Förgasar synk?

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Men hur gör ni med soppan?.. man tar ju bort tanken. Tar ni en flaska med lite bensin i så länge eller?

Hur många mmhg suger förgasarna på tomgång? Jag har tillgång till mmhg klockor på jobbet, men jag tror att dom inte går till mer än 400mmhg eller nått.. är det tillräckligt!?

Och så en fråga till... Jo hur mycket gör det med en synkning!? Min hoj är helt osynkad eftersom det har monterats andra fuggar på den innan jag köpte den.

Den spottar och fräser lite vid 3-4000rpm, annars går den ok. kan man få bort detta med en förgasarsync? Eller VAD är det som kännetecknar en osynkad MC´s gång?
 
Last edited:

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Nisse977 skrev:
Men hur gör ni med soppan?.. man tar ju bort tanken. Tar ni en flaska med lite bensin i så länge eller?

Hur många mmhg suger förgasarna på tomgång? Jag har tillgång till mmhg klockor på jobbet, men jag tror att dom inte går till mer än 400mmhg eller nått.. är det tillräckligt!?

Tanken lyfter jag åt sidan med soppa-ansl kvar.

Hur många mmhg de suger??? ingen aning
Suget tar ju ut varann, har du lika stort sug i vakum-ansl från förgasarna står vätske nivån still
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Nisse977 skrev:
Och så en fråga till... Jo hur mycket gör det med en synkning!? Min hoj är helt osynkad eftersom det har monterats andra fuggar på den innan jag köpte den.

Den spottar och fräser lite vid 3-4000rpm, annars går den ok. kan man få bort detta med en förgasarsync? Eller VAD är det som kännetecknar en osynkad MC´s gång?

-Ojämn gång på lågvarv (tomgång) bla start problem etc
- Spottar å fräser vid gaspådrag, kan mycket väl bero på detta, du justerar ju gasspjällens förhållande till varandra, så att alla jobbar lika.
-Luft / bränsle blanding berörs ej av detta. vilket oxå skulle kunna vara ditt problem, möjlig orsak: igensatt luftfilter, soppafilter etc etc eller fel intällda förgasare rent utav.
 
Last edited:

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Gloggen skrev:
Suget tar ju ut varann, har du lika stort sug i vakum-ansl från förgasarna står vätske nivån still
Jag ska ju ha klockor.... och dom går inte hur långt som helst :)


Gloggen skrev:
-Ojämn gång på lågvarv (tomgång) bla start problem etc
- Spottar å fräser vid gaspådrag, kan mycket väl bero på detta, du justerar ju gasspjällens förhållande till varandra, så att alla jobbar lika.
-Luft / bränsle blanding berörs ej av detta. vilket oxå skulle kunna vara ditt problem, möjlig orsak: igensatt luftfilter, soppafilter etc etc eller fel intällda förgasare rent utav.


Tackar för svaren! Jag tror det är en del som är felinställt på dom fuggarna... Det sitter 133munstycken och 9CHY10-99 nålar och så är trottlarna inte riktigt syncade som sagt...

Var ställer jag luft/bränsleblandning? Är det den skruven som sitter längst fram under förgasarna? (Mikuni RS38´or)
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Nisse977 skrev:
Jag ska ju ha klockor.... och dom går inte hur långt som helst :)





Tackar för svaren! Jag tror det är en del som är felinställt på dom fuggarna... Det sitter 133munstycken och 9CHY10-99 nålar och så är trottlarna inte riktigt syncade som sagt...

Var ställer jag luft/bränsleblandning? Är det den skruven som sitter längst fram under förgasarna? (Mikuni RS38´or)


Generellt om förgasare gäller antagligen även Rs38.

Skruven under förgasarna ställer blandningen på lågvarv.
Vanligast är om skruven sittermellan gasspjället och insugsgummina blir blandningen fetare om man skruvar ut skruven omvänt om den sitter före spjällena.

Luft/bränsleblandnigenpå högre varvtal justeras med munstycke/munstycken i förgasaren.
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Givetvis har även nålhöjden påverkan för bränsleblandningen,
kortare nål = fetare blandning.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Tackar för svaren!

Mäts allt upp om hojen körs i bänk på ett Dynojetcenter? Ska nog lämna hojen på ett sånt ställe i vår!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top