Förgasare

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Extrom skrev:
Min hackar vid halvgas runt 6000 varv, men den hackar inget vad maxgas. Förgasaren är rengjord för fjortonde gången, men har inte gått igenom reedsens skick, men de bör vara fräsha.

Kan det vara ett rent bestyckningsfel? :confused:

kör du med fel huvudmunstycke kan du få så, vänta tills du fått till bestyckningen så löser det sig säkert, jag hade samma problem en gång

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Fiddy Exxo
AndersJohansson skrev:
Säker på att det inte finns luftningskruv på din hoj? Finns på dom flesta. Verkar jobbigt det där du :7peta

Till han som skulle lufta.
9 och 8 på bilden:
http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 cooling diagram.htm

det finns säkert luftskruv på den... men du lär luta ändå... annars får du inte ut allt..

Extrom skrev:
Min hackar vid halvgas runt 6000 varv, men den hackar inget vad maxgas. Förgasaren är rengjord för fjortonde gången, men har inte gått igenom reedsens skick, men de bör vara fräsha.

Kan det vara ett rent bestyckningsfel? :confused:

om det är på halvgas så är det nålen som står fel eller fel nål..

om du kör typ i en kurva med inge gas på ca 6000 varv och ska sedan gasar iväg på halvgas.... rycker det till och hojen blir typ av och på så går den för fett.... om det bara blir bööööööööö och den inte tar sig så snabbt å går den för snålt.... om den går fett sänk nålen ett steg.. tvärt om om den går snålt.. om det spickar så hörs det tydligt... det typ tickar det som sker är att bensinen självantänder och man får små sprängningar i kolvern och i toppen.. vilket inte är bra...

har du fel huvudmunstycke så kan även det bidra..... eftersom nålen går ner i huvudmunstycket....

Extrom

Jak er snel hest.
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
för tillfället skuren Yamaha Tz125
Hur vet jag om det är fel nål?

Jag tror inte att den spickar...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Extrom skrev:
Hur vet jag om det är fel nål?

Jag tror inte att den spickar...

Nålen kan ju vara utformad på olika sätt så den levererar olika mycket bensin vid gaspådrag.

Men du har ju orginal och då lär du ju inte ha problemet där!

Extrom

Jak er snel hest.
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
för tillfället skuren Yamaha Tz125
Det som är konstigt med min hoj är att den inte vill varva när jag har stort huvudmunstycke i. Den varvar fint när jag kör med ett lågt munstycke, men sofort jag går upp så slutar den varva vid ungefär 5.5 kvarv.

Tändstiftet blir vitt oavsett vilket munstycke jag kör med (jag har testat med 200) vilket skule kunna tyda på att den drar tjuvluft. Detta har jag kolla genom att spruta startgas runt insugningsöret men inget händer. Det skulle kunna vara så att den bara suger luft när det är undertryck i insugsröret? :va

Jag vet inte riktigt hur det låter när en motorcykel "spickar", men det kommer något tickande ljud när jag går på höga växlar på lågt varv (ca 2000-2500).

Någon som har någon ide?

Tacksam för all hjälp jag kan få...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept