NSR_Martin
Vill man så kan man.
Jag har precis fått moppe nu, har funderat lite smått på dethär med oktan... Vad jag har hört och fått för mig så kräver motorer med väldigt bra kompensation (stavning?) högre oktan, annars tappar man effekt...
Jag tankar alltid min moppe med 98 oktanigt bränsle, i instruktionsboken står det 95 till 98...
Så, Är det nån fördel med 95 oktan jämfört med 98 oktan förutom att 95-oktaniga soppan är något biligare?
Är det nån fördel för mig att tanka 98-oktanig soppa i min moppe? Eller nackdel? (Förutom att det är dyrare då...)
Och jag skulle ärna vilja veta ltie mer exakt var man behöver högoktanig soppa och var man kan ha fördel av mindreoktanig soppa? Gärna en bra förklaring till varför racingbilar kör på högre oktan med, om nån vet varför det är så...
Tack på förhand //Martin
*EDIT* Skriv gärna vad ni tankar eran hoj med...
Jag tankar alltid min moppe med 98 oktanigt bränsle, i instruktionsboken står det 95 till 98...
Så, Är det nån fördel med 95 oktan jämfört med 98 oktan förutom att 95-oktaniga soppan är något biligare?
Är det nån fördel för mig att tanka 98-oktanig soppa i min moppe? Eller nackdel? (Förutom att det är dyrare då...)
Och jag skulle ärna vilja veta ltie mer exakt var man behöver högoktanig soppa och var man kan ha fördel av mindreoktanig soppa? Gärna en bra förklaring till varför racingbilar kör på högre oktan med, om nån vet varför det är så...
Tack på förhand //Martin
*EDIT* Skriv gärna vad ni tankar eran hoj med...
Last edited: