Företag för racing?

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Att starta en enskild firma är absolut enklast.

Du behöver ingen revisor utan kan sköta all boföring själv (finns riktigt bra och enkla bokförings program)

Att du skulle gå med förlust "på pappret" första året är inget att oroa sig för eftersom det ofta krävs en del investeringar (inköp) vid nystart och det är skatteverket medvetna om.

Så länge alla inköp(utgifter) kan knytas till firmans inriktning, så det ok.

Lycka till!!! :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Varför vill du starta ett företag när du kör på den nivån du gör ?
Känns lite onödigt och bara en massa extrajobb.
 

sandstream

Guest
Om ni har tråkigt och känner för att läsa en MASSA text om sponsring och avdragsrätt har ni att göra här en stund: http://www.skatteverket.se/rattsinf...a9c80005409.html#31.deeebd104898a3a9c80005718

Här finns sammanfattad info om sponsring: http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/sponsring.4.18e1b10334ebe8bc80005767.html

Det här var lite intressant:
I vissa speciella fall, utan direkt motprestation, kan sponsringsutgiften utgöra en avdragsgill indirekt omkostnad på grund av att det finns en stark anknytning mellan sponsorns och den sponsrades verksamheter. Vid utgifter för forskning och utveckling samt personalkostnad krävs inte heller direkt motprestation.

De innebär väl att ett företag som säljer tex kraschkåpor inte ska ha några problem att dra av sponsring till en RR-förare, eller?
 
Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
För att kunna fakturerar sponsorerna.


Om dina sponsorer är tex Pioneer,Samsung etc pga du säljer deras produkter så kan det va bra att ha ett Racingföretag för att det ska se proffsigt ut! Men om det är tex benkes tak eller Urbans mureri som ska sponsra pga att ni är ga polare etc så behöver man ju inte krångla till det ponera att du ska få 20k av benke + att du har en däckskostnad på 20k då kan väl tex euromaster skicka den fakturan till benke:tummenupp
Om urban ska sponsra med tex 10k så är ju det vad du kommer att göra av med i diesel be urban om ett soppakort som du tankar upp 10k för
 

sandstream

Guest
Om dina sponsorer är tex Pioneer,Samsung etc pga du säljer deras produkter så kan det va bra att ha ett Racingföretag för att det ska se proffsigt ut! Men om det är tex benkes tak eller Urbans mureri som ska sponsra pga att ni är ga polare etc så behöver man ju inte krångla till det ponera att du ska få 20k av benke + att du har en däckskostnad på 20k då kan väl tex euromaster skicka den fakturan till benke:tummenupp Om urban ska sponsra med tex 10k så är ju det vad du kommer att göra av med i diesel be urban om ett soppakort som du tankar upp 10k för
Mina sponsorer kommer nog mest vara företag som inte har något med motorsport att göra och som inte själva har några större omkostnader för saker som jag kan behöva (däck, drivmedel etc) så det blir nog till att fakturera.
Tackar för tipsen ändå, kan alltid vara bra att känna till :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Fokusera på att göra det en vinstdrivande verksamhet istället för en hobby. Det spelar ingen roll med hur du kan göra med sponsringen. De kommer högst troligt att se det som en hobbyverksamhet och som bongo skriver, det är du som måste bevisa att det inte infinner sig så.
 

sandstream

Guest
Fokusera på att göra det en vinstdrivande verksamhet istället för en hobby. Det spelar ingen roll med hur du kan göra med sponsringen. De kommer högst troligt att se det som en hobbyverksamhet och som bongo skriver, det är du som måste bevisa att det inte infinner sig så.
Jag har lite planer så vi får se vad det leder till.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Om ni har tråkigt och känner för att läsa en MASSA text om sponsring och avdragsrätt har ni att göra här en stund: http://www.skatteverket.se/rattsinf...a9c80005409.html#31.deeebd104898a3a9c80005718

Här finns sammanfattad info om sponsring: http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/sponsring.4.18e1b10334ebe8bc80005767.html

Det här var lite intressant:
I vissa speciella fall, utan direkt motprestation, kan sponsringsutgiften utgöra en avdragsgill indirekt omkostnad på grund av att det finns en stark anknytning mellan sponsorns och den sponsrades verksamheter. Vid utgifter för forskning och utveckling samt personalkostnad krävs inte heller direkt motprestation.

De innebär väl att ett företag som säljer tex kraschkåpor inte ska ha


Nu var du inte snabb i "starten" igen. Jag har ju redan lagt upp länken i mitt inlägg från skatteverket :tungan
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Varför ska man ha ett Ab ? Allt blir mycket krångligare, man måste ha en styrelse mm

Själv har jag skaffat mig en FA skattsedel och en enskild firma.
Kan man inte hålla isär sin privata ekonomi med eventuella sponsorintäkter ska man nog inte försöka ge sig ut och fråga efter sponsring..

Vad gäller motprestation så stämmer det. Men för allt i världen, skriv inte sponsring på fakturan.... Skriv reklam eller nåt.


/ Svensken

tack för infon.. men hur går man tillväga för att skaffa säg en F-skattsedel om man startar en enskild firma som du gjort?!

mvh//PB
 

IGNJATOVIC

Guest
stämmer. kan du inte påvisa att ditt företag har vinstsyfte så kommer du inte få f-skattsedel och du kommer inte kunna dra av momsen på saker du köper till din verksamhet. så tipset är att du startar någon form av säljande verksamhet som en bisyssla i företaget som kanske kan bli vinstdrivande och på så vis finansiera delar av din raceverksamhet. (i allafall på pappret) sen har du ofta betydligt bättre skydd om du skulle råka illa ut(krascha ) om du har en enslild firma där du kan påvisa att din insats i företaget är avgörande, i större del än om du står i ett AB..

Ekonmisk förening?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top