mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?
/Marcus
Har pillat en hel del med detta. Till att börja med körde jag med original bestyckning och den "avstrypta" nålen i mitten läge. Monterade ett Akrapovic öppet rör och gick upp till 182 i huvudmunstycke samt gick upp ett steg i lågfart. Jag tyckte hojen gick som en raket men den small fortfarande på avslag och gick lätt varm.
Fick tips om en kille som prövat ut olika nålar och bestyckning på KTM 525 EXC i bänk och tog kontakt med honom. Nu har jag en annan nål, 175 i huvudmunstycke samt ett steg större lågfart. Med originalröret skulle jag köra 172 i kombination med den nya nålen. Han böt även membran i axpumpen.
Hojen går fantastiskt fint och det är en enorm skillnad mot förut. Den går mycket snällare och känns starkare över hela registret. Inga som helst problem att gå in i en böj på 3:an nästan på tomgång och bara slå på utan host, motorn bara tar sig mjukt och väldigt kraftfullt. Det gick inte förut!
Hemligheten sitter tydligen i nålen som original gör att hojen går väldigt magert. Jag har även hört mycket gott om JD kiten som innehåller just andra nålar och mindre huvudmunstycken.
Finjustering pågår fortfarande och jag delar gärna med mig av erfarenheterna. Ett tips är att köpa den förlängda blandskruven i Hard Equipment katalogen, då kan man mycket enklare justera denna vid banan.
/Christopher