förgasare+turbo

Honda_Driver

Guest
går det att bara "bulta på" en turbo på en förgasarhoj? alltså ingen ic eller dylikt, bara turbon?
om det går hur mycket effekt kan man ta ut då? en 400 på 53hk original.
Mathias
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Honda_Driver skrev:
går det att bara "bulta på" en turbo på en förgasarhoj? alltså ingen ic eller dylikt, bara turbon?
om det går hur mycket effekt kan man ta ut då? en 400 på 53hk original.
Mathias

Haha, vad coolt att slänga på turbo på en 400:a!

Men nu börjar ju funderingarna, för det första är det ju en V4 vilket ju gör att man helst skulle vilja se en dubbelturbo setup för den hojen.

Vad gäller turbo & förgasare, så funkar väl det iofs men vad jag har hört så är det rätt bökigt att få det att lira.

Vad hade du tänkt dig för turbomatchning?

/J
 

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
Ducati 900SSie -98
RG500-Johannes skrev:
Heter inte RVF 400 NC30?

/J

Jo det gör den. Tänkte bara att eftersom han inte visste vad RVF 400 var för något så var väl inte chansen att han visste vad en NC 30 var så stor.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Honda_Driver skrev:
går det att bara "bulta på" en turbo på en förgasarhoj? alltså ingen ic eller dylikt, bara turbon?
om det går hur mycket effekt kan man ta ut då? en 400 på 53hk original.
Mathias

Utan IC kan du bara ladda så att du kommer upp i en dynamisk kompression av ca 12:1. Med IC och sänkt kompression till 8:1 bör du kunna klämma ur ca 90 hästar med 1 Bars laddtryck.

Vad är vitsen att skippa IC'n när det är den enklaste komponenten att montera?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Re: Re: förgasare+turbo

andersbrink skrev:

Vad är vitsen att skippa IC'n när det är den enklaste komponenten att montera?

...men inte det enklaste att få plats med...tro mig!

Du får komma på studiebesök nu, allt monterat o pular med plastning o fästen just nu.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
"fege" skrev:
Jo det gör den. Tänkte bara att eftersom han inte visste vad RVF 400 var för något så var väl inte chansen att han visste vad en NC 30 var så stor.

VFR400R heter NC30 RVF400R heter NC35 :fakta
 

Honda_Driver

Guest
hojen:
det är en hoj som bara sälja i japan från början i sen ahr tagits till europa. min är en englandshoj. i bilregistret heter den Honda RVF 400RR. Men egentligen heter den nog bara RVF 400R. modellen heter mycket riktigt nc35, 94-98 tror jag....

ic'n:
plats, det är trångt....

turbon:
nått litet skit bara.
det jag vill är att få upp effekten för att matcha R6:eek:r.... man vill ju kunna hänga med i rödljusracen :D

jag har en annan tråd med frågor angående HRC-pryttlar. för vanlig trimning.
 
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top