Förgasarbestyckning KTM EXC 525 04?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus


Bytte munstycke till 180 om jag minns rätt...
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus
har min nål på 3:e läget uppifrån och 182 munstycke. om det smäller så får den för mkt sås. det är oförbrända avgaserna som smäller. flytta nålen och räcker inte det får du skruva ut luftskruven tills det slutar.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
starholk skrev:
har min nål på 3:e läget uppifrån och 182 munstycke. om det smäller så får den för mkt sås. det är oförbrända avgaserna som smäller. flytta nålen och räcker inte det får du skruva ut luftskruven tills det slutar.

Den smäller för att den får för lite bensin eller att avgassystemet läcker och tar in tjuvluft.

Man skruvar ut blandningsskruven för att få mer bensin, räcker inte detta så får man gå upp en storlek på tomgångsmunstycket.
 

Allram

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CRF 250 R -07
mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus

Har pillat en hel del med detta. Till att börja med körde jag med original bestyckning och den "avstrypta" nålen i mitten läge. Monterade ett Akrapovic öppet rör och gick upp till 182 i huvudmunstycke samt gick upp ett steg i lågfart. Jag tyckte hojen gick som en raket men den small fortfarande på avslag och gick lätt varm.

Fick tips om en kille som prövat ut olika nålar och bestyckning på KTM 525 EXC i bänk och tog kontakt med honom. Nu har jag en annan nål, 175 i huvudmunstycke samt ett steg större lågfart. Med originalröret skulle jag köra 172 i kombination med den nya nålen. Han böt även membran i axpumpen.

Hojen går fantastiskt fint och det är en enorm skillnad mot förut. Den går mycket snällare och känns starkare över hela registret. Inga som helst problem att gå in i en böj på 3:an nästan på tomgång och bara slå på utan host, motorn bara tar sig mjukt och väldigt kraftfullt. Det gick inte förut!

Hemligheten sitter tydligen i nålen som original gör att hojen går väldigt magert. Jag har även hört mycket gott om JD kiten som innehåller just andra nålar och mindre huvudmunstycken.

Finjustering pågår fortfarande och jag delar gärna med mig av erfarenheterna. Ett tips är att köpa den förlängda blandskruven i Hard Equipment katalogen, då kan man mycket enklare justera denna vid banan.

/Christopher
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Christopher, vilken nål kör du nu?
Jag fick tipset av min handlare att testa OBDTR nålen i pos 6, blandskruv 2 varv ut samt lågfartmunstycke 45, har du testat detta?
 

Allram

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CRF 250 R -07
mada skrev:
Christopher, vilken nål kör du nu?
Jag fick tipset av min handlare att testa OBDTR nålen i pos 6, blandskruv 2 varv ut samt lågfartmunstycke 45, har du testat detta?

Jag kör nu på 45 i lågfart och luftskruvs justeringen verkar vara väldigt individuell för varje hoj. Vad nålen heter vet jag faktiskt inte men det är inte någon av de som följde med. Jag ska kolla med killen som utförde bestyckningen och återkommer.

Mvh,


/Christopher
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag vägrar lägga 7-900 på två nålar och några munstycken.
JD kittet må vara hur bra som helst men förgasarbestyckning är väl något man bör kunna förvänta sig är bra redan i orginal.
Min 03'a med OBDTN nålen gick hur bra som helt, fattar inte varför man bytte till 04. Mer soppa verkar den dra också... :mad:
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
jag har JD's excell ark liggande någonstans, kanske kan det hjälpa dig på traven (har själv inte riktigt tid till att lösa bestyckningen på min hoj för tillfället). Ska rota fram det.
 

Allram

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CRF 250 R -07
Ok, nu har jag kollat. Det är inte en JD nål utan en annan Kehin nål. Killen som hjälpte mig med detta vill inte säga vilken det är men jag kan i och för sig ta ur den och kolla märkningen. Dock finns det olika nålar beroende på årstid, avgassystem och så vidare han testat ut. Killen verkar veta vad han snackar om och skillnaden på hojen var brutal. Som sagt, jag tyckte hojen gick bra med #182 huvudmunstycke och öppet system innan men nu är det en mycket snällare och kraftfullare hoj.

Jag förmedlar gärna kontakten om någon är intresserad.


/Christopher
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
tjo!
intressant läsning det här!
precis skaffat mig en ny Husa -05 o behöver lära mig lite om den magiska FCR:en. Dellorton på 99:an o 03:an kunde man ju utan o innan.
allram, kan du inte kolla vilken nål du kör med. vi fick med en avstrypningsnål till Husorna som heter OBDKR, kanske är den du har? nu är ju Husornas knasare 2 mm större men man borde kunna jämföra rätt bra.
fortsätt gärna presentera dina erfarenheter i den här tråden
//m
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Mada, kolla följande dokument, kan nog hjälpa dig en del:

[edit]Ehem, läste precis copywrite infon i filen och tog bort länken igen

PM'a mig om du vill ha filen mada
 
Last edited:

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
tjocksmock

tjo!
höjde nyligen nålen till 6:e hacket uppifrån enligt avstrypningsinstruktion. nu reagerar hojen inte på justering av blandskruven längre. vad tror ni, skall jag sänka nålen ett hack? verkar ju onekligen som att hojen får för mycket av det goda nu!
tack!
//m
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Allram skrev:
1001851 Har pillat en hel del med detta. Till att börja med körde jag med original bestyckning och den "avstrypta" nålen i mitten läge. Monterade ett Akrapovic öppet rör och gick upp till 182 i huvudmunstycke samt gick upp ett steg i lågfart. Jag tyckte hojen gick som en raket men den small fortfarande på avslag och gick lätt varm.

Fick tips om en kille som prövat ut olika nålar och bestyckning på KTM 525 EXC i bänk och tog kontakt med honom. Nu har jag en annan nål, 175 i huvudmunstycke samt ett steg större lågfart. Med originalröret skulle jag köra 172 i kombination med den nya nålen. Han böt även membran i axpumpen.

Hojen går fantastiskt fint och det är en enorm skillnad mot förut. Den går mycket snällare och känns starkare över hela registret. Inga som helst problem att gå in i en böj på 3:an nästan på tomgång och bara slå på utan host, motorn bara tar sig mjukt och väldigt kraftfullt. Det gick inte förut!

Hemligheten sitter tydligen i nålen som original gör att hojen går väldigt magert. Jag har även hört mycket gott om JD kiten som innehåller just andra nålar och mindre huvudmunstycken.

Finjustering pågår fortfarande och jag delar gärna med mig av erfarenheterna. Ett tips är att köpa den förlängda blandskruven i Hard Equipment katalogen, då kan man mycket enklare justera denna vid banan.

/Christopher

Jag har en 525 exc med öppnat orginalsystem. Den smäller rätt mycket vid gas avslag och när jag senast servade den ocj kikade på stiftet var det ganska ljusbrunt (visade tecken på att gått varmt och snålt). Har inte kikat på vilka munstycken o nålar men troligtvis e det orginalbestyckningen.

Nån som har tips på vilka munstycken o grejjer man behöver byta ut, samt nån bild som kan förklara vilken som e vilken för en nybörjare som mig!=)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top