Förgasare

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Freerider88 skrev:
Får kolla, tycker inte den borde tjuvdra :rofl ... men men, storlek 142 ostrypt and up we go :huvet

Men det måste bli gjort...

Nålen = sopa, luft blandning ??

Nålen är det som justerar dit gas pådrag, om du har en hög nål rinner det igenom mer bensin, men det gäller mer lägre varv. Då du har full gas så är ju nållen helt uppe varken du har hög eller låg nål. Lågfarts munstycke försörjer bara med bensin i början vet inte om det är till 5000 innan den inte har mer att ge utan då handlar det mer om vilken storlek på Högfartsmunstycke.

Testa att köra mer än en repa med orginal boxen å skippa konfiltret tills du löst problemet! Konfilter är bara en sak till som kan ställa till med problem egentligen.

142 munstycke är ju jävligt stort, den skulle inte kunna vara trimmad eller nått sånt? trimmad och konfilter kanske den kräver mer än 142:3freak eller så är det väll något som verkligen inte står rätt till.

Du kanske kan ha fel på reedsen? att dom låst sig på något sätt :3freak
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
RS "Alex" skrev:
Men hojen är köpt i våras och jag är den ändå ägaren, som sagt rullat ca 350 mil,
helt avstrypt + konfilter... tycker det är asskumt :va ,
men stiftet har ändrat lite i färg sen jag gick upp i munstycke, dock knappast tillräckligt. Ska sätta på originalfiltret kolla efter läkor,
och sen dra ett antal repor imorgon, och så får vi se hur det ser ut...

Tack för hjälpen hitills... :)
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Idag har jag satt på original filtret, kollat efter läckor men inte hittat några
och kollat bestyckningen genom att gasa upp den till rödmarkeringen och sen
stänga av den... (rätt eller fel), sen har jag skruvat ur stiftet och kollat färgen, :)
fortfarande var den mycket mer vit än brun som vanligt, (den var lite vit/brun, typ 80/20 :3freak )

Det jag upptäckte när jag hade kört tredje gången var att det fanns en våt
fläck längst ut i kanten :va , runt omkring, antagligen bensin som inte hade förbrännts... Därför funderar jag på om jag har för varmt stift???

I instruktionsboken finns det 2 altrernativ:
Standard..........................NGK R BR8ES
Standard FP......................NGK BR10EG

På just nu sitter Full Power stiftet som satt på när jag köpte den... tror ni jag
ska byta för att den ska gå rätt?
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Freerider88 skrev:
Idag har jag satt på original filtret, kollat efter läckor men inte hittat några
och kollat bestyckningen genom att gasa upp den till rödmarkeringen och sen
stänga av den... (rätt eller fel), sen har jag skruvat ur stiftet och kollat färgen, :)
......

På just nu sitter Full Power stiftet som satt på när jag köpte den... tror ni jag
ska byta för att den ska gå rätt?
Är din hoj strypt eller? Om den är det ska du byta annars inte.
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Snubbben skrev:
Är din hoj strypt eller? Om den är det ska du byta annars inte.

Helt avstrypt som jag sa...

Men vad kan det vara för fel?? :4skrika

Kan nån rada upp alla tänkbara fel som gör så att den vill ha mer soppa eller
att nått stoppar så att den inte får såpas mycket soppa som den behöver.... :confused:

Sitter reedsen innanför insugsgummit?

Om det nu är så att det har hänt nått där...
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Den här variabla avgasportsmotorn solnoiden (?). Går den sönder lätt, om t.ex. att brickan har fastnat och inte vill röra på sig? (Tänkte typ om nåt gick sönder i Solnoiden när vajern inte går att dra i) Som sagt tror jag att min avgasport inte funkar... :huvet
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Freerider88 skrev:
Idag har jag satt på original filtret, kollat efter läckor men inte hittat några
och kollat bestyckningen genom att gasa upp den till rödmarkeringen och sen
stänga av den... (rätt eller fel)

Inte stillatående. Dra ur den på tex 2:an och 3:an döa den rulla tillkanten och kolla färgen sen :tummenupp
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
AndersJohansson skrev:
Inte stillatående. Dra ur den på tex 2:an och 3:an döa den rulla tillkanten och kolla färgen sen :tummenupp

Haha, ja e väl int så dum... :hihi

Gasa upp den 2 ggr på 2:an och en gång på 3:an... samma färg alla gånger, DOCK FEL FÄRG....
 

Extrom

Jak er snel hest.
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
för tillfället skuren Yamaha Tz125
Freerider88 skrev:
Haha, ja e väl int så dum... :hihi

Gasa upp den 2 ggr på 2:an och en gång på 3:an... samma färg alla gånger, DOCK FEL FÄRG....


Jag har ungefär samma problem som du :va ... På min RS 125 -01 så sitter det iof jollymoto SP och utan tratt i luftburken. När jag kör med ett ganska stort munstycke så kan den inte varva? På alla växlar så stannar den vid ca. 5000 varv. När jag går ner rejält i munstycka (125 - 130) så börjar den varva.

Något som är lite underligt är att den drar soppa som ett svin :huvet . Den är köpt i Tyskland och jag misstänker att killen kan ha hållt på och mixtrat med reedventilerna. Jag har köpt kolfiber-reeds nu som jag skall montera och se om den går bättre...

Det som är konstigt är ju att den inte vill varva, och oavsett vilken storlek på munstycket jag har så blir det vitt. Ingen tjuvluft, ingenting.

Något som har någon ide? :confused:
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Extrom skrev:
Jag har ungefär samma problem som du :va ... På min RS 125 -01 så sitter det iof jollymoto SP och utan tratt i luftburken........

Något som har någon ide? :confused:

Förjävligt eller hur...

Min varvar iofs friskt på alla växlar, bara det att stiftet är vitt... :rofl
Men har du fått hem reedsen, och ska sätta på dem snart??

I sånna fall får du gärna berätta hur det gick...

:tummenupp
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Freerider88 skrev:
Förjävligt eller hur...

Min varvar iofs friskt på alla växlar, bara det att stiftet är vitt... :rofl
Men har du fått hem reedsen, och ska sätta på dem snart??

I sånna fall får du gärna berätta hur det gick...

:tummenupp


hoj!! mitt stift är vitt på racen oxå... :) men de hör inte tillsaken..

Har du gjort ren förgasaren? har du kollat readsen än ? eller sitter du bara här och ställer frågor? har den alltid varit vit eller har de blivit nu?
Tickar de typ på något varvtal? har du fullgas då? eller halv?
hur ser kolven ut? när du har gjort ett avslag? lättast att läsa av på den.. samtidigt ser du om den har spikat.. då ser det ut som kolven är typ blästrad av väldigt grov sand..

nålenm kan du strunta i om du har gjort avslag på fullgas.. då är det bara huvudmunstycket som gäller.... eftersom nålen är fullt uppe då!

om du inte hittar något fel på readsen och om den inte tar tjuvluft någonstanns så är det bara tt gå upp i munstycke.. de är ju ganska kallt ute nu mot på sommaren så då är det större som gäller...

på racern går jag upp typ 1 steg om tempen har gått ner 3-4 grader..


men om spridaren som huvudmunstycket sitter i är skitigt så spelar det onte så stor roll vad du har för munstycke... se till så allt är rent.. spruta bensin i alla hål bakifrån......(motsatt håll vad soppan går annars.) sedan med lufttryck.. kolla även readsen om de är slappa eller har spruckit..
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
guzzo skrev:
hoj!! mitt stift är vitt på racen oxå... :) men de hör inte tillsaken..

Har du gjort ren förgasaren? har du kollat readsen än ? eller sitter du bara här och ställer frågor? har den alltid varit vit eller har de blivit nu?
Tickar de typ på något varvtal? har du fullgas då? eller halv?
hur ser kolven ut? när du har gjort ett avslag? lättast att läsa av på den.. samtidigt ser du om den har spikat.. då ser det ut som kolven är typ blästrad av väldigt grov sand..

Stiftet har varit vit sen jag tog bort strypningen, och sen så är det ju så att jag inte är nån toppmekaniker så jag har inte kollat hur kolven ser ut.
(vänta, menar du att man ska kolla in genom stifthålet med en ficklampa?)

Tickar gör den inte..? men den hackar lite vid typ 5k när man ska glida iväg med halvgas, men försvinner om man drar på lite mer...

Gjort rent förgasaren har jag inte tänkt på, helt ny hoj ju... vad ska rengöras?

Reedsen har jag inte fått nått svar på exakt vert de sitter men antar att de sitter innanför innsugsgummit...

Ville bara veta om nån visste vad det kunde vara för fel innan jag börja mecka...

Tack för hjälp :Bugar

Edit: det kom mer medans jag skrev...
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Freerider88 skrev:
Stiftet har varit vit sen jag tog bort strypningen, och sen så är det ju så att jag inte är nån toppmekaniker så jag har inte kollat hur kolven ser ut.
(vänta, menar du att man ska kolla in genom stifthålet med en ficklampa?)

Tickar gör den inte..? men den hackar lite vid typ 5k när man ska glida iväg med halvgas, men försvinner om man drar på lite mer...

Gjort rent förgasaren har jag inte tänkt på, helt ny hoj ju... vad ska rengöras?

Reedsen har jag inte fått nått svar på exakt vert de sitter men antar att de sitter innanför innsugsgummit...

Ville bara veta om nån visste vad det kunde vara för fel innan jag börja mecka...

Tack för hjälp :Bugar

Edit: det kom mer medans jag skrev...

ta bort insugsgummit som sitter mellan förgasaren och reedskorgen.. i reedskorgen har du reedsen.... men om de är dåliga så borde inte hojen gå bra alls..
Din hoj är itne ny.. den har ju gått 300 mil plus ju..... klart de kan vara skit i förgasaren... ta isär allt och gör rent med bensin och tryckluft..

du kan kolla ner i tändstiftshålet men det är bäst att ta bort toppen.. komihåg bara att lufta när du har fyllt i vatten sedan... vet itne hur det ser ut på den men annrs så lyfter du framhjulet så att du nästan slåröver bakåt.. häll i mer vatten efter det sedan vikar du hojen åt båda hållen så att dennästan ligger på sidan..
 
Last edited:

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
guzzo skrev:
ta bort insugsgummit som sitter mellan förgasaren och reedskorgen.. i reedskorgen har du reedsen.... men om de är dåliga så borde inte hojen gå bra alls..
Din hoj är itne ny.. den har ju gått 300 mil plus ju..... klart de kan vara skit i förgasaren... ta isär allt och gör rent med bensin och tryckluft..

du kan kolla ner i tändstiftshålet men det är bäst att ta bort toppen.. komihåg bara att lufta när du har fyllt i vatten sedan... vet itne hur det ser ut på den men annrs så lyfter du framhjulet så att du nästan slåröver bakåt.. häll i mer vatten efter det sedan vikar du hojen åt båda hållen så att dennästan ligger på sidan..

Nu kom det en massa nya saker, "komihåg bara att lufta när du har fyllt i vatten sedan", jag fattar inte, jag kanske är dum, men ska jag fylla den med vatten :confused: ...

Om man tar bort toppen ska inte den dras fast med ett visst antal nm och så
när man skruvar tbx den?

Har skruvat bort reedsen och kollat på dem men de ser bra ut enligt mig, blåst rent det mesta i förgasaren...
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Freerider88 skrev:
Nu kom det en massa nya saker, "komihåg bara att lufta när du har fyllt i vatten sedan", jag fattar inte, jag kanske är dum, men ska jag fylla den med vatten :confused: ...

Om man tar bort toppen ska inte den dras fast med ett visst antal nm och så
när man skruvar tbx den?

Har skruvat bort reedsen och kollat på dem men de ser bra ut enligt mig, blåst rent det mesta i förgasaren...

jo man ska vara noga med att alla är dragna lika hårt

Att lufta inebär att avlägsna luften ur kul systemet, har testat att lufta eller bara fylla på.

fyll helt upp, starta den, fyll på, kör med den , fyll på och sen efter kolla en gång
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
jo man ska vara noga med att alla är dragna lika hårt

Att lufta inebär att avlägsna luften ur kul systemet, har testat att lufta eller bara fylla på.

fyll helt upp, starta den, fyll på, kör med den , fyll på och sen efter kolla en gång


Nja, det tar ett tag sådär. Öppna skruven som sitter på kylarens vänstra sida. När det kommer ut där så är de bra.

Finns också en skruv på slangen ovanför termostaten.

Jag råder er att inte köra med vitt stift. Det kan hända saker närsomhelst då.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
Nja, det tar ett tag sådär. Öppna skruven som sitter på kylarens vänstra sida. När det kommer ut där så är de bra.

Finns också en skruv på slangen ovanför termostaten.

Jag råder er att inte köra med vitt stift. Det kan hända saker närsomhelst då.

Är väll en smaksak

köra med den lite lungt skulle ju kunna var okey men att dra upp den till det röda då kan redan kolven vara paj:3freak
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
guzzo skrev:
komihåg bara att lufta när du har fyllt i vatten sedan... vet itne hur det ser ut på den men annrs så lyfter du framhjulet så att du nästan slåröver bakåt.. häll i mer vatten efter det sedan vikar du hojen åt båda hållen så att dennästan ligger på sidan..

Säker på att det inte finns luftningskruv på din hoj? Finns på dom flesta. Verkar jobbigt det där du :7peta

Till han som skulle lufta.
9 och 8 på bilden:
http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 cooling diagram.htm
 

Extrom

Jak er snel hest.
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
för tillfället skuren Yamaha Tz125
Min hackar vid halvgas runt 6000 varv, men den hackar inget vad maxgas. Förgasaren är rengjord för fjortonde gången, men har inte gått igenom reedsens skick, men de bör vara fräsha.

Kan det vara ett rent bestyckningsfel? :confused:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top