Förgasar problem

Murcho

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Söderfors
Hoj
E14
Hejsan

jag har en liten mini moto tror de är samma som e14 inte säker
Länk:http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=43&products_id=222

till problemet. vad jag sett så sitter det ingen luft skruv utan mer som ett spjäll som reglerar shoke och luft insläpp, det ser ut som en platta med ett lite hål i mitten sen går de ut en arm så man kan reglera luft/shoke.

när jag kör och kommer upp i högre varv så får jag problemet att den dör men kommer till baka igen och dör igen det är som att den inte får bensin.

sen kan jag alldrig köra med spjället helt öppet då dör den innan jag kommit iväg. jag kan inte heller gasa fullt direct,

snälla hjälp mig det är så irriterande.
 

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Suzuki GSX750
Murcho skrev:
2189232 Hejsan

jag har en liten mini moto tror de är samma som e14 inte säker
Länk:http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=43&products_id=222

till problemet. vad jag sett så sitter det ingen luft skruv utan mer som ett spjäll som reglerar shoke och luft insläpp, det ser ut som en platta med ett lite hål i mitten sen går de ut en arm så man kan reglera luft/shoke.

när jag kör och kommer upp i högre varv så får jag problemet att den dör men kommer till baka igen och dör igen det är som att den inte får bensin.

sen kan jag alldrig köra med spjället helt öppet då dör den innan jag kommit iväg. jag kan inte heller gasa fullt direct,

snälla hjälp mig det är så irriterande.

hojen heter 14e..inte e14..
ang problemet så tror jag att den får för mycket soppa...
har du bensinkran? teat att stänga den o köra tills soppan tar slut i fuggen..
går den bättre psis innan den dör så får den för mycket soppa..
ställ isof kanen på halv..tex..så borde den gå bra.

om den går likadant elr sämre så får den för lite soppa..


elr skruva av stiftet o se om det e sotigt elr vitt...
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Murcho skrev:
2189232 Hejsan

jag har en liten mini moto tror de är samma som e14 inte säker
Länk:http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=43&products_id=222

till problemet. vad jag sett så sitter det ingen luft skruv utan mer som ett spjäll som reglerar shoke och luft insläpp, det ser ut som en platta med ett lite hål i mitten sen går de ut en arm så man kan reglera luft/shoke.

när jag kör och kommer upp i högre varv så får jag problemet att den dör men kommer till baka igen och dör igen det är som att den inte får bensin.

sen kan jag alldrig köra med spjället helt öppet då dör den innan jag kommit iväg. jag kan inte heller gasa fullt direct,

snälla hjälp mig det är så irriterande.

Om den gör med luftstpället helt öppet så får den för mycket luft till motsvarande mängd bränsle.
Så prova ändra nålen ett hack.
Men kan kanske vara bra att ändra munstycke
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Murch

Det låter helt klart som du måste göra rent fuggen ordentligt :tummenupp
Glöm inte sätta på ett BRA filter på slangen innan du monterar tillbaka den igen, om du nu inte har det.
Har du clipset på trottelnålen i "std-läge" (dvs aldrig ändrad) så prova att sänka clipset ett hack innan du såtter ihop grejerna.
 

Murcho

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Söderfors
Hoj
E14
Freddehoj skrev:
2205827 Murch

Det låter helt klart som du måste göra rent fuggen ordentligt :tummenupp
Glöm inte sätta på ett BRA filter på slangen innan du monterar tillbaka den igen, om du nu inte har det.
Har du clipset på trottelnålen i "std-läge" (dvs aldrig ändrad) så prova att sänka clipset ett hack innan du såtter ihop grejerna.


jag har gjort ren hela förgasaren, samma problem kvarstår, att den får för mycket soppa har jag uteslutit pga att jag provade sätta clipset ett hack högre dvs att den får mindre bensin och den blev mycket pigggare.

men samma problem kvar står, den går bra ibörja men dör ganska fort. den dör inte tvärt utan kommer tillbaka, om man då sänker gasen så kan man köra lite till. de jag kan tänka mig nu är att den inte får tillräkligt med bensin och däför går det inte att köra på fulla varv för att bensinen inte hinner rinna ner? kan det ligga något i det eller?

större hål i tanklocket och utan gummi är ordnat så de blir inge vakum.

skulle vilja prova byta förgasare men då måste jag göra ett nytt insug, har nämligen en 16mm mikuni förgasare ligger :)

men jag skulle hällst kunna fixa det utan

tack på förhand och hoppas ni kan läsa de jag skriver :p
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Aha OK...
Då kan det vara packningen innanför soppakranen som glidit på sniskan...kolla det genom att lossa de två små skruvarna som håller kranen på plats å ta isär mkt försiktigt så kanske du hinner se hur packningen ligger.

Testa även å ta bort flottörhuset sen blåser du i soppaslangsnippeln med kranen på....med sänkt flottör så ska det blåsa igenom flottörmunskycket, och när du höjer flottören försiktigt tills det tar stopp (tryck EJ hårt) så ska du inte kunna blåsa igenom.

Se till att trottelnålen följer med trotteln upp när du gasar.
Ja vet att detta va lite basic, men jag vet ju inte hur haj du är på förgasare direkt.

Men du kanske har testat allt detta redan ??
mvh
Fredrik
 

Murcho

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Söderfors
Hoj
E14
Freddehoj skrev:
2209597 Aha OK...
Då kan det vara packningen innanför soppakranen som glidit på sniskan...kolla det genom att lossa de två små skruvarna som håller kranen på plats å ta isär mkt försiktigt så kanske du hinner se hur packningen ligger.

Testa även å ta bort flottörhuset sen blåser du i soppaslangsnippeln med kranen på....med sänkt flottör så ska det blåsa igenom flottörmunskycket, och när du höjer flottören försiktigt tills det tar stopp (tryck EJ hårt) så ska du inte kunna blåsa igenom.

Se till att trottelnålen följer med trotteln upp när du gasar.
Ja vet att detta va lite basic, men jag vet ju inte hur haj du är på förgasare direkt.

Men du kanske har testat allt detta redan ??
mvh
Fredrik




jo jag testat allt som du säger, jag plockade isär ALLT på förgasaren och gorde grundligt rent.
den ser ut som ny nu, men det är samma problem.

Mvh
Linuz
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Jaha, OK.
Du har gjort fuggen grundligt ren, ja.
Men är du säker på att det kommer förbi soppa genom kranen och flottörnålen ??

om inte....kolla det noga.
mvh
Freddehoj
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Men vänta lite nu, du säger att den vill dö när du gasar på - eller? I så fall borde den väl ha mer soppa! Inte mindre eller? Har du testat att sätta clipset längst ner? Jag har aldrig råkat ut för en hoj som trivs bäst med clipset längst upp!

Nåja, gör följande test:

Stäng av bensinkranen (horisontellt). Skruva loss skruven som sitter i mitten av förgasaren undertill. Ställ en burk under för det kommer förmodligen rinna bensin. Se till att inte slarva bort packningen till skruven. När man skruvar på bensinkranen till vertikalt läge ska det rinna bensin och när man stänger kranen ska det sluta rinna. Om detta är ok sitter felet förmodligen inte i bensinkranen. Skruva fast skruven i botten igen. Rinner det inte bensin eller om det bara droppar lite är det förmodligen smuts i bensinkranen, alternativt sitter en packning fel. Sruva i sär bensinkranen och blås rent. Håll reda på i vilken följd delarna sitter monterade.

Man kan även skruva av soppa-kranen och blåsa med munnen - det ska kännas som att blåsa i ett Mac Donalds sugrör om allt är ok! Jag har haft ett par hojar där packningen sitter rätt i kranen men när man blåser går det segt som bara den!

Skulle det visa sig att kranen är ok och du inte får den att gå fint genom att justera nålen måste det fan ha med tändningen att göra...
 

Murcho

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Söderfors
Hoj
E14
Wankah skrev:
2217527 Har du bytt ut original soppafilter mot ett som tål bensin ?

som tål bensin? :S jag har bytt, men finns det soppa filter som inte tål bensin :S men man slutar alldrig förvåna sig med kina pojkarna borta i fjärran :p


Freddehoj skrev:
2217940 Jaha, OK.
Du har gjort fuggen grundligt ren, ja.
Men är du säker på att det kommer förbi soppa genom kranen och flottörnålen ??

om inte....kolla det noga.
mvh
Freddehoj

jag det kan va som du säger men de konstiga att det funka från början :S



xtreme skrev:
2218299 Men vänta lite nu, du säger att den vill dö när du gasar på - eller? I så fall borde den väl ha mer soppa! Inte mindre eller? Har du testat att sätta clipset längst ner? Jag har aldrig råkat ut för en hoj som trivs bäst med clipset längst upp!

Nåja, gör följande test:

Stäng av bensinkranen (horisontellt). Skruva loss skruven som sitter i mitten av förgasaren undertill. Ställ en burk under för det kommer förmodligen rinna bensin. Se till att inte slarva bort packningen till skruven. När man skruvar på bensinkranen till vertikalt läge ska det rinna bensin och när man stänger kranen ska det sluta rinna. Om detta är ok sitter felet förmodligen inte i bensinkranen. Skruva fast skruven i botten igen. Rinner det inte bensin eller om det bara droppar lite är det förmodligen smuts i bensinkranen, alternativt sitter en packning fel. Sruva i sär bensinkranen och blås rent. Håll reda på i vilken följd delarna sitter monterade.

Man kan även skruva av soppa-kranen och blåsa med munnen - det ska kännas som att blåsa i ett Mac Donalds sugrör om allt är ok! Jag har haft ett par hojar där packningen sitter rätt i kranen men när man blåser går det segt som bara den!

Skulle det visa sig att kranen är ok och du inte får den att gå fint genom att justera nålen måste det fan ha med tändningen att göra...


jag har gjort rent i soppa kranen sammtidigt som när jag gjorde rent allt anntat, det va inget skrot eller grus i flotören :S men det går inte att blåsa i den som du säger för hålen är skit små, :S ska jag borra upp hålen? det är en packning som det sitter en packning i flotören, hur har du gjort för att få igång flödet?


Tack för allt stöd
MVH Linuz
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
jag har gjort rent i soppa kranen sammtidigt som när jag gjorde rent allt anntat, det va inget skrot eller grus i flotören :S men det går inte att blåsa i den som du säger för hålen är skit små, :S ska jag borra upp hålen? det är en packning som det sitter en packning i flotören, hur har du gjort för att få igång flödet?


Tack för allt stöd
MVH Linuz

Men om du plockade av soppakranen och blåste med munnen OCH det gick trögt har vi felet där. Enklast är att bara byta kran! Brukar jag göra när inget annat hjälper! Borra tror jag inte på i alla fall!
 

Murcho

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Söderfors
Hoj
E14
xtreme skrev:
2221080 Men om du plockade av soppakranen och blåste med munnen OCH det gick trögt har vi felet där. Enklast är att bara byta kran! Brukar jag göra när inget annat hjälper! Borra tror jag inte på i alla fall!


okej, men hålet är rent, det sitter inget skit osv i hålet som täpper till.
jag får prova borra först :banana
snål som man är :) och om problemet kvarstår så är vi väller tillbaka på square one :( :huvet

Mvh Linuz
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Det var ju det jag sa...det är säkert hålen i packningen som "plattats till" av trycket av kranen och är alldeles för små.
Ta ut packningen försiktigt och borra till rätt dimension, ( se hålen i kranen och kranhuset).

Fasen, finns det ingen i Söderfors som kan hjälpa dej få sprutt på den ?? :confused:

Har du vägen förbi U-Väsby, vilket jag inte tror du har men, så fixar jag den åt dej på 10minuter, det kan jag lova....

/Fredde
 

Murcho

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Söderfors
Hoj
E14
Freddehoj skrev:
2221140 Det var ju det jag sa...det är säkert hålen i packningen som "plattats till" av trycket av kranen och är alldeles för små.
Ta ut packningen försiktigt och borra till rätt dimension, ( se hålen i kranen och kranhuset).

Fasen, finns det ingen i Söderfors som kan hjälpa dej få sprutt på den ?? :confused:

Har du vägen förbi U-Väsby, vilket jag inte tror du har men, så fixar jag den åt dej på 10minuter, det kan jag lova....

/Fredde


om man kollar på hålen inne i kranen så är de mycket större än hålen som går från slangen in i kranen och sen från kranen till förgasaren, det är dem hålen jag menar som är skit små. :S :huvet
 

Racer_man

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Minimoto 14e
Murcho skrev:
2224689 om man kollar på hålen inne i kranen så är de mycket större än hålen som går från slangen in i kranen och sen från kranen till förgasaren, det är dem hålen jag menar som är skit små. :S :huvet


Jag vet precis hur du ska göra! :D

Släng skiten åt helvete om du är så kass som inte kan få den jävla förgasaren på den att funka!!

Säger bara en sak: "Skam för Sverige asså!" :3freak
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top