Förgasare flödar över.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag köpte min gamla scooter-125:a för nån månad sen. Det är en -83:a som har stått avställd sen -88:a, med soppa i och troligen aldrig startad under dessa år.
I alla fall, jag har gått igenom hela förgasaren, plockat ut alla munstycke osv och rengjort med ultraljudstvätt. Allt ser bra ut, och har monterat ihop och provkört, och det fungerar som det ska. Men, när jag stannar hojen flödar det över, så pass mycket att över natten blir tanken tom och det rinner ner i motorn. Så nu är även motorn rengjord invändigt med en bensin och oljeblandning, 3 gånger… ?

Jag misstänkte nålventilen, så jag har köpt en ny komplett med säte och oring. Justerat flottörhöjden enligt verkstadsmanualen på 21,4mm +\-1mm. Har provat att blåsa i bensinslangen, och ventilen stänger som den ska känns det som, det räcker med egenvikten av flottören när jag håller förgasaren uppochner. Men, med förgasaren monterad och bensinslangen kopplad till tanken bara fortsätter det att rinna. ? Varför är det så?
Jag har bytt till en vanlig manuell bensinkran istället för den vakumstyrda, då funkar det bra, men borde inte nålventilen stänga tillräckligt ändå? Vad missar jag?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ingen läcka i förgasarhuset? Den har stått i 35år så det kan ha ärgat runt ett rör eller på något ställe där gjutgodset varit tunt, sedan tvättar du med ultraljud och får riktigt rent o får bort evt. lös korrosion. Är flottören tät så den inte tar in bensin?
Annars verkar du ha gjort det mesta rätt

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag ser inga sprickor i den åtminstone. Hojen har inte gått så långt egentligen, ca 1100 mil. Har stått inomhus i kallgarage, så inte så illa förvarat heller.
Flottören har jag badat i ett vattenbad, den flyter bra, och inga luftbubblor när jag håller den under ytan. En plastflottör är det.
Jag har även provat med en ny vakuumkran, men den är också lite konstig. Känns tät när jag kopplar in den mellan tank och förgasare, eller reservdunk. Men när jag suger i vakuumslangen så det börjar rinna så slutar det inte. Men det är ett annat problem, den var väl FÖR billig.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har provat att ha av trotteln och locket i överkant för att se var bensinen rinner upp och ut, och bensinen kommer upp ur röret i mitten där trottelnålen går ner, så jag tror inte på spricka i huset.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jag har provat att ha av trotteln och locket i överkant för att se var bensinen rinner upp och ut, och bensinen kommer upp ur röret i mitten där trottelnålen går ner, så jag tror inte på spricka i huset.
Vad du beskriver låter som otät flottörventil eller fel flottörnivå eller att flottören fastnar i botten när du skruvar fast flottörhuset, men det har du kollat så jag är helt borta i förklaring.
Jag flummade runt i skallen efter andra förklaringar men kommer inte på något som gör att trycket från bränslet i tanken övervinner flottörens mottryck på ventilen

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Vad du beskriver låter som otät flottörventil eller fel flottörnivå eller att flottören fastnar i botten när du skruvar fast flottörhuset, men det har du kollat så jag är helt borta i förklaring.
Jag flummade runt i skallen efter andra förklaringar men kommer inte på något som gör att trycket från bränslet i tanken övervinner flottörens mottryck på ventilen
Då är vi två.
Fast kan flottören kanske fastna på nåt sätt när jag skruvar ihop den? Jag har gjort en egen packning, men tycker att den är en bit ifrån flottören. Långsökt, men jag har inga andra idéer just nu. Har något att pilla med i helgen alltså.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är ringen o sätet original? Har varit med om att pirat säten med oring inte har rätt toleranser så bensinen rinner förbi oringen..

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Då är vi två.
Fast kan flottören kanske fastna på nåt sätt när jag skruvar ihop den? Jag har gjort en egen packning, men tycker att den är en bit ifrån flottören. Långsökt, men jag har inga andra idéer just nu. Har något att pilla med i helgen alltså.
Kolla att tanklocket ventilerar - kan knappast vara det som orsakar felet, men det påverkar tryck (och kan skapa vacuum i tanken) om det är tätt

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Är ringen o sätet original? Har varit med om att pirat säten med oring inte har rätt toleranser så bensinen rinner förbi oringen..
Nej, det är inte original. Men jag har provat att plocka ut nålventilen och sätta tummen för hålet så det är tätt, samtidigt som jag har blåst in i bensinslangen, då känns det tätt. Tror inte att det är oringen som är problemet. Det rinner mycket dessutom, det tar inte en halv minut innan det börjar rinna över, som om inte ventilen stänger alls.

Tror faktiskt Surtees är något på spåret, att flottören fastnar på något sätt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Prova med att ta ett borr och försiktigt vrida detta i sätet för att fasa av ev kanter efter borrningen i sätet, pirat är billigt o i bland förvånansvärt prisvärt, men ibland brister små saker.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Om flottören är tät så bör du justera flottörninvån genom att böja den lilla tungan som trycker på nålventilen, googla på mått och mät utan packning.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Om flottören är tät så bör du justera flottörninvån genom att böja den lilla tungan som trycker på nålventilen, googla på mått och mät utan packning.
Har gjort det, allt enligt verkstadsmanualen. 21,4mm +/-1mm flottörhöjd. Tyvärr utan att det blir bättre.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Långskott, men kan du satt flottören upp och ner? Ibland ser det nästan rätt ut ändå.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det enda jag är helt säker på är att en ny förgasare från Amazon för 400 spänn löser problemet ?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kan du inte se var det droppar och läcker?
Häng upp förgasaren i förgasarlabbet. Ta bort flottörhuset. Häng upp flottören med gummisnodd eller annat så den precis stänger. Fyll soppa i en soppaslang. Tät eller läckage? Öppna och stäng mha flottören några gånger.

Nya delar är ingen garanti för funktion. Särskilt inte piratdelar.
En tops med lite autosol på skruvdragaren i flottörnålens säte kan hjälpa. Inga grader kvar i hålet?
Smorde du in oringen innan montering?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Kan du inte se var det droppar och läcker?
Häng upp förgasaren i förgasarlabbet. Ta bort flottörhuset. Häng upp flottören med gummisnodd eller annat så den precis stänger. Fyll soppa i en soppaslang. Tät eller läckage? Öppna och stäng mha flottören några gånger.

Nya delar är ingen garanti för funktion. Särskilt inte piratdelar.
En tops med lite autosol på skruvdragaren i flottörnålens säte kan hjälpa. Inga grader kvar i hålet?
Smorde du in oringen innan montering?
Tänker göra just det i helgen. Fast inte gummisnoddar, utan lägga den på lämpligt kärl (ultraljudstvätten känns lagom) på några blomsterpinnar eller vad jag hittar. Flottören är 22mm under kanten på förgasaren, så det borde gå bra.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år