Företag för racing?

sandstream

Guest
Funderar lite på att starta ett företag för racingen men undrar vilken typ som är bäst av enskild firma (eller vad den heter nu för tiden) och ett handelsbolag. Det ska vara bra både för mig och för eventuella sponsorer.

Har ni egen erfarenhet så dela gärna med er eller tipsa om gamla trådar där infon finns :)
 

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha yzf thundercat 600
Företag

Det beror lite på vilken risk du vill ta.

Mitt råd är att skapa AB.
 

Ronnie_69

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000-08 Banhoj suzuki k3
Det pågår en mässa i Älvsjö för nyföretagare just nu.
Gå dit o få alla svar du söker för att få en bra start med företaget.
Lycka till.:tummenupp
 

Pizzabagarn

Guest
Det beror lite på vilken risk du vill ta.

Mitt råd är att skapa AB.

AB är bra för att man inte blandar in sin privatekonomi!

Tror att det kan vara lättare med sponsring också där det är viktigt med en motprestation fick jag höra från revisorn för en tid sedan.

Dekaler på hojen, loggor på hemsidan etc, etc.

Hade själv lite strul då jag skulle sponsra en privatperson som rejsade.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Varför ska man ha ett Ab ? Allt blir mycket krångligare, man måste ha en styrelse mm

Själv har jag skaffat mig en FA skattsedel och en enskild firma.
Kan man inte hålla isär sin privata ekonomi med eventuella sponsorintäkter ska man nog inte försöka ge sig ut och fråga efter sponsring..

Vad gäller motprestation så stämmer det. Men för allt i världen, skriv inte sponsring på fakturan.... Skriv reklam eller nåt.


/ Svensken
 

sandstream

Guest
AB är uteslutet då jag inte har några 100.000:- till aktiekapitalet, plus att det krävs styrelse, revisor mm.

Om jag har förstått saken rätt så är det ingen skillnad på den enskilda firmans ekonomi och den privata, båda tas med i självdeklarationen.

Hur fungerar det med ett handelsbolag, kan man hålla isär det från privatekonomin?
 
Last edited:

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Handelsbolag är i stora drag samma som enskilt bolag med den skillnaden att det är minst 2 ägare...
Att tänka på vid start av AB är kravet på vinst. Om 50% av aktiekapitalet är förbrukat är företaget konkursmässigt. Det gäller att ha gott om sponsorer mao..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
AB är uteslutet då jag inte har några 100.000:- till aktiekapitalet, plus att det krävs styrelse, revisor mm.

Om jag har förstått saken rätt så är det ingen skillnad på den enskilda firmans ekonomi och den privata, båda tas med i självdeklarationen.

Hur fungerar det med ett handelsbolag, kan hålla isär det från privatekonomin?

enskilt är samma som privatekonomi ja
HB är ihop med en annan..

fanns väl en artikel i detta i SvenskRoadracing tidningen?

sen en sak jag kommer på nu, kolla dina försäkringvillkor, kan finnas en begränsning på hur mkt du får ha i spons för att den ska gälla (olycksfallsförs)
40,000:- i min tror jag, IF
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det beror lite på vilken risk du vill ta.

Mitt råd är att skapa AB.

Jag drog igång ett enskilt företag med inriktning "Banracing och promotion" vid sidan av mitt AB.
När jag sedan deklarerade åkte jag på revision på båda företagen:mad: :mad:

Var beredd på att avdragen ev. inte godkänns, även om du utfört allt i god tro med revisors godkännande..
Jag har alla papper i ordning, men dom djävlas ändå pg.a paragrafen som säger att företag "måste drivas i vinsdrivande syfte"
//
Benny
 

sandstream

Guest
Jag drog igång ett enskilt företag med inriktning "Banracing och promotion" vid sidan av mitt AB.Jag har alla papper i ordning, men dom djävlas ändå pg.a paragrafen som säger att företag "måste drivas i vinsdrivande syfte"
Har man nästan inga inkomster och bara utgifter förstår jag att de reagerar (vet dock inte hur det var i ditt fall) men om man går +-0 eller med lite förlust borde de väl inte kunna säga så mycket.
Man kan ju välja själv att ta en del utgifter privat så att de inte tynger ner företaget för mycket.

Det behöver inte vara cash, du kan t.ex. använda hojen, racebuss eller annat för rörelsen väsentligt som del av/hela kapitalet.
Bra att veta! :)
 
Last edited:

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Jag drog igång ett enskilt företag med inriktning "Banracing och promotion" vid sidan av mitt AB.
När jag sedan deklarerade åkte jag på revision på båda företagen:mad: :mad:

Var beredd på att avdragen ev. inte godkänns, även om du utfört allt i god tro med revisors godkännande..
Jag har alla papper i ordning, men dom djävlas ändå pg.a paragrafen som säger att företag "måste drivas i vinsdrivande syfte"
//
Benny

stämmer. kan du inte påvisa att ditt företag har vinstsyfte så kommer du inte få f-skattsedel och du kommer inte kunna dra av momsen på saker du köper till din verksamhet. så tipset är att du startar någon form av säljande verksamhet som en bisyssla i företaget som kanske kan bli vinstdrivande och på så vis finansiera delar av din raceverksamhet. (i allafall på pappret) sen har du ofta betydligt bättre skydd om du skulle råka illa ut(krascha ) om du har en enslild firma där du kan påvisa att din insats i företaget är avgörande, i större del än om du står i ett AB..
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Har man nästan inga inkomster och bara utgifter förstår jag att de reagerar (vet dock inte hur det var i ditt fall) men om man går +-0 eller med lite förlust borde de väl inte kunna säga så mycket.

Njaa. Jag backade 15000:- på en omsättning på ca 100' vilket INTE är mycket i det stora hela, men tillräckligt för att dom skulle gnälla.
"Är det hobbyverksamhet får man inte dra momsen"


Man kan ju välja själv att ta en del utgifter privat så att de inte tynger ner företaget för mycket:)

Tänk iså fall igenom VILKA utgifter du kan ta själv, ex. där man inte kan dra moms eller liknande.
Jag tog anmälningsavgifter & licens själv (ej momsat) men fick backning då skatteverket frågade "vart" jag tävlat, då jag inte betalt några tävlingsavgifter för MaBe racing...:gnissla
//
Benny
 

lakehillracing

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Hindås
Hoj
3st Aprilia rs 125 1 Honda rs125
Ska du starta AB så kostar det 100000:- i insats som du kan använda i företaget men om detta ska vara lönsamt så måste du komma upp i en omsättning över miljonen. En aktoriserad revisor som krävs för AB kostar ca: 20-25000 för årsbokslut + den dagliga bokföringen och moms deklarationer. Kör du HB, KB eller enskild firma så måste detta också bokföras, kör man racing, jobbar häcken av sig är det svårt att hinna med papprena.
Om man inte har en etablerad rörelse från början eller någen i sin närhet, är det bästa att har kvar sitt vanliga kneg och jobba så mycket SVART det bara går. Eller hoppas på Svenska spel/ATG. Så slösa inte tid med att starta eget med racingen om du inte har ett bra konsept som kan generera i pengar under den tid du är aktiv.

Pär Karlsson
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Starta enskild firma och ansök om FA-skattesedel.
Se till att de fakturor du skickar precis som svensken skriver inte innehåller ordet sponsring utan istället visar att du har sålt något och således gjort en motprestation för att få pengarna. Sålt reklamplats på hoj, buss, tält, hemsida tex. Eller att du haft ett event eller hållt ett föredrag om nåt som har med roadracing att göra som din kund kan ha nytta av i sin verksamhet. Typ "vinnarinstinkt" eller "fokusera på uppgiften". Finns massor av främst tidigare elitidrottare som lever på att åka omkring och prata om mental träning och hur man lyckas med vad man nu håller på med. Det viktiga är inte att det går plus, men det måste åtminstone finnas en plan för att få det att gå plus. För att få dra kostnader för motorcykelåkning måste också inkomsterna komma från ditt motorcykelåkande.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Hur funkar det i en förening? Den lokala fotbollsklubben eller vad det nu kan vara, dessa är ju inte egna företag eller?

De köper väl grejer till sin egna intressen momsfritt? Och såna föreningar får väl inte drivas med vinstintresse?

Så frågan lyder: Går det lika bra med förening som företag? Vad är skillnaden?

Ni får ursäkta min okunskap men jag är inte så ruskigt insatt...

/Urban
 

Cronqan

Twism
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -11
Kul med lite entreprenörsanda i racingen!

Nedan lite om de olika bolagsformerna..

Handelsbolaget är en juridisk person, eget rättssubjekt med möjlighet att ingå rättshandlingar etc. men beskattningen av överskottet sker hos bolagsmännen (minst två) vilka även själva svarar solidariskt för bolagets skulder och förpliktelser.

Det sistnämnda är annorlunda om man istället startar ett kommanditbolag vilket i princip är ett HB i vilket en eller flera av bolagsmännen har begränsat sitt ansvar till en viss begränsad ekonomisk insats i bolaget. Minst en bolagsman måste dock svara solidariskt och obegränsat för bolagets förpliktelser.

AB som sagt kräver 100 000 i AK vilket medför att delägarna inte svarar för bolagets förpliktelser.. Krävs också bolagsordning o lite bolagsstämmoprotokoll och styrelseprotokoll men det är bara lite pappersexercis.. Godkänd revisor räcker i ett litet AB med tillgångar under 1000 basbelopp, mindre än 200 anställd etc.. I ett AB presumeras att bolaget drivs i vinstsyfte och allt överskott utgör inkomst av näringsverksamhet, vilket är problemet med den enskilda firman där tyvärr det krävs att man driver verksamheten i vinstsyfte.. syfte innebär dock inte att verksamheten måste gå med vinst..

/D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
AB är uteslutet då jag inte har några 100.000:- till aktiekapitalet, plus att det krävs styrelse, revisor mm.
Klart du har de 100 K:na. Det är ju ungefär vad du kommer att betala för hojen, tältet, bussen etc. Du kan använda aktiekapitalet precis som du vill. Om det finns kontanter eller prylar till samma värde på balansräkningens aktivsida kvittar.

Styrelsen ä mest en formsak. Du är ju gift...

Revisor mm kostar inte så vansinnigt mycket. Definitivt mindre än antyds i tidigare inlägg. Förutsatt att verksamheten är ungefär så måttlig som ambitionen verkar vara.

Till Kreugers goda inlägg vill jag bara foga att värdet för reklam, dekaler och sånt på hoj, tält buss etc, är mycket lågt - typ nära noll. Att fakturera någon form av fantasibelopp för sånt är att tigga om problem när/om man åker på en revision. Föredrag däremot är bra. 10-15 K för en dag är inget att tjafsa om.

Precis som Kreuger också skriver är det inte det faktiska resultatet utan syftet som avgör om det är en affärsverksamhet eller en privat hobby som man vill slippa momsen i. Kan också vara bra att känna till att här råder omvänd bevisbörda. Skattemyndigheten behöver inte bevisa något. Men det behöver du :)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Ska du starta AB så kostar det 100000:- i insats

Som jag skrev tidigare behöver det nödvändigtvis inte vara i form av stålar utan utrustning/inventarier av väsentlighet för verksamheten kan värderas (av revisor) och användas till starten.

En aktoriserad revisor som krävs för AB kostar ca: 20-25000 för årsbokslut + den dagliga bokföringen och moms deklarationer.

Har för mig att det är på förslag (åtminstone finns det en utredning tillsatt som undersöker det) att lätta på revisionplikten för AB's upp till en viss omsättning/anställa. Motsvarande det system som andra eu-länder brukar, t.ex. tyskland. (Visserligen lär inte många slopa revisorsfunktionen för det)

Jag har inte sett en revisor som tagit betalt i den storleken för att upprätta ett årsbokslut till ett AB med några anställda (förutsatt god ordning). Hälften 10' ex.moms vill jag minnas att det legat runt, då är det väl tilltaget (men naturligtvis lär det skilja revisorer imellan).

Dessutom är det på förslag att momsredovisningen ska göras om från årsskiftet och deklarareras per kvartal. Det gör inte bördan mindre men det ges mer tid att planera och hinna med för en med detta som bisyssla. Enklare bokföring är inte särskilt komplicerat och något de flesta skulle klara av för att hålla kostnaderna nere.

-@
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top