Jag TROR att det mer blivit så att vissa motorer fått ett ryckte om att må bäst av några minuter på tomgång innan man drar iväg. Och detta understryks av tex User Manual Suzuki Hayabusa 1999-2007
Citat:
ALLOW THE ENGINE OIL TO CIRCULATE BEFORE RIDING
Allow sufficient idling time after warm or cold engine start up before applying load or revving the engine. This allows time for the lubricating oil to reach all critical engine components.
från
http://mybikemanuals.com/suzuki/suzuki-gsx-owners-manuals/
Liknade instruktioner till SV650S och GSX1300R -08
Motor som fått ryckte om sig att skära: KTM1290, de tidigaste årgångarna med inbyggt oljefilter (utan övertrycksventil ?). Vanligt att oljefilret trycks ihop varpå 1290 motorn skär i brist på olja. Min gissning är att om 1290 motorn varvas upp utan tillräckligt varm olja så blir oljetrycket över filtret så stort att filtret kollapsar.
Googla på
KTM 1290 oil filter fail
Själv brukar jag vid start hemifrån starta motorn och sedan klä på mig öronproppar, hjälmluva, jacka ,hjälm och handskar.
Och då har det gått några minuter och motorn har nästan nått arbetstemperatur.
Innan jag lugnt kör iväg. Det är ju självklart ha en bra relation med grannarna.
Vid start på bensinstation låter jag MC-klockan ticka fram 1 eller 2 minuter innan jag kör.
På bana motorstart 5 - 8 minuter innan nästa pass.
Och de japanska hojarna toppar Motorrads 5000mil test. För minst strul.
Så jag tippar detta räcker.
I botten i 5000mil testet för mest strul har i många år legat KTM, Ducati och BMW.