sandstream
Guest
Tackar för all input
För att kunna fakturerar sponsorerna.Varför vill du starta ett företag när du kör på den nivån du gör ?
Känns lite onödigt och bara en massa extrajobb.
För att kunna fakturerar sponsorerna.
Mina sponsorer kommer nog mest vara företag som inte har något med motorsport att göra och som inte själva har några större omkostnader för saker som jag kan behöva (däck, drivmedel etc) så det blir nog till att fakturera.Om dina sponsorer är tex Pioneer,Samsung etc pga du säljer deras produkter så kan det va bra att ha ett Racingföretag för att det ska se proffsigt ut! Men om det är tex benkes tak eller Urbans mureri som ska sponsra pga att ni är ga polare etc så behöver man ju inte krångla till det ponera att du ska få 20k av benke + att du har en däckskostnad på 20k då kan väl tex euromaster skicka den fakturan till benke Om urban ska sponsra med tex 10k så är ju det vad du kommer att göra av med i diesel be urban om ett soppakort som du tankar upp 10k för
Jag har lite planer så vi får se vad det leder till.Fokusera på att göra det en vinstdrivande verksamhet istället för en hobby. Det spelar ingen roll med hur du kan göra med sponsringen. De kommer högst troligt att se det som en hobbyverksamhet och som bongo skriver, det är du som måste bevisa att det inte infinner sig så.
Jag har lite planer så vi får se vad det leder till.
Om ni har tråkigt och känner för att läsa en MASSA text om sponsring och avdragsrätt har ni att göra här en stund: http://www.skatteverket.se/rattsinf...a9c80005409.html#31.deeebd104898a3a9c80005718
Här finns sammanfattad info om sponsring: http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/sponsring.4.18e1b10334ebe8bc80005767.html
Det här var lite intressant:
I vissa speciella fall, utan direkt motprestation, kan sponsringsutgiften utgöra en avdragsgill indirekt omkostnad på grund av att det finns en stark anknytning mellan sponsorns och den sponsrades verksamheter. Vid utgifter för forskning och utveckling samt personalkostnad krävs inte heller direkt motprestation.
De innebär väl att ett företag som säljer tex kraschkåpor inte ska ha
Nu var du inte snabb i "starten" igen. Jag har ju redan lagt upp länken i mitt inlägg från skatteverket
Varför ska man ha ett Ab ? Allt blir mycket krångligare, man måste ha en styrelse mm
Själv har jag skaffat mig en FA skattsedel och en enskild firma.
Kan man inte hålla isär sin privata ekonomi med eventuella sponsorintäkter ska man nog inte försöka ge sig ut och fråga efter sponsring..
Vad gäller motprestation så stämmer det. Men för allt i världen, skriv inte sponsring på fakturan.... Skriv reklam eller nåt.
/ Svensken
stämmer. kan du inte påvisa att ditt företag har vinstsyfte så kommer du inte få f-skattsedel och du kommer inte kunna dra av momsen på saker du köper till din verksamhet. så tipset är att du startar någon form av säljande verksamhet som en bisyssla i företaget som kanske kan bli vinstdrivande och på så vis finansiera delar av din raceverksamhet. (i allafall på pappret) sen har du ofta betydligt bättre skydd om du skulle råka illa ut(krascha ) om du har en enslild firma där du kan påvisa att din insats i företaget är avgörande, i större del än om du står i ett AB..
tack för infon.. men hur går man tillväga för att skaffa säg en F-skattsedel om man startar en enskild firma som du gjort?!
mvh//PB
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |