Förbud mot sporthojar

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Förbjud sporthojar

28 skadade och 4 döda. Mycket tragiskt givetvis. Hur många skadade och döda har det varit i bilolyckor? Jag gissar på fler. Om så är fallet bör bilarna förbjudas i första hand enligt logiken i artikeln. Det nämns ingenting om risken för skada / körd mil eller något i den stilen. Det är de absoluta talen som räknas.
Jag finner det även något osmakligt att i samband med att folk har avlidit beklaga att det är svårt för poliserna att lämna dödsbuden.

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Klassiskt Polis betende.....
Vi botar symptomen men struntar i orsaken......
Lite av strutsbetende, "det jag inte ser finns inte"

Det vore som att bota en förkylning med cellgifter !

//B

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
sandstream skrev:
Finns redan en tråd om detta ;)

Den stängde Swedie alldeles nyss.

Jag drar mig till minnes en dröm jag hade i början av 90-talet (som jag av någon anledning inte lyckats glömma). Utspelade sig 30 år framåt i tiden. Var ute hos kusiner på Sunnaö (Öregrund) tillsammans med brorsan och hans (då) tonåriga söner och plockade av ett dammigt skynke från en hoj som stod i ett skjul. Mina gamla trimmade Z1132'a. Tydligen var det då olagligt att inneha en motorcykel med bensinmotor för den gamla soppan vi hällde i lyktade pyton (och ingen ny bensin fanns att köpa). Var ute och drog några bullriga repor. Euforisk känsla!

Oh well, den framtiden är rätt snart verkar det som, dvs köra på alternativa bränslen och hojar blivit förbjudna.

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Kan inte någon som formulerar sig väl i ord kontra med en insändare?

Helt otroligt är det iaf... och det där med strutsbeteende.. det är ju så de löser alla trafikproblem. Folk kör i diket, vinglar av vägen, får vattenplaning och frontar med mötande, kör om farligt... hur löser man det?? Jo man sätter upp vajerstängsel o tror att folk därmed ska börja bli mer riskmedvetna när de kör på sträckor utan vajerstängsel.... Sen säger man att titta vad bra vajerstängsel är och vad mkt mindre skadade i trafiken det blivit... men kör folk verkligen annorlunda?? Nä man har ju inte löst problemet som ligger i förarna....

När ska man inse att för att lösa ett problem med hur folk kör så är det inte förbud eller stängsel som är den lösning som verkligen löser problemet utan att jobba med människor attityd!!!!

Last edited:

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Bluegreengrey skrev:

Helt otroligt är det iaf... och det där med strutsbeteende.. det är ju så de löser alla trafikproblem. Folk kör i diket, vinglar av vägen, får vattenplaning och frontar med mötande, kör om farligt... hur löser man det?? Jo man sätter upp vajerstängsel o tror att folk därmed ska börja bli mer riskmedvetna när de kör på sträckor utan vajerstängsel.... Sen säger man att titta vad bra vajerstängsel är och vad mkt mindre skadade i trafiken det blivit... men kör folk verkligen annorlunda?? Nä man har ju inte löst problemet som ligger i förarna....

När ska man inse att för att lösa ett problem med hur folk kör så är det inte förbud eller stängsel som är den lösning som verkligen löser problemet utan att jobba med människor attityd!!!!

:Bugar

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Hittade inte den tråden så jag bidrar med mina åsikter här istället.

Jag kanske har fel men nånstans känns det inte som att polisen (eller den del som representeras av Bengt Svensson på Norrortspolisen) primärt engagerar sig för andra trafikanters säkerhet när de hävdar att de vill förbjuda sporthojar. Anledningen till detta är bland annat att vederbörandes pressmeddelande inte uppvisar några konkreta uppgifter av huruvida antalet döda och skadade som uppges (som dock självfallet är obehagligt högt) faktiskt med säkerhet kan relateras till just sporthojar och mycket höga hastigheter. Mig veteligen har sporthojar varit involverade i två av dödsfallen i norrort men jag har även läst flera notiser som rört andra mc-kategorier. I bägge fall som omnämns ovan har därtill inga "oskyldiga medtrafikanter" kommit till fysisk skada.

Nä, känslan som åtminstone jag får är en illa dold frustration från vissa hörn i poliskåren för att de faktiskt inte alltid får som de vill när de vinkar in dessa fordon och att det är primärt detta som ligger till grund för den "politik" man nu bedriver. Sen gör man vad man kan för att förmå olycksstatistiken att underbygga denna uppfattning (de är ju ok eftersom man anser sig ha ett så vällovligt styfte) och kryddar med lite skrämseljämförelser i form av volvobilar med över tusen hästkrafter och att behöva lämna dödsbud mm.

Visst finns det de på sporthojar som inte borde ha behörighet för dessa och jag kan verkligen förstå att arbetsuppgiften lämna dödsbud inte är någon angenäm tillställning. Men det är fullständigt fel att använda detta som argument för att ge sig på en stor grupp människor som älskar att åka sporthoj. Som jämförelse kan ju nämnas att antalet självmord i Sverige som också föranleder dödsbud, under om kanske än smärtsammare former, vida överstiger antalet avlidna sporthojsåkare.

Jag hoppas verkligen att detta utspel inte får något politiskt genomslag och därtill att de som kör sporthoj anstränger sig för att inte i onödan förse allmänheten med motiv för engagera sig i detta. Således kan man alltså med fördel undvika att slanga och tokköra där andra trafikanter med stor sannolikhet upplever det som farligt.

/Olzki

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vill ju själv fortsätta att köra R1:a och tycker att vajerstängsel suger men det där stämmer väl inte. Man har ju kapat en massa döda genom att folk rent fysiskt inte kan köra in i mötande körbana och "fronta" nån annan.

Jag tror också att det är grymt svårt att ändra attityden. Många av oss kör för fort i både bil och på hoj. Sen växer hornen (i trafiken) ut mer eller mindre beroende på mognad också. Knepig fråga...

Bluegreengrey skrev:
Folk kör i diket, vinglar av vägen, får vattenplaning och frontar med mötande, kör om farligt... hur löser man det?? Jo man sätter upp vajerstängsel o tror att folk därmed ska börja bli mer riskmedvetna när de kör på sträckor utan vajerstängsel.... Sen säger man att titta vad bra vajerstängsel är och vad mkt mindre skadade i trafiken det blivit...

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Nicke skrev:
Vill ju själv fortsätta att köra R1:a och tycker att vajerstängsel suger men det där stämmer väl inte. Man har ju kapat en massa döda genom att folk rent fysiskt inte kan köra in i mötande körbana och "fronta" nån annan....
Ja jag sa inte att det inte gjort nytta men det löser inte problemet med att folk kör för fort för trötta etc etc... dock är det lite som att blunda för problemet att bara tänka på att ok människan gör fel hur gör vi för att de ska fortsätta att göra fel men ändå inte döda sig själva eller andra jo vi hittar på en lösning åt dem... men det skyddar inte traffikanterna på ovajrade vägar ellerhur? Så att även jobba med attidyden skulle rädda ännufler!

Nicke skrev:
Jag tror också att det är grymt svårt att ändra attityden. Många av oss kör för fort i både bil och på hoj. Sen växer hornen (i trafiken) ut mer eller mindre beroende på mognad också. Knepig fråga...
Med inställningen att det är nästan omöjligt att lösa så blir det så. Men om vi går in för att kämpa mer på attidyd och utbildning redan från början och sedan inte slutar så tror jag vi kommer få ett mer gediget och en mer stadig minskning av olyckorna samt en stadig statistik. Men självklart är det en tung båt att ro, men när den väl flyter och närmar sig land kommer det vara värt besväret tro mig.

Inga ville ha hjälm på sig när lagen kom, varken på häst, MC eller Moppe men idag har "alla" hjälm, samma gäller bälteslagen etc.... eller flytväst. Jag menar att det visst går att påverka människors attidyd även om det är ett hästjobb så kommer det när det är klart att smitta av sig på alla och jobbet kommer inte behövas lika hårt när det väl är implementerat hos var o en.

Det är iaf min åsikt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bluegreengrey skrev:
!!!!

Sånt jobbar vi i BMW MC Klubben - exemplet är från förre veckan när SVD gick på att MC ägare sku ha uttbildning... Men, det som är kontentan här är att vi kan göra något att saken - istället för att endast gnälla på verandra på ett MC Forum....

-----Original Message-----
From: Ylva Hesse
Sent: Wednesday, August 25, 2004 3:56 PM
To: Galne Dansken; thomas.sellden@xxxxx.se; HANS SÄFSTRÖM; kjell
Subject: Fw: Artikel i SvD: Äldre mc-förare ofta offer

Det här var svaret jag fick från Charlotte. Hon tyckte det räckte med att nämna fortbildningskurserna i en faktaruta.

/Ylva

----- Original Message -----
From: "Charlotte Wendt" <Charlotte.Wendt@svd.se>
To: "Ylva Hesse"
Sent: Wednesday, August 25, 2004 3:15 PM
Subject: RE: Artikel i SvD: Äldre mc-förare ofta offer

> Tack för dina synpunkter. Jag nämnde i den så kallade faktarutan att
> SMC
har dessa fortbildningskurser. Dessvärre fanns inte plats att beskriva dem närmare.
> Hälsningar,
> Charlotte Wendt
>
> > ----------
> > From: Ylva Hesse
> > Sent: Wednesday, August 25, 2004 12:41 PM
> > To: Charlotte Wendt
> > Cc: kjell; HANS SÄFSTRÖM; Galne Dansken; thomas.sellden@xxxx.se
> > Subject: Artikel i SvD: Äldre mc-förare ofta offer
> >
> > Hej Charlotte
> >
> > Jag skriver till dig med anledning av artikeln i SvD idag. Jag heter
Ylva Hesse och är medlem och aktiv i Svenska BMW MC klubben.
> >
> > Det här är ett problem som vi har uppmärksammat, många köper MC och
> > har
körkortet så att säga på köpet.
> >
> > Vi bedriver fortbildning/utbildning tillsammans med SMC Uppsala för
motorcyklister i att öva broms och kurvteknik på Go Kart-bana. Den här utbildningen är till för alla motorcyklister med alla typer av motorcyklar. Vi försöker nå ut till dem som är nybörjare eller känner sig osäkra att hantera sin MC. Vanliga kommentarer vi fått av dem som kört hos oss är:
> > "Det här borde vara obligatoriskt för alla"
> > "Jag har lärt mig mer här, hur jag kan hantera min MC på dessa tre
timmar, än jag gjort under förarutbildningen"
> >
> > Varför jag skriver till dig är för att uppmärksamma att det bedrivs
verksamhet för att MC-förare skall bli säkrare ute i trafiken och vi är intresserade av att nå ut till fler motorcyklister för vi tror att det är många som behöver fortbilda sig.
> >
> > Alla som kommer till Go-Kart banan får en teori utbildning där vi
> > går
igenom hur MC:n beter sig vid bromsning och kurvtagning och vi lägger även stor vikt vid vår attityd ute i trafiken.
> >
> > Svenska BMW MC klubben kör på Tuvängens Go-Kart bana som ligger
> > utanför
Södertälje. Vi har kört vid 9 tillfällen i sommar och haft ca 200 deltagare. Vi har ca 10 instruktörer som arbetar ideellt med att driva detta säkerhetsarbete. Vi bedriver detta arbete tillsammans med försäkringsbolaget if som har godkänt våra säkerhetsövningar för dem som har märkesförsäkring hos dem. Eftersom utbildningen sker på inhängnat område krävs att försäkringsbolaget godkänner att mc-förarna får delta.
> >
> > SMC-Uppsala bedriver samma typ av utbildning på Rörken Ring, Go Kart
bana i Uppsala.
> >
> > Vår nästa utbildning sker på lördag den 28 aug på Tuvängens Go
> > Kartbana
kl 09.00 - 12.00. Är du intresserad av att skriva något om detta kan du kontakta mig via e-post eller på tel: 0733-----.
> >
> > Länk till vår hemsida där våra säkerhetsövningar finns beskrivna
bifogas.
> >
> >
http://portal.bmwmc.se/IntellywebPo...017-7C77-49F7-B5E7-178F159CBDBC&LanguageID=29
> >
> > Hälsningar Ylva Hesse

Kolla vänligen att vi även har If med på vår mailista - så att dom konstant ser hur vi AKTIVT jobbar för säkerheten - på ett positivt sätt.
Om inte du är med i SMC - bli det ASAP - SMC jobbar på samma sätt, - utan SMC fanns inte Rörken for oss t. ex...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag tror sporthojar drar just den typ av människor som vill köra fort och laglöst, tyvärr.
Alla dessa komer säkert heller inte ta till sig av någon utbildning utan bara använda kunskaperna för att köra ännu fortare ute i trafiken.

Så nån nollvision lär inte var möjlig, dessutom råder ju inte vi andra mer sansade över presis allt heller.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det var ingen kritik. Det är bara att inse att vajer räddar liv sen hur det går på icke-vajrade är en annan femma. Om många börjar köra lugnare så blir det säkert bättre. Tror dock att få med +100hk-hojar kommer att köra lugnt alla gånger.

Bluegreengrey skrev:
...jo vi hittar på en lösning åt dem... men det skyddar inte traffikanterna på ovajrade vägar ellerhur? Så att även jobba med attidyden skulle rädda ännufler!

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Nejdå jag tog inte illa upp, men ville klargöra vad jag menade lite ;)

Visst är det som ni säger att många vill gasa osv.... men det är ju så att detta handlar inte bara om sporthojar statistiken innefattar inte bara sporthojar utan alla! I år är det väldigt många äldre som förolyckats i trafiken o jag förutsätter att inte alla som dött i trafiken är Fartglada typer utan även såna som faktiskt för fram sin hoj dåligt pga de tex inte kan bromsa som folk, de har ingen aning om hur mkt de kan svänga med sin hoj och får därmed panik vid minsta lilla felbedömning och har inga marginaler. De kan vi säkert påverka med både attidyd och utbildning såsom Rörken för att ta ett exempel. Man får en riskmedvetenhet och kankse inte kör sakta men betydligt bättre.

Att kunna bromsa och väja är ju a & o jag tror det finns en del som förolyckats inte nödändigtvis dött, som skulle kört annorlunda med lite bättre kunskaper och inställning till vilka risker som finns.

Så jag står på mig att ett jobb för attidyd och inställning kommer resultera i färre onödiga olyckor...

Vi stirrar oss blinda på döda i trafiken, men allvarligt skadade per år är betydligt fler och det antalet kan oxå minska med lite kunskap, riskmedvetenhet och attityd.

Att köra fort är inte synonymt med DÖD och Allvarliga skador. För man kan välja när och hur man gör det.

(debatter är intressant därför man kan vinkla allt i olika vinklar o därmed om inte annat själv få en bättre inställning till hur det är ;) )

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Galne Dansken skrev:
Sånt jobbar vi i BMW MC Klubben - exemplet är från förre veckan när SVD gick på att MC ägare sku ha uttbildning... Men, det som är kontentan här är att vi kan göra något att saken - istället för att endast gnälla på verandra på ett MC Forum....

Inte ska vi gnälla på varandra inte ;)
Debattera lite kan vi göra det får alla tänka lite och fundera på det hela, kankse tom få lite inspiration.

BMWklubben (Galnde Dansken) ni sliter duktigt :Bugar

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Silwer skrev:
Jag tror sporthojar drar just den typ av människor som vill köra fort och laglöst, tyvärr.
Alla dessa komer säkert heller inte ta till sig av någon utbildning utan bara använda kunskaperna för att köra ännu fortare ute i trafiken.

Så nån nollvision lär inte var möjlig, dessutom råder ju inte vi andra mer sansade över presis allt heller.

Detta är en mycket intressant sida av problemet.
När det gäller att ta till sig utbildning för att köra fortare så kan det nog vara så, men förhoppningen är ju att de blivit bättre förare så även om det går fortare så har ju marginalerna blivit större då de kan hantera motorcykeln bättre.

Jag måste tyvärr säga att din negativa inställning till nollvision inte är lyckad, denna tyder på att du har gett upp i att påverka trafikanter i din omgivning, detta är inte bra.
Vi måste hela tiden jobba på att påverka våra medtrafikanter, både på två och flera hjul, så att vi minskar olykor i trafiken, framförallt då genom ATTITYD förändringar.

//Björn

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag försöker iofs inte påverka någon, mer än möjligen på detta forum och det är lönlöst i alla fall:lol

Jag upplever att det körs bra mycket hårdare på vägarna idag än när jag började köra för en 10-12 år sen.
Iofs är vi fler nu och hojarna betydligt potentare så man får väl vara glad för att inte fler dör än det gör.
Kan nån knäcka det här utan att restriktioner införs är det beundransvärt.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Det där förslaget får de väl knappast igenom :gnissla

citerar WestW: "jomenvisst, man kan ju förbjuda alla bilar också så blir det inga bilolyckor."

Istället för att göra något åt saken basar man ut förbud.
Håller med Olzkis, för övrigt mkt välskrivna, inlägg

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...