top Gas. Den avslogs och skulle utredas under 2004. När vi började titta under locket så fanns det många ???? ang användandet av ”Lustgas”.

Om ni inte känner till det, så måste vi skriva regler som inte avviker från Svenska lagar och författningar, detta tar nog också vår styrelse i SVEMO som en självklarhet att vi gör.

Vi har även ett säkerhets reglemente att ta hänsyn till som våra arrangörer måste uppfylla och leva upp till. Tar vi i hårdare här så tror vi att vi är ännu större förlorare, då detta medför högre startavgifter och svårare att köra små lokala tävlingar.

Vår försäkring som skyddar tredje man är tillräckligt dyr för arrangörerna och den måste de ha för att få köra tävlingar. Här vill vi påminna er om att den som står som tävlingsledare är juridisk person om det begås fel mot myndigheterna.



Beslutet som kom nu beror på att ni vill ha besked om regler och det snabbt för det är hög tid att börja bygga inför nästa säsong. Om vi inte tagit detta nu så hade ni kanske investerat i fel saker. Beslutet att frysa ”lustgasen” var inte så svårt att ta, då det endast påverkar ett mindre antal förare i Pro Street Bike och Super Pro Street Bike ( Skulle beskedet däremot bli negativt skallar ropen att SVEMO har lurat oss..)

Super Gas Bike kan väl inte vara något problem om man har hållit sig till de regler som har funnits i den senaste regelboken.


Ni måste lära er att det är endast det som står i boken som är OK att göra annars kommer det bli ohållbart att skriva regler.

Harley Drags är inget problem för de har haft sitt reglemente skrivet vad man får och vad man inte får.

STTG som motionerat i frågan drog tillbaks den i avvaktan på utgången och hjälper till i denna djungel av paragrafer och regler.



Vad händer nu..

Detta är egentligen ingen fråga som DR-sektionen skall driva och lägga resurser på. Trots detta har vi beslutat att anlita en extern konsult som skall hjälpa oss att gå igenom lagar, författningar och försäkringskrav. Detta arbete beräknas vara färdigt i slutet på februari. Vi har inga ekonomiska resurser att driva arbetet fortare.



Tillsvidare gäller alltså

Klass
Lustgas
Kommentar

SB
Nej


SGB
Nej


HD/HBO
Nej


PSB
Nej


SPB
Nej


FB
Ja
Tillåtet även i kombination med turbo

TG
Nej


PS
Enligt UEM


TF
Enligt UEM


Super Twin TF
Enligt UEM
 

triumph

Klassbesiktare Mc / SDC / Svemo
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Märsta
Hoj
Triumph 595 / maruder vz 800 / Kinamoto
lustgas

Det ska bli intressant hur svemo ska möta de andra nordiska länderna som e med i ndrs när dessa tillåter lustgas i sina klasser...

Och att även bilsportsförbundet INTE tänker förbjuda någon lustgas tillsvidare innan myndigheterna förbjuder det.. Som de sa att de värnar om sporten.. verkar inte som att svemo tänker så långt.......
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag tror själv att remissen/utredningen kommer att vara en liten rökridå så att Svemo kommer ur den besvärliga situationen man satt sig i på ett lite snyggare sätt.

Men det ÄR en djungel bland regler och lagar, iaf här i Sverige.

Men... Räddningsverkets regler 1999_06.pdf säger:

"Följande besiktningsmoment m.m. undantas för nedan angivna anordningar.
a) All besiktning eller motsvarande egenkontroll
– Handbrandsläckare.
– Bränsletank i fordon."

Definitionen av "bränsletank" är inte medtagen. Ptja, lustgas är ju en del av bränslesystemet. Läser man reglerna som Fan läser bibeln är det tillåtet.

Kruxet är att det gäller arbetsplatser och inte civilt bruk.

Jag säger bara - lycka till! :D
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top