Förbud mot Sporthojar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mr Hyde skrev:
Förbättringar vill väl alla ta del av. Dock kan inte en icke medlem kräva att få ta del av dom.
Jag förstår (tror jag) vart du vill komma. Men bara för att det är oundvikligt att man påverkas av vissa beslut så behöver inte allt styras uppifrån.

Det du kallar "styras uppifrån" kallas demokrati under vilka vi lever i detta land! Du är en av dem som har haft möjlighet att välja vilka politiker som skall fatta beslut i detta land, precis som alla andra som är myndiga (jag antar i alla fall att du är myndig :tummenupp ).

Det behöver inte innebär att vi gillar alla beslut som fattas men i vissa fall är vi av lag tvingade att leva efter dem om vi inte vill ställa oss utanför sammhället totalt. Men det är nog inte så du menar att du vill ha det, dvs. leva utanför sammhället!?

Om mitt antagande är korrekt innebär det att OM våra folkvalda politiker, vilket gud förbjuder, skulle fatta ett beslut om att förbjuda vissa typer av mc så gäller den lagen oss alla.

Frågan är dock, än så länge, hypotetisk och jag tror nog inte att något sådant beslut kommer. Däremot kan det mycket väl komma högre krav på utbildning eller annan åldersgräns eller liknande för att få lov att köra en viss typ av hoj.

För att summera vad jag var ute efter och som nog också du uppfattade det är att "man kan inte både äta kakan och behålla den". Dvs. upprättas en lag som du/jag ogillar kan vi inte sätta oss emot den genom att bryta den och samtidigt ta del av det vi finner passa oss så som vissa fördelar som vi har i egenskap av svenska medborgare. Fast detta är ju lite OT. :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag är tämligen säker på att sporthojar inte kommer att finnas på allmänna vägar i framtiden, antingen kommer försäkringspremierna ta död på dem eller förbud. Det är tyvärr den bistra sanningen att generellt sett så kan denna grupp inte sköta sig i trafiken. Ja det är bara att läsa inläggen här hur cool GR är när han blåser förbi polisen i 300 km/h, eller när någon drar på i 100 km/h på en gågata, man rycker ut ljuddämparinsatser, kör på slangen, allt för att få så mycket negativ uppmärksamhet som möjligt. Den pubertala mentaliteten har redan idag retat upp så gott som varenda beslutsfattare. Hade de inte varit rädda för att förlora röster hade beslutet redan varit här. Redan nästa år vid regeringsskifte kommer sjukskrivningskostnader att åläggas trafikförsäkringen, jag tror inte det kommer att finnas ett försäkringsbolag som vill ta i sporthojsförsäkringar. Snöskotrar låg mycket risigt till för förbud för några år sedan, men klubbarna tog ett jätteansvar och lyckades få pli på misshagliga snöskoteråkare. Jag ser inget sådant iniativ från mc-organisationerna.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mr Hyde skrev:
Principen är väl att man ska få utsätta sig för risker, även om det enligt många är onödigt. Därmed är det inte självklart att något behov av förändringar finns.

Du nämner att våra politiker skulle fatta beslut om förbud gällande oss motorcyklister och att det skulle vara en princip de har och att fn. antar man de relativt höga dödstalen som orsak men att de hade hittat något annat att "reta sig på" (mitt ordval) och fattat beslut om förbud ändå. DET är vad min fråga handlar om! Varifrån kommer deras princip?

Mr Hyde skrev:
Den här yttterst lilla gruppen du talar om, uppfyller dom
saker som:

* Körkort
* Nyktra
* Ej snodd hoj
* Vållande till olyckan

Ren nyfikenhet bara...

Denna "ytterst lilla grupp" är faktiskt hela 10 000st. motorcyklister. Att betänkas är att vi är nästan 250 000st. registrerade motorcykelägare i detta lilla land.

Jag skall försöka svara på dina frågor en efter en. Men underlaget jag har ger dock inte svar på hur det ser ut just för denna enskillda "lilla grupp" utan på samtliga dödade mellan 2000-2003.

Alkohol/droger har en fördelning av totalt 146st. omkommna enl. följande:
- Alkoholpåverkade: 17%
- Alkohol och drogpåverkade: 1%
- Drogpåverkade: 3%
- Övriga: 78%

När det gäller körkort ser födelningen ut enl. följande för de 146st. omkommna mc-förarna:
- Ej körkort: 17%
- Okänt: 2%
- Fått körkort: 20%
- Tagit körkort: 61%

"Ej snodd" är dock ingen gruppering av dessa data man har men man har däremot tittat på ägandeförhållandena för dessa 146st. omkommna människorna och då ser det ut enl. följande:
- Föraren är ägare: 55%
- Ägaren finns inom familjen: 11%
- Lånad av bekant (sk. spontanlån): 10%
- Stulen: 3%
- Provkörning hos handlare: 3%
- Tjänstefordon: 1%
- Okänt ägandeförhållande: 17%

När det gäller vållande till olyckan måste vi titta på flera grupperingar och dra egna slutsaser efter vem/vilka vi själva anser vållande därför redovisar jag inte min åsikt utan bara de fakta som framkommer så får du dra egna slutsaser av vem/vilka du anser vara vållande:

Olyckstyperna delas in i olika typer av olyckor enl. nedan opch med följande fördelning av de 146 omkommna mc-förarna under gällande period:
- Singelolycka: 45%
- Korsande kurs: 15%
- Avsvängande: 12%
- Möte: 12%
- Omkörning: 8%
- Upphinnande: 5%
- Vilt: 3%


Vid singelolyckorna är väl svaret givet, förutom de som drabbats av allvarliga brister i vägbeläggningen.

När det gäller korsningsrelaterade olyckor. Dvs. olyckor som sker i en korsning är fördelningen följande:
- 40% av de förolyckade körde in i en mötande bil som svängde vänster framför motorcyklisten.
- 40% körde in i en bil som kom från korsande väg och svängde ut framför motorcyklisten.
- 20% av de förolyckade körde om en bil som skulle svänga vänster i korsningen.

I 6 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

När det gäller mötesolyckorna (18st.) ser fördelningen ut enl. följande:
- I 10% av fallen har mötande trafik kommit över på fel körbana (läs motorcyklistens körbana) på rak väg.
- I 30% av fallen kom mc´n över på fel sida och krockade med mötande trafik på rak väg.
- I 60% av fallen kom motorcyklisten i en högerkurva ut på fel sida vägen och krockade med mötande trafik. Dvs. dessa olyckor skedde i kurvor.

I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.

När det gäller omkörningsolyckor ser fördelningen ut enl. följande (12st. olyckor):
- I 20% av fallen krockade motorcykeln med en mötande trafikant som kör om. Dvs. motorcyklisten befinner sig i sitt körfält.
- I 80% av fallen kör motorcykeln om och får möte.

Dvs. i 8 av 10 fall stod motorcykeln för omkörningen.

Av de totalt 146 st. mc-förarna skedde 77% av olyckorna under dagsljus, 14% under mörker och 8% under gryning/skymmning. 67% hade god sikt 31% skymd sikt och 2% är sikförhållandena okända.

När det gäller vem/vilka som var skyldiga till olyckan får du som sagt var bilda dig en uppfattning om själv. Men statistiken talar sitt tydliga språk och undersökningen (djupstudien) som vv. och de andra aktörerna bla. SMC, har gjort i MC-OLA är väldigt djupgående och syftet är ju gott. Nämligen att se till att förutsättningarna för färre dödsolyckor ges till oss motorcyklister.

Icke att förglömma:
Bakom alla dessa siffror med statistik finns människor av kött och blod och som alla efterlämnar djupa sår hos de efterlevande. I många fall är det dessutom väldigt unga människor med föräldrar som fortfarande är i livet. Och i andra fall blir barnen utan en pappa/mamma. :(

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pinjong skrev:
Jag är tämligen säker på att sporthojar inte kommer att finnas på allmänna vägar i framtiden, antingen kommer försäkringspremierna ta död på dem eller förbud. Det är tyvärr den bistra sanningen att generellt sett så kan denna grupp inte sköta sig i trafiken. Ja det är bara att läsa inläggen här hur cool GR är när han blåser förbi polisen i 300 km/h, eller när någon drar på i 100 km/h på en gågata, man rycker ut ljuddämparinsatser, kör på slangen, allt för att få så mycket negativ uppmärksamhet som möjligt. Den pubertala mentaliteten har redan idag retat upp så gott som varenda beslutsfattare. Hade de inte varit rädda för att förlora röster hade beslutet redan varit här. Redan nästa år vid regeringsskifte kommer sjukskrivningskostnader att åläggas trafikförsäkringen, jag tror inte det kommer att finnas ett försäkringsbolag som vill ta i sporthojsförsäkringar. Snöskotrar låg mycket risigt till för förbud för några år sedan, men klubbarna tog ett jätteansvar och lyckades få pli på misshagliga snöskoteråkare. Jag ser inget sådant iniativ från mc-organisationerna.

Då skall du nog ta dig en lite djupare titt. För visst finns ett sådant initiativ som redan är i full gång från mc-organisationer. Ett sådant, det finns fler, är SMC´s sporthojsprojekt.

Innan detta kom igång på allvar fanns det andra människor som arbetade med fortbildning av motorcyklister och då särskillt med sporthojsförare som målgrupp med utbildningar på bana för att lära ut körteknik OCH för att uppmärksamma vissa problem så som attityd/grupptryck mm. SMC-skåne/SMC-Stocholm samt div. privata eldsjälar.

Att dra igång ett stort projekt som sporthojsprojektet tar lite tid innan man får snurr på det hela. Du pratar år, men vi är på G och förhoppningsvis sker det en hel del nya satsningar runt om i landet redan nästa år. Håll ögonen öppna!

Mc-kollektivet har visat sig starkt och villiga att kämpa tidigare och det är min fasta övertygelse att vi gemensamt kommer att lyckas vända siffrorna till vår fördel och få våra beslutsfattare och försäkringsbolag med oss i stället för mot oss. Det har gått förut och det går igen! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Avarage skrev:
Då skall du nog ta dig en lite djupare titt. För visst finns ett sådant initiativ som redan är i full gång från mc-organisationer. Ett sådant, det finns fler, är SMC´s sporthojsprojekt.

Innan detta kom igång på allvar fanns det andra människor som arbetade med fortbildning av motorcyklister och då särskillt med sporthojsförare som målgrupp med utbildningar på bana för att lära ut körteknik OCH för att uppmärksamma vissa problem så som attityd/grupptryck mm. SMC-skåne/SMC-Stocholm samt div. privata eldsjälar.

Att dra igång ett stort projekt som sporthojsprojektet tar lite tid innan man får snurr på det hela. Du pratar år, men vi är på G och förhoppningsvis sker det en hel del nya satsningar runt om i landet redan nästa år. Håll ögonen öppna!

Mc-kollektivet har visat sig starkt och villiga att kämpa tidigare och det är min fasta övertygelse att vi gemensamt kommer att lyckas vända siffrorna till vår fördel och få våra beslutsfattare och försäkringsbolag med oss i stället för mot oss. Det har gått förut och det går igen! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Det är möjligt att SMC´s har ett sporthojsprojekt, men jag som förare märker inte av det. Jag körde själv snöskoter på den tiden då förbud var nära, man fick inte vara ifred en sekund, de som inte skötte sig fick ett helvete från de övriga i snöskoteråkarna. Jag minns en gång det var en person som showade med sin snöskotern vid en festtillställning, han fick handgripligen stryk av en festdeltagare för att han förstörde för de andra snöskoteråkarna. Jag har mycket svårt att se att något liknande skulle ske på Sveavägen när någon mc-förare kör på slangen, tvärtom han blir hyllad som en hjälte. Därför är jag pessimistisk över speciellt sporthojarnas framtid. För att inte tala om olycksstatistiken. Det är för många att hålla ordning på och ansvarstagandet finns inte i kollektivet, möjligtvis hos organsiationerna, men jag tror inte att det räcker, tyvärr.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Pinjong skrev:
Redan nästa år vid regeringsskifte kommer sjukskrivningskostnader att åläggas trafikförsäkringen, jag tror inte det kommer att finnas ett försäkringsbolag som vill ta i sporthojsförsäkringar. QUOTE]

Trafikutskottet har redan nu ett färdigt förslag över detta, men förslaget
omfattar "bara" de trafikrelaterade sjuk, och rehabiliteringskostnaderna.
Så oavsett regeringsskifte eller ej så kommer detta att bli realitet...OM inte
Riksdagens ledamöter blir påverkade att rösta ner det.

VI som kollektiv kanske ska "lobba" lite för att även kostnaderna för:
- Rökarnas cancervård ska läggas på en försäkring som rökarna får teckna
och betala i samband med att man köper tobak/cigaretter...
- Alkoholisternas rehabiliteringsvård ska läggas på en försäkring som
man får teckna och betala vid varje tillfälle man köper sprit och öl......
- Hjärt och kärlsjukdoms rehabilitering på socker och fett haltiga produkter..
osv...

Listan kan göras hur lång som helst.....

KentW
 

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kent W skrev:
Pinjong skrev:
Redan nästa år vid regeringsskifte kommer sjukskrivningskostnader att åläggas trafikförsäkringen, jag tror inte det kommer att finnas ett försäkringsbolag som vill ta i sporthojsförsäkringar. QUOTE]

Trafikutskottet har redan nu ett färdigt förslag över detta, men förslaget
omfattar "bara" de trafikrelaterade sjuk, och rehabiliteringskostnaderna.
Så oavsett regeringsskifte eller ej så kommer detta att bli realitet...OM inte
Riksdagens ledamöter blir påverkade att rösta ner det.

VI som kollektiv kanske ska "lobba" lite för att även kostnaderna för:
- Rökarnas cancervård ska läggas på en försäkring som rökarna får teckna
och betala i samband med att man köper tobak/cigaretter...
- Alkoholisternas rehabiliteringsvård ska läggas på en försäkring som
man får teckna och betala vid varje tillfälle man köper sprit och öl......
- Hjärt och kärlsjukdoms rehabilitering på socker och fett haltiga produkter..
osv...

Listan kan göras hur lång som helst.....

KentW

Givetvis är det "bara" trafikrelaterade sjuk, och rehabiliteringskostnaderna som åläggs trafikförsäkringen, allt annat vore suspekt, men det är inte så bara med tanke på vilka enorma kostnader en invalidisering kan medföra. Att vänstern skulle rösta för ett förslag i riksdagen som högern går till val med förefaller osannolikt.

Att rökning och alkohol ska bära sina egna kostnader anser jag som en självklarhet, tyvärr ogenomförbart med de öppna gränser vi har till EU, dessutom anser EU att det är ett hinder i frihandeln. Jag har en del insikt i försäkringsbranschen, och de flesta vill inte ens syssla med MC idag, jag undrar hur de resonerar kring det nya förslaget.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pinjong skrev:
Det är möjligt att SMC´s har ett sporthojsprojekt, men jag som förare märker inte av det. Jag körde själv snöskoter på den tiden då förbud var nära, man fick inte vara ifred en sekund, de som inte skötte sig fick ett helvete från de övriga i snöskoteråkarna. Jag minns en gång det var en person som showade med sin snöskotern vid en festtillställning, han fick handgripligen stryk av en festdeltagare för att han förstörde för de andra snöskoteråkarna. Jag har mycket svårt att se att något liknande skulle ske på Sveavägen när någon mc-förare kör på slangen, tvärtom han blir hyllad som en hjälte. Därför är jag pessimistisk över speciellt sporthojarnas framtid. För att inte tala om olycksstatistiken. Det är för många att hålla ordning på och ansvarstagandet finns inte i kollektivet, möjligtvis hos organsiationerna, men jag tror inte att det räcker, tyvärr.

Vi kan ju börja i vår omgivning! Bland våra egna vänner och bekanta. Men jag ser inte våld som en lösning på detta problem. Utan snarare en avdramatisering av "slangande"/stoppisar och extremt höga hastigheter bland trafik. Varför inte leta reda på en avskild plats och öva/latja bäst var och en vill?

Vill man köra fort i kurvor finns hur många bantillfällen som helst att välja mellan. Fast det är inte direkt tätt mellan banorna i sverige. Men man kan ju ta det som en utflykt bland polarna och glida iväg en bandag!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pinjong skrev:
Jag har en del insikt i försäkringsbranschen, och de flesta vill inte ens syssla med MC idag, jag undrar hur de resonerar kring det nya förslaget.

Detta till trots så har de 7 största försäkringsbolagen tagit fram en försäkring för SMC och de utbildningsdagar som SMC arrangerar på bana där deltagarnas försäkring gäller fullt ut.

Alltså är försäkringsbolagen intresserade av att motorcyklister utbildar sig och blir säkrare att framföra sina fordon. Detta skall ses som en del i vad försäkringsbolagen gör för att hjälpa oss motorcyklister till färre dödsolyckor! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Mr Hyde

Guest
Avarage skrev:
Det du kallar "styras uppifrån" kallas demokrati under vilka vi lever i detta land! Du är en av dem som har haft möjlighet att välja vilka politiker som skall fatta beslut i detta land, precis som alla andra som är myndiga (jag antar i alla fall att du är myndig :tummenupp ).

Det behöver inte innebär att vi gillar alla beslut som fattas men i vissa fall är vi av lag tvingade att leva efter dem om vi inte vill ställa oss utanför sammhället totalt. Men det är nog inte så du menar att du vill ha det, dvs. leva utanför sammhället!?

Om mitt antagande är korrekt innebär det att OM våra folkvalda politiker, vilket gud förbjuder, skulle fatta ett beslut om att förbjuda vissa typer av mc så gäller den lagen oss alla.
Jag quotar bara detta men svaret rör fler av dina inlägg.

Vi har i stort rätt ut var vi står.
Jag vill dock poängtera att en lag som i slutändan ska skydda mig från mig själv inte kommer respekteras. Jag kommer fortsätta åka med gott samvete (hoppas du gör detsamma) eftersom det inte är någon annan som drabbas. Detta kommer i slutändan inte leda till något gott vilket politikerna borde förstå.

Anledningen till att politiker gärna hackar på motorcyklister beror säkert på olika saker. Jag spekulerar litet:

* Mc uppfattas som farliga. Dom låter mycket och kör fort, detta skrämmer trygghetssökande småbarnsföräldrar och surgubbar.

* Mc kör fort och kör i många fall ifrån polisen när dom blir upptäckta. Detta uppfattas som oerhört orättvist av de vänstervridna journalisterna (m.a.o. 95% av dags & kvällsjournalisterna) som sedan lyfter fram så mycket negativt som möjligt om motorcyklister.

*Mc förstör Tingvalls statistik.

Dessa saker ger utspel om höjd ålder och ändrade försäkringsregler.


Försäkringsbiten/sjukvårdskostnaderna är visserligen relevanta. Jag vet dock inte ens hur det förhåller sig i dagsläget. Sjukvården för mc-olyckor betalas via skattsedeln? Men jag minns att T-H fick betala 20 miljoner för 4-5 olyckor för något år sedan... Får inte ihop detta.
När det sedan inte finns några detaljerade beskrivningar hur omständigheterna var vid de allvarliga olyckorna är det svårt att dra slutsatser. Sen kan man ju tycka att antalet döda inte har mycket med höga utgifter att göra. Sjukskrivningar + förlamningar borde väl vara det som kostar pengar.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top