Fördelar/nackdelar med separata SM och B-tävlingar.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nr:18 skrev:
Hur stor skillnad är det med b-förare på en 250SP kontra 250R?
Om inte roadracing.se legat nere så skulle både du och jag enkelt ha kunnat leta fram den informationen men nu går det ju inte...

Snabb B-förare i 250SP kör låga 59'or på Sviestad men normalt runt minuten. Snabb B-förare i 250R kör 55'or (Erik Sjöströms först test av en TZ250 t.ex) men kanske mer normala tider är 56-57 och har toppfart på 220 kan jag tänka mig. Jag har läst 187 km/h på min som mest...
På Anderstorp blir det ännu mer påtagligt, Anna körde 1.53 och en 250R ligger väl på 1.45 utan större problem skulle jag tro.
Stora fartskillnader, stora accskillnader, STORA skillnader helt enkelt. Går inte att jämföra med 750cc kontra 1000 cc.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Torkel skrev:
Du menar alltså att B-förarna i 250SP ska köra tillsammans med 250R's B-förare? Det blir ju roliga race... :rolleyes:
Tycker du att A-förarna i 250SP ska byta klass eller göra som de flesta andra A-förare i 250SP gjorde efter 2002 dvs lägga av?


Om ens mål är att vinna rookie 250 kanske man skall köpa en gammal 250r som förmodligen inte är speciellt mkt dyrare varken att köpa eller hålla igång än en 250sp och troligen mkt roligare att köra.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Torkel skrev:
Du menar alltså att B-förarna i 250SP ska köra tillsammans med 250R's B-förare? Det blir ju roliga race... :rolleyes:
Tycker du att A-förarna i 250SP ska byta klass eller göra som de flesta andra A-förare i 250SP gjorde efter 2002 dvs lägga av?


ps jag bestämmer inte, det var bara mitt förslag för hur det skulle bli bättre i SM ur mitt eget personliga perspektiv, givetvis finns det antagligen lika många förslag och viljor som det finns användare på sporthoj ds
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
RS250RR skrev:
Om ens mål är att vinna rookie 250 kanske man skall köpa en gammal 250r som förmodligen inte är speciellt mkt dyrare varken att köpa eller hålla igång än en 250sp och troligen mkt roligare att köra.
Precis, men det är döden för 250SP i såna fall. Men bra för er som vill sälja begagnade racers förstås...
Jag tycker att den standardklass vi har i 250SP fungerar förbaskat bra, vi har många aktiva och fler på väg in.
Därför tycker jag att ditt förslag är dåligt och mest ett uttryck av att ni snabba A-förare inte vill ha med de långsammare B-förarna i era race. Vilket jag också kan ha förståelse för.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Torkel skrev:
Precis, men det är döden för 250SP i såna fall. Men bra för er som vill sälja begagnade racers förstås...
Jag tycker att den standardklass vi har i 250SP fungerar förbaskat bra, vi har många aktiva och fler på väg in.
Därför tycker jag att ditt förslag är dåligt och mest ett uttryck av att ni snabba A-förare inte vill ha med de långsammare B-förarna i era race. Vilket jag också kan ha förståelse för.


jag ger mig, (ingen är sämre än att man kan ändra sig) nytt förslag:

b-klasser

250 std
250 rookie
600 rookie
1000 rookie
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Torkel skrev:
Precis, men det är döden för 250SP i såna fall. Men bra för er som vill sälja begagnade racers förstås...
Jag tycker att den standardklass vi har i 250SP fungerar förbaskat bra, vi har många aktiva och fler på väg in.
Därför tycker jag att ditt förslag är dåligt och mest ett uttryck av att ni snabba A-förare inte vill ha med de långsammare B-förarna i era race. Vilket jag också kan ha förståelse för.

Jag tror 250SP gör sig bäst som ren B-klass om nu A och B-förarna ska gå skilda vägar.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top