förbryllad

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag läste här en gång att om man tar bort den gummiplattan som sitter på kåpan till luftburken(sidokåpan alltså) skulle CRM:en få bättre ljud och liiiiiiiiiiiiiite bättre vrid. Trodde ju givetvis detta var ett skämt, men för skojs skull testade jag det nu på min, och jävlar vilken skillnad i ljud det var! Det stämde faktsiskt och då undrar jag varför i helv*te det blir så? Bildas det något eko i luftburken för att det blir andra vibrationer eller vad? :confused:

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
CRMaeger skrev:
Jag läste här en gång att om man tar bort den gummiplattan som sitter på kåpan till luftburken(sidokåpan alltså) skulle CRM:en få bättre ljud och liiiiiiiiiiiiiite bättre vrid. Trodde ju givetvis detta var ett skämt, men för skojs skull testade jag det nu på min, och jävlar vilken skillnad i ljud det var! Det stämde faktsiskt och då undrar jag varför i helv*te det blir så? Bildas det något eko i luftburken för att det blir andra vibrationer eller vad? :confused:

luftburken e ljud dämpad :rolleyes: och så e det på alla hojar

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Är inte det sämre att göra så för motorn? komer de inte in grus lättare? :va

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
The_Plumber skrev:
Är inte det sämre att göra så för motorn? komer de inte in grus lättare? :va
Ne! Det sitter fortfarande ett filter i! Detta är bara en gummiplatta som sitter utanför luftburken.

Jo jag insåg det sedan varför det blev så :kocko på mig själv!

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
CRMaeger skrev:
Ne! Det sitter fortfarande ett filter i! Detta är bara en gummiplatta som sitter utanför luftburken.

Jo jag insåg det sedan varför det blev så :kocko på mig själv!

Asså det släpper in mer grus om man gör som du skrev?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
The_Plumber skrev:
Asså det släpper in mer grus om man gör som du skrev?
Det lilla extragrus som kommer in är så pass obetydligt i så fall! Jag vet inte hur det ser ut på DT:n men på crm:en lär det inte spela så stor roll! Dels eftersom knappt något fastnar på det eftersom det är en blank gummiplatta som fungerar som en ljuddämpare! På denna sidokåpa så fins det en ram som man sätter in i luftburken så att det blir tätt mellan sidokåpan och luftburken! Det är ju fortfarande samma ingång för luften för den har jag inte ändrat något på så jag tvivlar ganska stark på att det kommer in mer grus!

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
CRMaeger skrev:
Det lilla extragrus som kommer in är så pass obetydligt i så fall! Jag vet inte hur det ser ut på DT:n men på crm:en lär det inte spela så stor roll! Dels eftersom knappt något fastnar på det eftersom det är en blank gummiplatta som fungerar som en ljuddämpare! På denna sidokåpa så fins det en ram som man sätter in i luftburken så att det blir tätt mellan sidokåpan och luftburken! Det är ju fortfarande samma ingång för luften för den har jag inte ändrat något på så jag tvivlar ganska stark på att det kommer in mer grus!

Glöm inte att dra på det innan besiktningen bara :tummenupp

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Cyren skrev:
Glöm inte att dra på det innan besiktningen bara :tummenupp
ne jag vet, men tänkte du på ljudet eller? För annars så skulle de inte bry sig, gjorde de inte förra gången.

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Besiktningen! tror knappast att de kollar om det sitter en liten gummi platta. innan för kåpan som är fast skruvad med 5 skruvar...

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Kronen skrev:
Besiktningen! tror knappast att de kollar om det sitter en liten gummi platta. innan för kåpan som är fast skruvad med 5 skruvar...

fyra faktiskt! :arsele Ne precis, det är möjligtvis ljudet de skulle störa sig på men de störde sig inte ens på min ninja ljuddämpare så det gå nog bra! :)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Se bara till att se över förgasarinställningen nu. Annars kan det bli tråkigt.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
PL0J skrev:
Kan få för snål blandning..i och med att den förmodligen suger i sig lite mer luft nu.
ja jo det är ju sant, men det gör ju inte så väldigt stor skillnad och den har en förmåga att blöddra redan nu så för lite bensin får den inte.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457