Fördelar/nackdelar mellan 98 och 95 oktan?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jag har precis fått moppe nu, har funderat lite smått på dethär med oktan... Vad jag har hört och fått för mig så kräver motorer med väldigt bra kompensation (stavning?) högre oktan, annars tappar man effekt...

Jag tankar alltid min moppe med 98 oktanigt bränsle, i instruktionsboken står det 95 till 98...

Så, Är det nån fördel med 95 oktan jämfört med 98 oktan förutom att 95-oktaniga soppan är något biligare?
Är det nån fördel för mig att tanka 98-oktanig soppa i min moppe? Eller nackdel? (Förutom att det är dyrare då...)

Och jag skulle ärna vilja veta ltie mer exakt var man behöver högoktanig soppa och var man kan ha fördel av mindreoktanig soppa? Gärna en bra förklaring till varför racingbilar kör på högre oktan med, om nån vet varför det är så...

Tack på förhand //Martin

*EDIT* Skriv gärna vad ni tankar eran hoj med...
 
Last edited:

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Rätta mig om jag har fel, men man kan nog räkna med någon slags procentuell ökning av effekt när man tankar högere oktan. Med andra ord om du har 100 häst vid användning av 95 oktan så kanske du kommer upp i 100,9 häst vid användning av 98 oktan. Om man överför det till moppe blir det så liten skillnad så det ända stället det märks på är plånboken.

Rätta mig någon!!!

\\ Wip
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Wip skrev:
Rätta mig om jag har fel, men man kan nog räkna med någon slags procentuell ökning av effekt när man tankar högere oktan. Med andra ord om du har 100 häst vid användning av 95 oktan så kanske du kommer upp i 100,9 häst vid användning av 98 oktan. Om man överför det till moppe blir det så liten skillnad så det ända stället det märks på är plånboken.

Rätta mig någon!!!

\\ Wip

Oktantalet är inget mått på energin utan vid vilken temperatur / tryck bensinen självantänder.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
stavgren skrev:
Oktantalet är inget mått på energin utan vid vilken temperatur / tryck bensinen självantänder.

Men har jag lite rätt? För någon slags liten effektökning ger det ju trotts allt. Eller?

\\ Wip
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Wip skrev:
Rätta mig om jag har fel, men man kan nog räkna med någon slags procentuell ökning av effekt när man tankar högere oktan. Med andra ord om du har 100 häst vid användning av 95 oktan så kanske du kommer upp i 100,9 häst vid användning av 98 oktan. Om man överför det till moppe blir det så liten skillnad så det ända stället det märks på är plånboken.

Rätta mig någon!!!

\\ Wip

Jo det har jag med hört...

nån som vet om det finns någon nakdel då, med 98 oktan alltså...

Om jag kör upp 500 kronor på en månad, med 98 oktan, så blir det ca 25 kr dyrare en om jag hadde kört på 95 oktanig soppa...

Grejen är den att jag tycker det känns mycket bättre o klunka i 98 oktanig soppa i moppen, jag inbillar mig att moppen går bättre och att det är bättre för den, hehe... (men på en liten moppemotor gör det nog ingen märkbar skillnad...)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lite fel forum, du skulle slängt in den på teknikdelen. Men nåväl.

Det här med oktantal är inte så enkelt som många hävdar. Det finns två stycken standarder (eller fler?) för bestämning av oktantal som påverkar motorn på olika sätt; de är inte helt jämförbara. Vissa motorer svarar olika bra på olika oktantal i de olika standarderna, beroende på att motorerna kan på olika sätt tillgodogöra sig bränslets egenskaper.

Men kort:

Ökar du inte kompressionen/flyttar fram tändningen eller gör någon annan intressant hårdvaruändring (som turbo mm) så har du ingen som helst glädje av att köra på högre oktantal. Bränslet brinner saktare med högre oktantal (enkelt, enkelt förklarat). Därför så finns det liksom ingen vinst.

Håller du på med att öka kompet, flytta fram tändningen och kanske petar på squishen eller något annat som påverkar förbränningsförloppets hastighet/timing så kan det vara en sund approach att räkna ut och pröva bränsle med högre oktantal.

Bilar kan ha en viss oktanadaption, där tändsystemet kan ta vara på den ökade möjlighet till förtändning bränslet kan ge (eller öka laddtrycket om man så vill). Jag tror inte hojar har denna funktionalitet ännu.

Som sagt, detta är ett rätt stort ämne och även ett rätt intressant sådant, för det påverkar i stor utsträckning vad vi kan åstadkomma med våra motorer.

/J
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
stavgren skrev:
Oktantalet är inget mått på energin utan vid vilken temperatur / tryck bensinen självantänder.

Aha... Men... Kan man tjäna effekt på 95 oktanig soppa å? att det exploderar lättare på nått sätt? eller är det alltid bäst för motorn och effekten att köra på 98 oktan?
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Wip skrev:
Men har jag lite rätt? För någon slags liten effektökning ger det ju trotts allt. Eller?

\\ Wip
Nej. Att bara köra på annan soppa ger inget mer i effekt (om du nu inte får tag på seriöst racebränsle).
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
RG500-Johannes skrev:
Lite fel forum, du skulle slängt in den på teknikdelen. Men nåväl.

Hmm, okej, förlåt... Men jag är inte mer än en människa, en ung sådann...


RG500-Johannes skrev:
Ökar du inte kompressionen/flyttar fram tändningen eller gör någon annan intressant hårdvaruändring (som turbo mm) så har du ingen som helst glädje av att köra på högre oktantal. Bränslet brinner saktare med högre oktantal (enkelt, enkelt förklarat). Därför så finns det liksom ingen vinst.
/J

Finns det någon förlust då? Kan min moppe gå bättre med 95 oktanig soppa? (jag förstår att det inte blir nån märkbar skillnad, jag försöker bara lära mig lite mer om hur det funkar med olika oktan osv... För som jag fattat det så är det alltid bäst att köra med 98 oktan, men ajg kanske har fel då?)

PS. Jag har inte trimmat min moppen eller ändrat något...
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
om om fanns

Om du skulle köra i samma tempo med 98 som 95 så skulle hojen dra mindre med 98 oktan

orkar nog inte gå in på det tekniska men enkelt sett ja du får en liten effekthöjning som gör att du snabbare når din marsfart
och därmed kan lägga av gasen tidigare.

/På turbohojar kan man ofta öka upp till en halv bar ibland mer eftersom knackning sker senare :smasha men då drar den ju lite mer eftersom man laddar på mer

:squid
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
RG500-Johannes skrev:
Ökar du inte kompressionen/flyttar fram tändningen eller gör någon annan intressant hårdvaruändring (som turbo mm) så har du ingen som helst glädje av att köra på högre oktantal. Bränslet brinner saktare med högre oktantal (enkelt, enkelt förklarat). Därför så finns det liksom ingen vinst.

Håller du på med att öka kompet, flytta fram tändningen och kanske petar på squishen eller något annat som påverkar förbränningsförloppets hastighet/timing så kan det vara en sund approach att räkna ut och pröva bränsle med högre oktantal.

Bilar kan ha en viss oktanadaption, där tändsystemet kan ta vara på den ökade möjlighet till förtändning bränslet kan ge (eller öka laddtrycket om man så vill). Jag tror inte hojar har denna funktionalitet ännu.
/J

Jag skulle vilja påpeka att motorerna som sitter i mercedes-bilar har ett system som, sedan 95-nånstans, försöker kolla och känna av hur pass bra den kan tända och reglerar tändkurvan därefter, skulle motorn spika så ställs tändningen tillbaka osv...

Sen är det ju alltid frågan om en viss typ av motor kan använda bensin med högre oktantal, men snackar vi om en helt standard moppe så kan vi väl säga med största sannolikhet att det inte blir någon märkbar skillnad på att köra med 95 eller 98.

Däremot så hade vi en disskution i höstas om att olika oktantal på bensin också innefattar, numera, olika kvalitet på själva bensinen. Det var en disskution om bensinbolagen och deras olika fusk med kvaliteten, där vi kom fram till att man skulle köra 98, för att den hade högre kvalitet osv...

Men hur det verkligen är kan jag inte heller svara på, jag är inte så pass insatt i ämnet.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Re: om om fanns

drzero skrev:
Om du skulle köra i samma tempo med 98 som 95 så skulle hojen dra mindre med 98 oktan

orkar nog inte gå in på det tekniska men enkelt sett ja du får en liten effekthöjning som gör att du snabbare når din marsfart
och därmed kan lägga av gasen tidigare.
...

Oktantalet (RON, MON, PON) är ju som sagt endast ett mått på hur mycket en motor knackar med det oktantalet jämfört med nåt standardbränsle. Det säger ingenting om energiinnehåll (110 oktan kan mycket väl ha mindre energi än 90 oktan). Att en motor skulle vara mer eller mindre effektiv bara för att man ändrar oktantalet på bränslet är jag tveksam till.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Asylum_Nakaza skrev:
Jag skulle vilja påpeka att motorerna som sitter i mercedes-bilar har ett system som, sedan 95-nånstans, försöker kolla och känna av hur pass bra den kan tända och reglerar tändkurvan därefter, skulle motorn spika så ställs tändningen tillbaka osv...

Knacksensor har nästan alla bilar... Jag tror inte Mercha är bättre än någon annan med Bosch
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
knacksensor=bra

Själv tycker jag att knacksensor endast hör hemma på turbofordon så att man inte laddar sönder motorn :mattias

har en polare med en Volvo 940 han fick problem när en skruv lossnade bakom ett plastskydd vid kamremshjulen när skruven började ta i dreven började det (ticka) Sensorn trodde att motorn knackade och sänkte tändkurvan sämre och opålitligare bil fick man leta efter :4skrika :4skrika :4skrika

Till vi hittade felet, Som hittades när vi skulle kolla
om kamremmen stod rätt. :rodnar



:squid
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Okej, nu har jag blivit lite klokare iaf...

Läste en annan tråd om att ok/q8 skulle ha 5% etanol i sin 95-oktaniga soppa, så jag kör nog vidare på 98 oktanig, som nån sa så drar den tydligen ltie mindre 98 oktanig soppa så då jämmnar det nog ut sig ltie, och sen om det blir lite dyrare spelar inte mig nån roll, det är ändå inga stora summor... Och jag tycker det känns mycket bättre att tanka den 98 oktaniga bensinen :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Finns ingen som helst garanti för att tändningsläget så-högt-som-möjligt-útan-att-spika ger max effekt.

2) Soppan sammansättning varierar lite grann över året.

Det enklaste är att prova o välja det man tycker hojen går bäst med.
/u
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top