Mr Hyde skrev:
Principen är väl att man ska få utsätta sig för risker, även om det enligt många är onödigt. Därmed är det inte självklart att något behov av förändringar finns.
Du nämner att våra politiker skulle fatta beslut om förbud gällande oss motorcyklister och att det skulle vara en princip de har och att fn. antar man de relativt höga dödstalen som orsak men att de hade hittat något annat att "reta sig på" (mitt ordval) och fattat beslut om förbud ändå. DET är vad min fråga handlar om! Varifrån kommer deras princip?
Mr Hyde skrev:
Den här yttterst lilla gruppen du talar om, uppfyller dom
saker som:
* Körkort
* Nyktra
* Ej snodd hoj
* Vållande till olyckan
Ren nyfikenhet bara...
Denna "ytterst lilla grupp" är faktiskt hela 10 000st. motorcyklister. Att betänkas är att vi är nästan 250 000st. registrerade motorcykelägare i detta lilla land.
Jag skall försöka svara på dina frågor en efter en. Men underlaget jag har ger dock inte svar på hur det ser ut just för denna enskillda "lilla grupp" utan på samtliga dödade mellan 2000-2003.
Alkohol/droger har en fördelning av totalt 146st. omkommna enl. följande:
- Alkoholpåverkade: 17%
- Alkohol och drogpåverkade: 1%
- Drogpåverkade: 3%
- Övriga: 78%
När det gäller körkort ser födelningen ut enl. följande för de 146st. omkommna mc-förarna:
- Ej körkort: 17%
- Okänt: 2%
- Fått körkort: 20%
- Tagit körkort: 61%
"Ej snodd" är dock ingen gruppering av dessa data man har men man har däremot tittat på ägandeförhållandena för dessa 146st. omkommna människorna och då ser det ut enl. följande:
- Föraren är ägare: 55%
- Ägaren finns inom familjen: 11%
- Lånad av bekant (sk. spontanlån): 10%
- Stulen: 3%
- Provkörning hos handlare: 3%
- Tjänstefordon: 1%
- Okänt ägandeförhållande: 17%
När det gäller vållande till olyckan måste vi titta på flera grupperingar och dra egna slutsaser efter vem/vilka vi själva anser vållande därför redovisar jag inte min åsikt utan bara de fakta som framkommer så får du dra egna slutsaser av vem/vilka du anser vara vållande:
Olyckstyperna delas in i olika typer av olyckor enl. nedan opch med följande fördelning av de 146 omkommna mc-förarna under gällande period:
- Singelolycka: 45%
- Korsande kurs: 15%
- Avsvängande: 12%
- Möte: 12%
- Omkörning: 8%
- Upphinnande: 5%
- Vilt: 3%
Vid singelolyckorna är väl svaret givet, förutom de som drabbats av allvarliga brister i vägbeläggningen.
När det gäller korsningsrelaterade olyckor. Dvs. olyckor som sker i en korsning är fördelningen följande:
- 40% av de förolyckade körde in i en mötande bil som svängde vänster framför motorcyklisten.
- 40% körde in i en bil som kom från korsande väg och svängde ut framför motorcyklisten.
- 20% av de förolyckade körde om en bil som skulle svänga vänster i korsningen.
I 6 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.
När det gäller mötesolyckorna (18st.) ser fördelningen ut enl. följande:
- I 10% av fallen har mötande trafik kommit över på fel körbana (läs motorcyklistens körbana) på rak väg.
- I 30% av fallen kom mc´n över på fel sida och krockade med mötande trafik på rak väg.
- I 60% av fallen kom motorcyklisten i en högerkurva ut på fel sida vägen och krockade med mötande trafik. Dvs. dessa olyckor skedde i kurvor.
I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.
När det gäller omkörningsolyckor ser fördelningen ut enl. följande (12st. olyckor):
- I 20% av fallen krockade motorcykeln med en mötande trafikant som kör om. Dvs. motorcyklisten befinner sig i sitt körfält.
- I 80% av fallen kör motorcykeln om och får möte.
Dvs. i 8 av 10 fall stod motorcykeln för omkörningen.
Av de totalt 146 st. mc-förarna skedde 77% av olyckorna under dagsljus, 14% under mörker och 8% under gryning/skymmning. 67% hade god sikt 31% skymd sikt och 2% är sikförhållandena okända.
När det gäller vem/vilka som var skyldiga till olyckan får du som sagt var bilda dig en uppfattning om själv. Men statistiken talar sitt tydliga språk och undersökningen (djupstudien) som vv. och de andra aktörerna bla. SMC, har gjort i MC-OLA är väldigt djupgående och syftet är ju gott. Nämligen att se till att förutsättningarna för färre dödsolyckor ges till oss motorcyklister.
Icke att förglömma:
Bakom alla dessa siffror med statistik finns människor av kött och blod och som alla efterlämnar djupa sår hos de efterlevande. I många fall är det dessutom väldigt unga människor med föräldrar som fortfarande är i livet. Och i andra fall blir barnen utan en pappa/mamma.
Mvh!
// Niklas